Laden...

Belgische e-commerce markt groeit tot 7 miljard

Belfius0517

 

De derde editie van de E-commerce Barometer – die het Belgische online landschap in kaart brengt vertrekkende vanuit transactiedata van handelaren – toont aan dat in 2018 de Belgische e-commerce markt groeide tot 7 miljard, een stijging van 20% ten opzichte van 2017. Ook het aantal online handelaren steeg met 18% naar meer dan 24.000.

Vandaag maakten The House of Marketing, onderdeel van Quanteus Group, en SafeShops.be, de Belgische e-commerce associatie, de resultaten van de nieuwe E-commerce Barometer bekend. Uitgangspunt is informatie vanuit de online handel zelf via transactiegegevens van de webshops. Deze data worden aangeleverd door betaalproviders of PSP’s, Payment Service Providers. Zij beschikken over de transactievolumes van Belgische btw-plichtige webshops, ongeacht het betaalmiddel (kredietkaarten, bank applicaties, Bancontact, PayPal, …).

Uit de verzamelde data blijkt dat Belgische webshops in 2018 voor zo’n 7 miljard euro aan transactievolume, of omzet, lieten optekenen. In vergelijking met 2017 is dat een stijging van 20%. Ook met betrekking tot het aantal transacties geven de resultaten van de E-commerce Barometer een stijging van 16% aan. In 2018 werden meer dan 70 miljoen transacties geregistreerd. Het gemiddelde winkelmandje bedroeg voor het eerst meer dan 100 euro. Die waarde steeg gemiddeld met 3,3% ten opzichte van 2017. De winkelwagenwaarde bij grote webshops klokte af op een gemiddelde van 113,6 euro en blijft toenemen.

De grootste procentuele toename in aantal wordt vastgesteld binnen het segment van de ‘grote’ webshops, dus Belgische online shops die een transactiewaarde van meer dan 10 miljoen euro realiseren. Hun aantal steeg in 2018 met 32% tot 193. De micro en kleine segmenten, webshops die minder dan 1.000.000 euro aan transactiewaarde behalen, groeiden met 2.637 nieuwe webshops naar een totaal aantal van 15.614. Zij vertegenwoordigen 64% van het Belgische webshoplandschap.

  • DELEN