Laden...

Beter strategische beslissingen nemen

Mex0218

 

E-commerce is meer dan een webshop bouwen. Veel meer. Dat geldt zeker ook voor B2B-commerce. Als onafhankelijk adviesorgaan begeleidt Mex United ambitieuze ondernemers in de strategische voorbereiding en ontplooiing van online business. E-commerce strateeg Cis Scherpereel legt aan de hand van enkele voorbeelden uit hoe een B2B speler het verschil kan maken. “Zet e-commerce niet op een eiland in je onderneming.”

B2B-commerce is – ànders dan online handel met consumenten – heel bedrijfsspecifiek en sneller een technisch verhaal, zoals het koppelen van systemen, boekhoudingen, enz. “Het is de kunst om de gebruikers van je applicatie te begrijpen en tools te ontwikkelen / implementeren die de B2B klant toelaat om comfortabel lui te zijn,” vindt Cis. “Als klanten graag met je digitale voorzieningen werken, dan smeedt dat sterkere banden en doe je betere business. Maar het gaat toch om méér dan technologie alleen…”

Dreambox
Lamett, een producent van parketvloeren, heeft dat goed begrepen. Tot een aantal jaren geleden had Lamett alleen een focus op B2B. Op een gegeven moment hebben ze alle parketteurs samengeroepen en hun nieuwe visie gepresenteerd richting B2C. De parketteurs werd de mogelijkheid geboden om mee te gaan in die nieuwe visie. Vandaag benadert Lamett de consumenten rechtstreeks via de website. Particulieren kunnen er bijvoorbeeld een gratis stalenbox aanvragen. Bij deze ‘dreambox’ worden tevens de coördinaten van de dichtstbijzijnde dealer gestoken. De consument stapt dus voortaan met een weloverwogen keuze naar de dealer die op zijn beurt nog wat extra kennis op tafel kan gooien en in veel gevallen de deal sneller kan afronden dan voorheen. Een mooi voorbeeld van toegevoegde waarde bieden en een win-winsituatie waar elke partij (consument, dealer én Lamett als merk) blij van wordt. Onze rol daarin was het ontplooien van de strategie en – bijzonder belangrijk – het helpen schakelen naar het uitvoeren van die strategie.”

Handdoeken per kiloprijs
Mex United wordt regelmatig ingeschakeld door bedrijven die B2B georiënteerd zijn en ook de stap naar B2C willen maken. Cis: “Voor Jules Clarysse zijn we bijvoorbeeld bezig met het uitrollen van een nieuwe strategie. Het bedrijf produceert bad- en keukenlinnen dat vandaag in elke Carrefour is te vinden, maar het ligt ook wereldwijd in de grote warenhuizen onder private label. De producten worden in deze B2B omgeving per kiloprijs verkocht. In een eerste transitiefase werd een afzonderlijke vennootschap opgericht om de kleinere B2B-klanten op een flexibeler manier te kunnen bedienen. ‘Clarysseweb’ wordt gerund door een klein team. Een speedboot dat heel dicht bij het moederschip opereert, maar meer inspeelt op de behoeften en wensen van de kleinere klanten. Kleinere afnames en snellere leveringstijden zijn hier aan de orde. Hier zijn de klanten niet de grote retailketens, maar webshops, horecazaken, sportclubs, enz…

In een volgende fase wordt de verkoop naar consumenten voorbereid. Merkbekendheid is hier echter een probleem. Niemand kent het merk Jules Clarysse. Dit is een uitdaging van een heel andere orde, maar ons team van experten weet daar wel raad mee. Wat zijn de wensen van de consument, hoe koopt een consument handdoeken? Niet per kiloprijs, zoals een warenhuis. Het vraagt een heel andere mechaniek om het merk klaar te stomen voor B2C. Het gaat om emotie overbrengen, maar ook praktische zaken, zoals wetgeving, boekhoudkundige zaken, enz. De stap van B2B naar B2C neem je niet zomaar.”

Menukaart met oplossingen
Met het High Five stappenplan van Mex United heb je als ondernemer een leidraad en houvast om je marketing en e-commerce uitdagingen aan te gaan, zegt Cis. “We selecteren de onderdelen uit ons vijfstappenplan die inhaken op jouw vragen, wensen en behoeften. En – nog veel belangrijker – op die van je klant. Samen bepalen we de juiste marketingstrategie voor jouw business van morgen. We beginnen altijd met een klankbordsessie, een verkennend moment waarbij we inzoomen op de uitdagingen. Vervolgens zullen we je huidige marketingprestaties doorlichten, geven we een verhelderende blik van buitenaf en maken we een ‘future frame’ op. Het is de boei waar we ons in het actieplan op richten.

Zonder te schakelen naar operations ben je met je strategie niets. Onder de noemer ‘make it happen’ helpen we ondernemingen heel concreet om de plannen uit te voeren. We nemen taken op ons, leiden medewerkers op of zoeken de nodige nieuwe profielen als dat nodig is,” besluit Cis.

Wie worstelt met de keuzes qua strategie voor de nabije toekomst, kan vrijblijvend contact opnemen met de pool of experts van mexunited.be.

  • DELEN