Booming Ecommerce: Nieuwe technologieën winnen aan belang

 

foto-feweb-worldline

Elke seconde gaan er in België vijf bestellingen over de virtuele toonbank. Drie op vier Belgen ouder dan vijftien jaar kocht online in 2015. De e-commerce inkomsten bij webshops namen toe met 15%. En met meer dan 8 miljard euro aan online uitgaven, vertegenwoordigt e-commerce 14% van alle consumentenaankopen. Maar wat is de invloed daarvan op de bouwers van de webshops en welke digitale innovaties en nieuwe technologieën winnen volgens hen aan belang? FeWeb en Worldline zochten het uit.

Meer dan voorheen focust Worldline zich op de elektronische en mobiele business in België, begint Tim Fransen van Worldline, Europese marktleider op het gebied van betaal- en transactiediensten. “Dat heeft geresulteerd in de commerciële lancering van oplossingen zoals Sips, een beveiligde betaalpagina voor online betalingen, en Sips Direct Mode, een innovatieve toepassing die toelaat om mobiele betalingen in-app te aanvaarden waardoor de betaalpagina verdwijnt en de handelaar meer betalingen kan verwerken. Om meer inzicht te verkrijgen, vooral met het oog op de toekomst, moeten we dichter bij de bron zijn, naast de handelaren zo ook de webbedrijven. Vandaar initieerden Worldline en FeWeb een onderzoek bij 72 Belgische webbedrijven: wie zijn ze, wat is hun rol, hoe zien zij de toekomst en welke technologieën zijn daarbij nodig?”

Hét moment

E-commerce in België zit in de lift, dat blijkt eens te meer uit de cijfers. “Maar in hoeverre profiteren Belgische handelaren van deze groei,” vraagt Patrick Marck van FeWeb zich af. “Veel omzet verdwijnt naar buitenlandse spelers die actief zijn op onze markt. We willen bewustzijn creëren bij de Belgische KMO dat nu hét moment is om online stappen te gaan ondernemen, zodat ze kunnen meeprofiteren van de boost. Op beurzen kom ik nog dikwijls KMO’s tegen die denken voor duizend euro een vergelijkbare site als Coolblue te starten. Ze hebben heel weinig kennis van zaken. Een webshop bouwen en onderhouden is nu eenmaal veel werk.” Neemt niet weg dat de Belgische webbedrijven de toekomstig rooskleurig zien, ook voor de Belgische KMO. Ze geloven dat de vraag naar webshops alleen maar zal toenemen. Gebruiksvriendelijkheid, digitale innovatie en nieuwe technologieën zoals mobiel betalen winnen aan belang.

De toekomst is digitaal

De meerderheid van de Belgische webbedrijven bouwden in 2015 gemiddeld tussen de 1 en de 5 webshops, zowel voor B2B als voor B2C. Uit het onderzoek blijkt dat 74% van de Belgische webbedrijven gelooft dat de vraag naar nieuwe webshops alleen maar zal toenemen in de toekomst. “Maar webshopeigenaars hebben geen concreet beeld bij de nodige budgetten,” zegt Tim Fransen. Bij het starten van een webshop houden handelaren rekening met verschillende doorslaggevende factoren. Volgens het onderzoek van FeWeb en Worldline kijken handelaren in de eerste plaats naar het prijskaartje. Tim Fransen: “Gebruiksvriendelijkheid en service winnen gelukkig meer en meer aan belang. Ook bij de keuze van de betaalprovider wordt in de eerste plaats rekening gehouden met de prijs. Een van de populairste online betaalproviders is Worldline. Dat stemt ons natuurlijk tevreden en is tegelijk ook zeer relevant voor ons zodat we webbedrijven en handelaren kunnen ondersteunen met de juiste digitale betalingsoplossingen.”

Worldline en FeWeb benadrukken het belang om te blijven evolueren door in te zetten op innovatieve en digitale betalingsoplossingen, zoals mobile payments. Mobiel betalen is vandaag mogelijk in 70% van deze webshops, in-app payments maar bij 30% van de webshops. “E-commerce is hot, niet alleen bij de consument, maar ook bij de Belgische webbedrijven,” concludeert Patrick Marck. “Behalve het belang van nieuwe technologieën is ook de rol van de webbedrijven als adviseur naar de Belgische KMO toe een belangrijke conclusie uit het onderzoek. Hij ziet soms het bos door de bomen niet meer. We adviseren de KMO dan ook om zich te laten bijstaan door een professioneel webbedrijf.”

Over Worldline

Worldline is de Europese marktleider op het gebied van betaal- en transactiediensten. Worldline biedt een nieuwe generatie diensten waarmee zij haar klanten gemakkelijke en innovatieve oplossingen voor de eindgebruiker kan leveren. Als belangrijke speler voor de B2B2C-industrie, met meer dan 40 jaar ervaring, ondersteunt Worldline ondernemingen en administratieve diensten in een zich constant evoluerende markt en draagt zo bij aan hun succes. Worldline biedt een uniek en flexibel bedrijfsmodel toegespitst op een globale en groeiende portefeuille voor de verwezenlijking van end-to-end ondersteuning. De activiteiten van Worldline zijn gestoeld op drie pijlers: Merchant Services & Terminals, Mobility & e-Transactional Services, Financial Processing Services & Software Licensing. Er werken meer dan 7.300 mensen bij Worldline. De onderneming realiseerde een omzet van 1,22 miljard euro in 2015. Worldline is onderdeel van Atos.

p-8-9-11-12-13-15-17-fotomateriaal-worldline-profielfoto-tim-fransen
Tim Fransen, Wordline

Over FeWeb

De Federatie van Webbedrijven (FeWeb) faciliteert de groei van uw online business door te focussen op het verbeteren van het digitaal ondernemersklimaat, de kwaliteit van de online diensten en het inspireren van de sector en haar digitale professionals. Als beroepsorganisatie schenkt FeWeb aandacht aan het ondernemerschap en de professionalisering van de sector door actief overleg te plegen met de overheid, via kennis- en ervaringsdeling tussen bedrijfsleiders, door de FeWeb gedragscode en via modeldocumenten op maat van webbedrijven. FeWeb inspireert haar leden via seminaries, het summerevent en het jaarcongres alsook via publicaties. Op vlak van opleiding organiseert FeWeb eigen digitale trainingen voor haar leden via de FeWeb Academy en onderhoudt een intensieve samenwerking met de opleidingsinstellingen. FeWeb is er ook voor de werknemers. De FeWeb-activiteiten staan open voor alle digitale profielen. Ook als het bedrijf geen digitale dienstenleverancier is, kan een werknemer zich aansluiten bij FeWeb. Met ongeveer 500 bedrijfsleden is FeWeb de grootste Belgische internet associatie.

p-67-69-fotomateriaal-worldline2
Patrick Marck, Voorzitter Feweb

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*