Laden...

De kansen in e-commerce

bolcom0518

 

Internationaal gezien wordt de e-commerce markt steeds groter en ook voor Belgische ondernemers liggen er volop kansen in het online landschap. Het kan als retailer dan ook interessant zijn om te kijken naar de ontwikkelingen van grote webwinkels. Hoe ga je hier mee om? Want het kopiëren van goede ideeën is op zichzelf geen recept voor succes – aldus Guido van der Ven, Director Business Development bij bol.com. Hij vertelt over het belang van lokale relevante in e-commerce en de voordelen van samenwerken.

Steeds meer gaan offline retail en online verkoop hand in hand. En dat biedt potentie. In deze nieuwe wereld vol innovaties en ontwikkeling kan het dan ook interessant zijn om naar grote internationale spelers in e-commerce te kijken. Wat doen westerse bedrijven als Google, Facebook en Apple? En vergeet ook de oosterse spelers niet. Wat kunnen we van hen leren? Van der Ven vertelt: “Ik vind bijvoorbeeld juist Tensent en Alibaba interessant – Chinese partijen dus. Samen domineren deze twee spelers de volledige retail in China en ook steeds meer andere landen. Indrukwekkend aan deze bedrijven is hun lange termijn visie, waarin zij bereid zijn te investeren. Daardoor zijn zij erg vooruitstrevend.” Wat kunnen we daar in België van leren?

Relevantie is key
Je kunt altijd leren door je blik te verruimen – door de internationale ontwikkelingen te volgen. Sommige van die innovaties passen namelijk prima in onze cultuur en maatschappij en kunnen ook voor Belgische ondernemers potentie hebben. Anderen staan nog te ver van ons bed. “Beoordeel trends dus op basis van relevantie voor de lokale markt; voor jouw klanten”, vervolgt Van der Ven. “Neem bijvoorbeeld de hype van vorig jaar rondom het leveren van pakketten met behulp van drones. In China heeft JD.com inmiddels meer dan honderd commerciële vliegroutes en drones die pakketten tot honderd kilo kunnen vervoeren. Zij hebben hiermee een reëel klantprobleem opgelost, want slecht bereikbare herbergzame gebieden kunnen nu beleverd worden. In Vlaanderen of Nederland lijkt mij dit echter voorlopig niet opportuun.” Wat precies relevant is voor de klant, dat ontdekt bol.com bijvoorbeeld door te kijken hoe trends en innovaties in het leven van onze klant passen. Van der Ven legt uit: “De beste manier om er achter te komen of een trend relevant is, is door het te testen. Dit voorjaar hebben we bijvoorbeeld een omnichannel idee getoetst door online fietsen te verkopen die rijklaar worden gemaakt bij de fietsenmaker bij jou in de buurt. En afgelopen september hebben we in een gedeelte van Amsterdam getest met nog snellere levering, namelijk binnen twee uur voor een aantal populaire artikelen. Deze testen leveren data op die al dan geen vertrouwen geven om grotere investeringen te doen.”

Zulke data heeft niet iedereen. Dus wat kun je doen als je niet de middelen hebt om alle internationale trends in je bedrijf te testen op consumenten? Dat probleem is Van der Ven niet vreemd. “Wij stoeien ook met veel meer ideeën en ontwikkelingen dan we kunnen testen met de voor ons beschikbare middelen. Om hiermee om te gaan, gebruiken we drie alternatieve benadering voor pilots. In de eerste plaats doen we consument- en partneronderzoek naar onderliggende behoeften. In focusgroepen of enquêtes leggen we onder andere designs voor van hoe een ontwikkeling er uit zou kunnen zien. Deze panels geven vaak een pijnlijk eerlijk perspectief op de relevantie van een ontwikkeling. Recent hebben we dit gedaan om inzicht te krijgen in de betaalbehoeften van klanten. Ten tweede zoeken we, voor trends die moeilijk op Nederlandstalige schaal zijn terug te verdienen, samenwerking met partners. Zo werken we met Google samen op de trend van pratend winkelen. Het is hierbij erg belangrijk om je af te vragen of de belangen van je partner en die van jou goed bij elkaar passen. Tot slot – en misschien is dat wel het belangrijkst – gebruiken we gezond boerenverstand. We proberen een ontwikkeling te begrijpen vanuit de vraag welk probleem het oplost en of dat probleem in het Nederlandse taalgebied ook bestaat. Het eerder genoemde voorbeeld van drones is zo’n ontwikkeling.” Tot op heden lukt het bol.com een winkel te zijn die interessant is voor Belgen en Nederlanders. Met enerzijds miljoenen klanten en anderzijds duizenden partners.

Met de kennis die bol.com van de e-commerce markt heeft, wordt de focus nu gelegd op drie punten; drie zaken waar op basis van relevantie in geïnvesteerd wordt. Ten eerste is dat de app – waarmee je letterlijk in de broekzak van de klant zit. Van der Ven vertelt: “Nu al wordt er meer gewinkeld via de app dan via de computer en het gebruik van de app zal alleen maar groeien. We zien de app steeds meer als ‘het startpunt van winkelen’, omdat de consument naar verwachting steeds vaker zal beginnen met zoeken in de app van zijn voorkeur, in plaats van via een zoekmachine.”

Het tweede focuspunt is de last mile, ofwel bezorgopties. “Het gaat hier niet alleen om snel, sneller, snelst”, licht Van der Ven toe. “Belangrijk is om in de agenda van de klant te passen. Het recent gelanceerde retourophalen is zo’n voorbeeld. Klanten ervaren het terugsturen van een artikel als een groot nadeel van online winkelen. Ze moeten ervoor de deur uit en tijdens openingstijden een loket vinden dat hun retour aanneemt. Thuis ophalen binnen een afgesproken tijdvak is een prachtige oplossing voor dat probleem.” Op de derde plaats maakt bol.com zich op voor de toekomst van pratend en chattend winkelen. Van der Ven vertelt: “De eerste resultaten van de test met Google zijn veelbelovend en ook eerdere innovaties op het gebied van chattend productreviews ontvangen, geven ons vertrouwen dat dit groot kan worden.”

 

Samenwerken
De belangrijkste reactie op alle internationale ontwikkelingen en trends? Wij geloven in samenwerken. Van der Ven vertelt verder: “Samen met onze partners – de ondernemers die assortiment aanbieden via bol.com – staan we veel sterker. Door samen te ondernemen en het assortiment en bijbehorende expertise van lokale spelers te bundelen met onze e-commerce kennis, kunnen we samen groeien. Dan zijn we voorbereid op de verwachtingen van de moderne consument.”

  • DELEN