Laden...

De toekomst is digitaal

Natch0318

 

De komende vijf jaar zal de core activiteit van de meeste bedrijven wijzigen, meent Cédric Collet van Natch. “De slogan ‘every company becomes a software company’ zal de komende jaren echt gaan doorbeken. De competitie die bedrijven op vandaag ervaren, zal over vijf jaar niet meer dezelfde zijn. Waarom? Door het internet is de markt veel transparanter geworden en krijgen bedrijven in een keer te maken met concurrenten die ze misschien van ver af niet zagen aankomen.” Cédric vertelt aan de hand van concrete voorbeelden hoe je je als producent/ distributeur / retailer kunt voorbereiden op de toekomst.

Op technologisch vlak is vijf jaar een eeuwigheid, zegt Cédric. “Het gaat een rollercoaster zijn. Zo krijgen we te maken met artificiële intelligentie (AI), de manier waarop we zaken doen met elkaar en waarop we informatie verkrijgen, gaat veranderen. Dat zien we nu al gebeuren. Zeker voor producenten. Augmented reality bijvoorbeeld – een laag boven de realiteit leggen – zal de business zeer erg impacteren, net als het toevoegen van sensoren aan domme producten (Internet of Things). Maar ook de persoonlijke jobs binnen de organisatie zullen veranderen. Medewerkers zullen op een andere manier hun job moeten invullen en er zullen nieuwe jobprofielen ontstaan. Dat gaat een grote impact hebben.”

Reactief versus proactief
Er staat bedrijven dus een groot aantal veranderingen te wachten. Hoe ga je daarmee om? Cédric: “Veel bedrijven denken in eerste instantie aan het digitaliseren van bestaande processen. Ik denk dat dát in the end niet zal volstaan. Online service portals die nu uit de grond schieten, zijn eigenlijk al te laat. Het is reactief. Door data en AI gaat de informatie proactief naar je toekomen. Ook op service vlak.” Cedric geeft een voorbeeld: “Stock die moet aangevuld worden zal door een digitaal platform met AI sneller aangevuld worden dan dat het bestaande ERP de trigger zal geven om te bestellen. Een tweede zaak is de dualiteit waarin je als bedrijf zit. Absolute leiders zijn heel vaak goed in twee dingen tegelijkertijd doen, terwijl bedrijven zich heel vaak focussen op één ding. Ze focussen zich op efficiency, maar ‘vergeten’ om innovatief te zijn. Of ze focussen zich op uitvoering, maar hebben vervolgens niet voldoende ruimte en mensen om te exploreren wat er gaande is in de wereld; kunnen niet anticiperen op trends, tendensen en het evolueren van de technologie. Corporate organisaties zijn volgens Cédric heel vaak goed geoliede en winstgevende bedrijven, maar zijn zodanig log dat ze veel stappen moeten doorlopen om iets gedaan te krijgen. Op innovatief vlak missen ze voor een stuk de boot, wat terug wringt met een startup mentaliteit. Bedrijven worstelen met die dualiteit. Het is heel belangrijk om de komende jaren mee te zijn.”

Business 4.0
Slim zijn, informatie capteren en er proactief mee aan de slag gaan is één ding, vervolgt Cédric. “De evolutie is nu volop bezig van industry 4.0 naar business 4.0. Daarbij gaat het bestaande business model onder impuls van digitaal zodanig innoveren om effectief te komen tot enerzijds het digitaliseren van het product zelf, vooral met toegevoegde waarde voor de eindgebruiker (alles draait om customer experience). Maar anderzijds zal ook het bestaande business model zodanig moeten evolueren om het verschil te kunnen maken. Veel bedrijven zijn op vandaag bezig met nieuwe go-to-market strategieën te ontwikkelen. Maar start eerst met het onderzoeken wie je klanten of potentiele klanten eigenlijk zijn. En via welke kanalen je met ze in contact bent. Ga die kanalen segmenteren en clusteren. Naast directe initiatieven om een product in de markt te zetten, komt er nu ook een digitaal kanaal bij; omnichannel. Doe voorafgaand een oefening naar marktanalyse. Hoe digitaal ready is de klant? Wat zijn de verwachtingen? Het marktonderzoek is vooral terug bedoeld om de customer journey in kaart te brengen. Uiteindelijk zou je een partij als Natch kunnen inschakelen om samen op basis van alle genoemde informatie een strategie uit te stippelen om effectief het verschil te maken op de langere termijn, onder impuls van digitalisering.”

Toegevoegde waarde
Cédric geeft een aantal voorbeelden van bedrijven die onder impuls van digitalisering hun business model effectief hebben aangepast. “Velux heeft een concept gelanceerd om ook op digitaal vlak de markt de benaderen. Via de MyDaglight app kunnen consumenten een foto nemen van de ruimte waarin het raam geplaatst zal worden en aangeven hoeveel daglicht ze wensen. De app geeft dan een reëel beeld van hoe de eindsituatie eruit zal zien. Velux komt dus al helemaal aan het begin in contact met de eindconsument, wetende dat er meestal nog dealer en installateur tussen zit, en kan op die manier de customer journey gaan bewerken maar vooral ondersteunen. Ook Samsonite profiteert van de digitale mogelijkheden en heeft met Track&Go een functie ontwikkeld waarin je tot op 70 meter afstand je slimme koffer kunt volgen, waar ook ter wereld. Dat lijkt misschien niet veel, maar de app werkt op basis van de Samsonite gebruikers community die de Travlr app gebruikt. Stel je koffer blijft achter in Boston en zelf ben je in New York dan kan je dankzij de community – waarbij de privacy en veiligheid netjes is gewaarborgd – toch je koffer tracken. Zo slaagt Samsonite erin een gigantische toegevoegde waarde te bieden.”

Nog een voorbeeld op weer een ander vlak: “Colgate wil iedereen een mooie smile geven. Dat betekent dus dat je je tanden goed moet poetsen. Ze hebben een slimme tandenborstel ontwikkeld die op basis van gedrag de bewegingen capteert. Via een connectie met Apple verzamelen ze data van hoe mensen de tanden poetsen om daar productontwikkeling op te doen. De tandenborstel kan bovendien gekoppeld worden aan een app voor gamification om het tandenpoetsen voor kinderen leuker te maken en ze veel meer en beter tanden te laten poetsen. Kortom, door processen te optimaliseren en het digitale kanaal te omarmen, kunnen bedrijven continu blijven innoveren en extra services gaan bieden bovenop het product zelf. Alles draait opnieuw rond experience. Klanten bewegen continu en zijn niet meer zo trouw als 20 jaar terug. Door digitalisering is men in staat om dat in kaart te brengen en daar proactief mee aan de slag te gaan. Co-creëren wordt daarin steeds belangrijker. En de sky is dan echt the limit.”

  • DELEN