Laden...

E-commerce in de zelfstandige handel

unizo

UNIZO onderzoekt jaarlijks het gebruik en het belang van e-commerce als verkoopkanaal door en voor zelfstandigen en KMO-retailers in Vlaanderen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. E-commerce wordt daarbij gebruikt als de verzamelnaam van manieren waarop goederen via het internet verkocht worden. Als basis voor dit onderzoek werd in september 2018 via CheckMarket een online enquête afgenomen bij zelfstandigen en KMO’s actief in de detailhandel (verkoop van goederen aan de consument) door middel van een selectie op basis van NACE codes die beginnen met 47. Zowel natuurlijke personen (eenmanszaken) als rechtspersonen (vennootschappen) werden bevraagd. De bevraging telde 479 respondenten.

  • 92% van de zelfstandige handelaars is online aanwezig. Dit aandeel blijft in stijgende lijn.
  • 46% verkoopt ook online. Dit aandeel blijft al twee jaar stabiel.
  • Gebrek aan tijd of kennis nog steeds de belangrijkste redenen om niet online te verkopen. Absoluut nood aan ondersteuning van KMO’s op dit vlak.
  • Online verkoop brengt voor de meerderheid voorlopig weinig of geen omzet. Meer dan de helft verwacht volgend jaar wel een stijging van de online omzet.
  • De helft van de online verkopers verkoopt ook naar het buitenland, vooral naar Nederland.
  • Voornaamste bedreigingen zijn de concurrentie van grote internationale webshops en de hoge kosten in verhouding tot de omzet.
  • 47% zegt klanten te verliezen in de fysieke winkel door online concurrentie.

Het volledige onderzoek  kan u hier inkijken

  • DELEN