Een absolute nood aan goede productfoto’s

OV0119

 

Bedrijven die meer tijd en aandacht besteden aan hun productfoto’s behoren vaak tot de top van best presterende e-commerce bedrijven. Dat zegt Roald Ploegmakers van Orbitvu. Hij is het oneens met de stelling dat je pas moet investeren in productfoto’s bij een hogere omzet. “Bedrijven die aandacht geven aan productfoto’s groeien. Diverse cases hebben aangetoond dat betere productfoto’s een hogere conversie opleveren op productpagina’s en tot wel 20% minder retouren.”

Onderscheidende foto- en videocontent wordt steeds belangrijker, meent Ploegmakers. “De mens is nu eenmaal visueel ingesteld. Onderzoek wijst uit dat een product met alleen begeleidende tekst minder converteert dan tekst met foto. Breid je dat nog uit met video of een 360 graden presentatie dan loopt het percentage zelfs nog verder op. Des te meer visuele en interactieve content je biedt, des te beter kan je de klant aan je binden. Het maken van betere en kwalitatief hoogwaardige productfoto’s een gedoe? Welnee. Natuurlijk, het vergt een investering, maar onze klanten tonen aan dat als je die investering doet, je je kan onderscheiden van de massa.”

Boven de massa
Relevante hoge kwaliteit foto- en videocontent schept nu eenmaal vertrouwen, vervolgt Ploegmakers. “Hierdoor kopen consumenten sneller, sturen ze minder retour en besteden ze meer.Op een platform als 2dehands.be scoort een advertentie met goede foto’s immers ook beter dan een advertentie zonder of met slechte foto’s. Ga bij jezelf te rade. Als je op zoek bent naar een tweedehands auto en je struint het internet af, bekijk je alleen de advertenties met (veel en) goede foto’s die de auto in al zijn facetten laat zien. Veel retailers liften vaak mee op de content van fabrikanten, leveranciers of zelfs databanken. Het enige onderscheidend vermogen is dan de prijs of het logo van de webshop. Dat moet je niet willen. Sterker nog, het kan je ondergang betekenen omdat veel webshops er hetzelfde uitzien. Door meer de focus te leggen op het maken van goede productfoto’s of –video’s stijg je boven de massa uit. Grote bedrijven doen niet anders. Retailers die inzetten op vernieuwende en onderscheidende foto’s converteren beter.”

Praktijkvoorbeelden
Ploegmakers geeft een aantal praktijkvoorbeelden van klanten die het advies ter harte hebben genomen. “Een van onze klanten actief in buiten- en dierartikelen heeft een serieuze groei weten te bewerkstelligen, puur door het onderscheid te maken in productfotografie. Iedereen in deze sector gebruikt hetzelfde plaatje van een merkvlooienbandje. Door deze te vervangen voor een eigen goede productfoto is de verkoop met maar liefst tientallen procenten gestegen. Een andere klant in wintersportartikelen kocht een van onze duurste machines om zelf goede productfoto’s te kunnen schieten én bewegend beeld toe te voegen aan de webshop. Binnen een jaar werd een tweede studio aangeschaft en werkten er fulltime medewerkers om de apparatuur te bedienen. Het zijn slechts twee van de vele succesverhalen die aangeven hoe belangrijk productfotografie is om jezelf te kunnen onderscheiden online.”

Roald Ploegmakers van Orbitvu Benelux heeft een whitepaper geschreven met als thema ‘de noodzaak van goede productfoto’s’. Hij behandelt in deze paper interessante topics en neemt een klantcase als voorbeeld. Met concrete handvatten aan de hand van de checklist en tips kan je direct tot verbeten overgaan. Zo haal ook jij meer rendement uit je webshop! De whitepaper is te downloaden via www.orbitvu.nl/de-noodzaak-van-goede-productfotos.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*