Laden...

Fabrikant van behangpapier gaat digitaal

Natch0118

 

Om de zakelijke klanten beter van dienst te kunnen zijn, heeft Grandeco Wallfashion Group Belgium – een wereldspeler in de productie van behangpapier – zich door Natch een digitaal imago laten aanmeten. Marketing Manager Katrien Van Hecke is tevreden met de eerste resultaten. “We merken dat we onze zakelijke klanten op een efficiëntere manier veel beter van dienst kunnen zijn. En we kunnen zelf werk maken van een meer proactieve klantenbenadering.”

Grandeco is wereldwijd actief in tachtig landen en noteerde in 2017 een verkooprecord van meer dan 11 miljoen rollen behangpapier. “We werken met distributeurs, grote doe-het-zelf en gespecialiseerde ketens, maar ook met een breed netwerk aan kleine zelfstandige retailers,” zegt Katrien Van Hecke. “Vooral het contact met de kleine retailers is zeer tijdsintensief. Aan beide kanten. De klanten hadden geen inzicht in de voorraden, hadden vaak geen zicht op het volledige assortiment en ook het bestelproces via de telefoon, e-mail, et cetera was tijdrovend. Reden om in te grijpen en te vertrekken vanuit de ideale klantbeleving.”

Digitale strategie
Om de backoffice processen op een betere manier te kunnen inrichten en de relaties met zakelijke klanten beter te kunnen managen, heeft Grandeco een digitale strategie opgesteld. Katrien Van Hecke: “We zijn op zoek gegaan naar een partij die ons kon helpen met het inrichten van een B2B e-commerce platform én daarbij handig overweg kon met de complexiteit van ons assortiment en ERP systeem. Kortom, een partij die flexibel genoeg is om samen met ons een optimale oplossing te kunnen uitbouwen. Natch is voor ons die partner. Ze denken niet alleen mee over hoe de e-portal eruit moet zien, maar ook hoe we deze op een efficiënte manier tot stand kunnen brengen. Dat heeft geleid tot een platform dat we in eerste instantie hebben uitgerold voor de kleine zelfstandige retailer. Vooral omdat zij de meeste tijd besteden aan contact met onze Customer Service. Een win-winsituatie voor beide partijen.”

Toegevoegde waarde
Via het B2B platform van Grandeco kunnen zakelijke klanten niet alleen orders plaatsen, ze hebben ook volledig overzicht. “We bieden een grote mate aan toegevoegde waarde,” zegt Katrien Van Hecke. “We stellen onze zakelijke klanten online en digitaal alle informatie ter beschikking over ons assortiment, over de voorraden, de lopende bestellingen, en zo verder. Op termijn zullen we extra functionaliteiten en services toevoegen, zodat het platform een one stop shop is voor alles wat Grandeco Group betreft. Met dit platform reiken we onze klanten alle tools aan om onze producten te ontdekken, bestellen en verder door te verkopen.”

Data
De digitale transformatie die Grandeco Group heeft doorgemaakt, is volgens Cédric Collet – consultant strategie bij Natch- belangrijk om ook in de toekomst relevant te zijn en te vertrekken vanuit de wijzigende behoeftes en verwachtingen bij de klant. “Vanuit Natch zien we nadrukkelijk een digitale evolutie bij producenten. Dat vraagt wel een volwaardige bedrijfstransformatie vanuit het management. Door de groei en de komst van de digitale economie draait het niet alleen om het verkopen van een product, maar zeker ook om de beleving rond een product. Je zal toegevoegde waarde moeten bieden. Met de digitale middelen is dat prima mogelijk. Bovendien sta je als producent dan ook dichter bij de eindklant. Daarnaast moet een B2B e-commerce platform ook in het teken staan van convenience, eenvoud en fun. Tijd is de meest waardevolle asset van een professional; hoe meer je als producent kan inspelen op efficiëntie en tijdswinst, des te hoger de adoptiegraad en engagement van de online gebruiker. Een digitale aanwezigheid laat het ook toe om services te gaan innoveren en de dienstverlening uit te diepen. Tot slot genereert een digitaal platform data. Inzicht en kennis van de klant begint bij het bijhouden van data. Hoe meer kwalitatieve data je in kaart hebt gebracht, hoe beter je in staat bent met je producten en services invulling te geven aan de persoonlijke behoefte van jouw klant.”

 

Over Natch
Natch focust zich op e-business oplossingen voor grote en middelgrote B2B ondernemingen en helpt ambitieuze bedrijven om online beter te verkopen, innoveren en de klanttevredenheid naar een hoger plan te tillen. Het bedrijf doet dat onder meer door ontwikkeling van e-commerce software, apps en webdevelopment op maat.

  • DELEN