Laden...

Geïntegreerd hart van de organisatie

TCOG0618

 

Traditionele retailers en groothandels hebben het niet makkelijk deze dagen. Ook zij zullen mee moeten met de tijd om van toegevoegde waarde te kunnen blijven zijn, ook in de toekomst. Dat begint volgens Rembrandt Kuijpers, Managing Partner bij TCOG, met een sterke basis, ofwel een geïntegreerd systeem (ERP) als hart van de organisatie. Daar vanuit kunnen alle kanalen bediend worden.

TCOG vertrouwt daarin op het raamwerk van de bedrijfsmanagement oplossing Microsoft Dynamics NAV. Waarom? “Omdat Microsoft de software ontwikkelt in de breedte, wat een complete set aan functionaliteit in één geïntegreerd systeem oplevert,” zegt Kuijpers. “We zijn gespecialiseerd in het implementeren van deze oplossing voor bedrijven in fashion, retail, hospitality en industry. Dat kan al vanaf een paar gebruikers tot aan bedrijven met wel tweehonderd gebruikers, en dat doen we vanuit kantoren in Nederland en België. Ons specialisme ligt echter bij bedrijven met een complexe IT infrastructuur, bijvoorbeeld waar retail en wholesale beide onderdeel zijn van de bedrijfsprocessen.”

Een bron van waarheid
Met Microsoft Dynamics NAV zet TCOG dus altijd het hart van de organisatie neer. Kuijpers: “Vanuit deze geïntegreerde oplossing bouwen we in geval van een retail organisatie, bovenop de basis inrichting, een laag met specifieke retail functionaliteiten. De oplossing vormt zodoende één bron van waarheid die ‘praat’ met alle gewenste externe kanalen, zoals een e-commerce platform, PIM systeem en Channel Manager voor bijvoorbeeld een koppeling met diverse marktplaatsen. Zie ons dus vooral als integrator, één partij die alle processen beheerst en ervoor zorgt dat alle systemen op tijd over de juiste informatie beschikken.

Het verwachtingspatroon van gebruikers is de laatste jaren flink geëvolueerd, meent Kuijpers. “Klanten verwachten dat informatie eenvoudig over alle kanalen ontsloten kan worden. De ontwikkeling van Dynamics NAV is daar volledig op toegespitst met als resultaat dat er nu veel meer mogelijkheden zijn dan enkele jaren geleden. Dat maakt dat men bijvoorbeeld niet meer handmatig zaken hoeft over te nemen of bestanden moet uitwisselen en dat de continuïteit van je bedrijf meer gewaarborgd blijft.”

Toekomst
Retailers en groothandels staan voor grote uitdagingen. Hoe zorg je ervoor dat je ook in de toekomst relevant blijft? Volgens Kuijpers vooral door in te spelen op de veranderende behoefte van de consument. “Aan groothandels de taak om alle informatie real-time ter beschikking te stellen over alle kanalen. Alleen dat al vereist een gedegen centraal systeem. De fysieke retailer op zijn beurt moet zich meer als verlengstuk presenteren van zijn online activiteiten. Zij zullen steeds meer de rol als showroom en servicepunt gaan vervullen, waarbij een beleving centraal staat die je online niet kunt bieden. Dat zie je nu al gebeuren in de winkelstraat. Creatieve retailers spelen daar handig op in. Bij een grote outdoor specialist kun je bijvoorbeeld verschillende kano’s uitproberen of de kwaliteit van een regenjas beoordelen door een ‘douche’ te nemen in de winkel.

Anderzijds zie je ook dat pure online spelers de voordelen van een fysieke vestiging inzien en winkels openen. Die combinatie van online en offline, al dan niet aangevuld met wholesale, maakt de IT infrastructuur behoorlijk complex. Als integrator nemen wij die taak volledig uit handen, waarbij het geïntegreerde ERP systeem het hart vormt van de organisatie.”

Dit jaar verwacht Kuijpers een verdere transitie naar de cloud en meer standaardisering van de software van TCOG. “De gebruiker staat steeds meer centraal in plaats van het systeem. Gebruiksvriendelijkheid is dus key. Dat resulteert in logisch werkende software, die daarnaast technisch diepgaand en functioneel rijk genoeg is om ook complexe bedrijfsprocessen te ontsluiten.”

  • DELEN