Logistics & Distribution 2018

Easyfairs0418

RetailDetail en Easyfairs presenteren: The Future of Food

Op 3 en 4 oktober 2018 organiseert RetailDetail in samenwerking met Logistics & Distribution het eerste RetailDetail Food Congress, met als overkoepelend thema: The Future of Food.

Een branche in beweging

In een samenleving die aan hoog tempo vergrijst, verkleurt en verstedelijkt, staan voedingsfabrikanten en retailers voor grote uitdagingen. Voedselschandalen hebben een vertrouwenscrisis veroorzaakt, de obesitasproblematiek plaats de sector voor zijn verantwoordelijkheden. Er is kritiek op de rol van de supermarkt als aanjager van een prijzenoorlog die de landbouwsector in grote problemen brengt.

Diezelfde supermarkt ziet z’n businessmodel wankelen: online snoept beetje bij beetje omzet weg, terwijl de kosten van vastgoed en personeel blijven stijgen. Nieuwe challengers dienen zich aan: maaltijdboxen, bezorgdiensten, abonnementsdiensten, horecaformules die op retailterrein komen en vice versa. Er zijn initiatieven die de ‘korte keten’ in ere herstellen: voedsel, recht van de lokale boer. Maar we zien ook technologiebedrijven als Amazon en Alibaba, die disruptief winkeltje komen spelen… Merken rekenen op de blockchaintechnologie om weer rechtstreeks met de consument te handelen. Overleeft de supermarkt de 21ste eeuw?

Meer vragen dan antwoorden

Aan de productiezijde rijst de grote vraag hoe we de groeiende wereldbevolking op een duurzame manier kunnen blijven voeden. Niet zoals we nu bezig zijn, in elk geval. Gaan we voor bio, voor ggo’s, of beide? Beleeft kweekvlees een doorbraak, is 3D printen een optie, biedt stadslandbouw een oplossing? Hoe maken we gezonde opties aantrekkelijker? Wordt uiteindelijk hypergepersonaliseerde voeding de toekomst?

En de consument? Die wil alles, liefst meteen, tegelijk en tegen de laagste prijs. Convenience, gezondheid, wellness, versheid, smaak, authenticiteit… Trends en hypes lossen elkaar aan hoog tempo af. Van insecten tot zeewier, van sushi over poké bowls tot taco’s.

Kortom, er zijn meer vragen dan antwoorden. De urgentie is hoog. Op 3 en 4 oktober 2018 organiseert RetailDetail daarom in samenwerking met Easyfairs het eerste RetailDetail Food Congress, met als overkoepelend thema: The Future of Food.

Pioniers op het podium

Gedurende twee dagen presenteren professionals uit de sector hun visie, verwachtingen, best practices en succesverhalen met betrekking tot de toekomst van de voedingssector. Topics die zeker aan bod komen: digitalisering, e-commerce & the last mile, blurring, etnomarketing, innovatie, verpakkingstrends… Op 3 oktober programmeren we Nederlandstalige en Engelstalige sprekers, op 4 oktober Franstalige en Engelstalige sprekers.

Een greep uit het aanbod? Met het Britse Ocado, de enige ‘pure player’ die het redt in Europa, hebben we een echte pionier op het podium. Het bedrijf ontwikkelde ongeziene logistieke oplossingen en wil nu groeien door partnerships met retailers wereldwijd. Ook Smartmat, het eerste bedrijf dat Food Box Delivery introduceerde op de Belgische markt, is doordringen van die pioniersgeest. Net als Deliveroo, de bezorgdienst die deelnemende foodservicebedrijven aan dubbelcijferige groei helpt. PostNL betoogt dat bezorgen als bottleneck verleden tijd is: het bedrijf startte vorig jaar met de distributie van verse producten via speciaal ontwikkelde koelboxen. We volgen de ontwikkeling van deelplatformen als deeleenkoe.be en eFarmz.

Honger naar data

Het congres kijkt naar de rol van big data in de foodsector. Daltix presenteert z’n slimme oplossing om online prijs-, promotie- en assortiment-data geautomatiseerd te verzamelen en te structureren. Retailsonar voorspelt markevoluties in de supermarktbranche. En de unieke app SmartWithFood, een initiatief van Colruyt Group, bouwt een digitaal dataplatform dat consumenten op termijn gepersonaliseerde voedingsinformatie ‘op maat’ bezorgt.

Callebaut Collective leert bedrijven om de voortrazende digitalisering en de toenemende complexiteit te omarmen en er de sterkste opportuniteiten uit te halen. Etnomarketeer Rachid Lamrabat van Tiqah schetst het vaak nog onontgonnen potentieel van de multiculturele foodmarkt voor retailers en fabrikanten. Hoe foodbedrijven aan de slag kunnen met actuele thema’s als gezondheid en duurzaamheid, horen we van Delhaize.

Ruimte voor beleving

In de marge van het congres presenteert RetailDetail bovendien een heuse Mercado, een belevingsmarkt waar fabrikanten hun nieuwste producten en foodconcepten laten proeven in een gezellige en inspirerende sfeer. Kortom, dit is een onmisbaar kennis- en netwerkevent voor FMCG-fabrikanten, foodretailers, franchisenemers, managers uit foodservice en horeca, consultants en dienstverleners.

Praktisch

Wanneer: 3 & 4 oktober 2018

  • 3 oktober: Nederlandstalige & Engelstalige sprekers
  • 4 oktober: Franstalige & Engelstalige sprekers

Waar: Brussels Expo – Hal 7

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*