Laden...

Slimme producenten digitaliseren op 3 niveaus…en winnen zo klanten

Top digitale ervaring

De rol van producenten evolueert van product-centrisch naar klant-centrisch. Om die transformatie te maken zetten productiebedrijven digitalisering in op deze 3 strategische niveaus…We leggen elk niveau uit en geven je een praktijkcase mee.

Niveau 1: Innovatie door digitale aspecten aan producten toe te voegen

Producenten zijn meestal erg vertrouwd met productinnovatie. Een product dat door de jaren heen niet verbetert en toch blijf verkopen is namelijk zeldzaam.

Maar ook bij een vertrouwd concept kan je nieuwe richtingen inslaan. We zien producten steeds vaker een digitaal aspect krijgen. Alles wordt “smart”: smart thermostate, smart lighting, smart home, smart tool, smart machine, … En als het product op zich niet echt digitaliseert dan bouwt men er een digitale interface voor. In de vorm van een schermpje of een app, bijvoorbeeld.

Wil je jouw product digitaliseren, zorg dan zeker dat je genoeg dina’s (digital natives) in je team hebt. Merk je toch dat de overstap naar digitaal moeilijk gaat, laat dan een externe partij (https://natcheurope.com/nl-be/oplossingen/digitale-strategie) helpen.

Ook met co-creatie tussen bedrijven onderling of met klanten raak je ver. Kennis is er om gedeeld te worden.

Niveau 2: Value-added services met een digitaal kantje aan

Een uitstekend product is niet genoeg meer om klanten te doen opkijken. Je moet ook meerwaarde leveren door value-added services aan te bieden. En daarin kan je gerust creatief zijn.

  • Training: plaats handleidingen online, voorzien opleidingsvideo’s, een online trainingsportal, een help-community, of verkoop opleidingspakketten.
  • Thought leadership: Laat eindgebruikers weten dat je de sector begrijpt: E-books, whitepapers, cases en blogs tonen je expertise.
  • Maatwerk: Lever op maat gemaakte producten, zo verkoop je elke klant een uniek artikel. En heb je een assortiment dat de concurrentie niet heeft.
  • Reparatie/onderhoud: Dienst-na-verkoop is een belangrijke premium. Onderzoek wijst uit dat klanten snelheid, vriendelijkheid, duidelijkheid en oplossing-in-1-interactie wensen.

Omdat persoonlijke 1-to-1 service vaak niet rendabel is en 70 % van de mensen ondertussen verwacht dat ze via online self-service portals (https://natcheurope.com/nl-be/oplossingen/webontwikkeling-op-maat) en apps zichzelf kunnen bedienen, dringt digitalisering zich ook hier weer op.

Versnelling 3: Een omnichannel klantenervaring

Als producent heb je enerzijds professionele klanten (distributeurs, installateurs, …) en anderzijds de consument.  Beiden willen ook beleving met je product of dienst. Het is meer dan een artikel, het vertegenwoordigt hun levensstijl of professionele stijl. Leer dus je doelpublieken kennen en zorg dat je product die beleving creëert. Bonuspunten als je ook de ervaringen van professionelen en klanten op dezelfde lijn kan brengen zodat ze elkaar versterken.

Wil je voor beide groepen beleving creëren, dan moet je eerst segmenteren. Op kanaal, grootte, tevredenheid, aankoopgedrag, relatie, regio,… Dan moet je kijken welke groepen er klaar zijn voor digitalisatie. Dat doe je via de digital maturity check (http://analytics-eu.clickdimensions.com/sdebe-a3ye1/pages/cb88cb34e9bfe7118117e0071b66e0e1.html).

Eens je digitaliseert, heb je ook toegang tot meer data. Dan kan je beginnen analyseren en gericht marketen.

Een voorbeeldproducent: Grandeco Wallfashion Group

Als je die theorie graag in praktijk ziet, krijg je hier de kans. Op 26 april organiseren Natch & Grandeco een bedrijfsbezoek in het hoofdkantoor in Tielt. In samenwerking met Natch ontwikkelden ze een scherpe digitale strategie (https://natcheurope.com/nl-be/oplossingen/digitale-strategie) waarbij ze zowel distributeur als eindgebruiker via een digitaal platform (https://natcheurope.com/nl-be/oplossingen/webontwikkeling-op-maat) ondersteunen.

CEO Patrick Molemans & Marketingmanager Katrien Van Hecke vertellen over Grandeco’s digitale transformatie. De e-business specialisten van Natch lichten het e-commerce platform toe en delen best-practices. En natuurlijk krijg je een rondleiding door het bedrijf, inclusief het productiedepartement.

Inschrijven kan via https://natcheurope.com/visitgrandeco

  • DELEN