Laden...

Slimme stekker naar internationale marktplaatsen

CE0518

 

De verkoop via marktplaatsen neemt serieuze vormen aan. Waar een aantal jaar geleden de webshop nog het primaire online verkoopkanaal was, zijn dat vandaag zonder twijfel de marktplaatsen, zoals Amazon en bol.com. De consument start zijn zoektocht ook steeds vaker rechtstreeks op een marktplaats in plaats van in Google. ChannelEngine biedt retailers, merken  en groothandels een slimme stekker om zonder nieuwe infrastructuur hun producten heel gecontroleerd op marktplaatsen te kunnen gaan verkopen.

Het platform van ChannelEngine is vijf jaar geleden opgezet om op een eenvoudige manier te kunnen koppelen met marktplaatsen. “Retailers, merken en groothandels koppelen vanuit hun bestaande e-commerce of ERP systeem met ons platform,” legt Jorrit Steinz, CEO en founder van ChannelEngine, uit. “Ze hebben vervolgens de volledige controle over de prijssetting, welke producten ze wel of niet via een marktplaats willen verkopen, over de voorraden, enz. Ook de bestellingen die op een marktplaats worden gedaan, worden automatisch doorgezet naar de eigen e-commerce of ERP omgeving.”

Gigantische opmars
Volgens Steinz is het meer dan logisch dat marktplaatsen zo aan populariteit winnen. “Consumenten kunnen heel makkelijk vergelijken en zien bijvoorbeeld in één oogopslag waar ze een product voor de beste prijs en/of tegen de beste service en gewenste snelheid van levering kunnen bestellen. Daarbij hebben ze vaak al een account bij de betreffende marktplaats en hoeven ze niet telkens opnieuw in te loggen bij de verschillende webshops. In de Verenigde Staten zijn marktplaatsen intussen al zo populair dat ze meer dan 50% van de online aankopen vertegenwoordigen. Ook de Duitse consument doet gemiddeld de helft van zijn aankopen online via een marktplaats. In Nederland en België is het nog niet zover, maar zijn de marktplaatsen aan een serieuze opmars bezig. Er komen ook steeds meer platformen bij. Bovendien, de kans dat iemand via een marktplaats koopt wordt ook steeds groter, want zelfs als op Google een product wordt gezocht zijn de eerste resultaten meestal afkomstig van een marktplaats.”

Juiste strategie bewandelen
Is een marktplaats een serieuze bedreiging voor de retailer? Steinz denkt van niet. “Het is wel belangrijk dat retailers het als een extra verkoopkanaal in hun strategie opnemen. Daarbij bieden wij niet alleen een geavanceerd platform, maar ook de expertise om de juiste strategie op een marktplaats te bewandelen.” Volgens Steinz betekent verkopen op een marktplaats niet per definitie dat je altijd de laagste prijs moet vragen. “Er zijn meerdere factoren die een rol spelen in de positie die je verwerft op een marktplaats. Dat begint enerzijds bij de prijssetting, maar anderzijds ook de leverbetrouwbaarheid en het serviceniveau dat je levert. Positieve reviews zijn van grote meerwaarde. Zodoende hoef je niet altijd de laagste prijs te rekenen. De online marktplaats is wat dat betreft eender aan de fysieke retail. Ook daar mag je gerust iets extra rekenen voor een goede service en leverbetrouwbaarheid.”

Crossborder
Het platform van ChannelEngine houdt volledig automatisch de algoritmen bij van de producten die je op een marktplaats aanbiedt en vergelijkt deze met dezelfde producten van je concurrenten. Steinz: “Stel je verkoopt producten tegen de laagste prijs en ChannelEngine merkt dat de concurrentie geen voorraad meer heeft, dan worden je prijzen (indien vooraf ingesteld) ook automatisch omhoog bijgesteld om meer marge te kunnen maken. Anderzijds kan een online marktplaats voor retailers of merken ook interessant zijn om gemakkelijk restvoorraden te verkopen (dumpen) in bijvoorbeeld een buurland, zonder dat het ten koste gaat van de omzet in je eigen land. Het is bovendien een laagdrempelige manier om je kansen in het buitenland te verkennen.”

Gedistribueerde e-commerce
ChannelEngine is volgens Steinz ook zeer geschikt voor het koppelen met partners of resellers anders dan marktplaatsen. “Gedistribueerde e-commerce noemen we dat. Ook kunnen onze klanten via ons platform datafeeds leveren aan vergelijkingswebsites om ook daar ‘gezien’ te worden. Het grote voordeel is dat ChannelEngine als een slimme stekker koppelt met de bestaande infrastructuur. Alles wat mist, zoals dynamic pricing, filters op marge/voorraad, bepaalde producten uitsluiten voor verkoop, enz. regelen wij. Zo houden retailers, merken of groothandels volledige controle, zonder zelf dure programmeurs te hoeven inschakelen. En kunnen ze profiteren van extra verkoopkanalen. Verkoopkanalen die e-commerce gaan domineren. Wij rekenen slechts een klein percentage over de gerealiseerde omzet en hebben daarmee hetzelfde belang als de verkopende partij; zoveel mogelijk extra omzet generen via online marktplaatsen.”

  • DELEN