Succesvolle e-business? Gooi ERP niet buiten

Natch0518

 

B2B-bedrijven stellen de stap naar e-business vaak uit. Hun (verouderd) ERP-systeem zit zo diep verweven in hun bedrijf dat ze bang zijn eerst zwaar te moeten investeren in nieuwe software. Niets is minder waar. “Begin nu met een e-commerce platform,” zegt Sven Bries van Natch. “En upgrade je ERP-systeem op je eigen tempo. Dat is perfect mogelijk.”

Voor veel bedrijven is hun ERP-systeem onlosmakelijk verbonden met hun dagdagelijkse werking. Het zit boordevol klantgegevens, prijzen, artikelnummers en zo veel meer. Maar wat als je een legacy ERP-systeem met veel maatwerk hebt? Hoe verbind je een modern e-commerce platform met een op maat gemaakt systeem?

“We zien veel grote B2B-bedrijven die gevangen zitten tussen de wil om aan e-commerce te doen en de vrees voor grote ERP-investeringen,” zegt Bries. “Bij de distributeurs is de grote meerderheid al een tijdje bezig met de evolutie naar e-commerce, maar ook bij producenten zien we nu massale interesse in een volwaardig e-business platform.”

“Je kan gelukkig bovenop complexe of oudere ERP-systemen perfect een goed functionerend e-commerce platform bouwen. Maar met een standaard webshop zal dat niet lukken. En je kan niet meer wachten tot je ERP eindelijk vernieuwd is.”

Binnen 3 jaar is het te laat
Bij grote B2B-bedrijven is de implementatie van een nieuw ERP-systeem vaak een stevig project. Dat is ook niet verwonderlijk, want het systeem zit zo diep verweven in hun processen dat ze niet weten wat nu wel of niet bij hun ERP behoort. Dus wachten ze met een e-business traject. Of hun systeem is verouderd en ze denken dat ze er geen modern e-commerce platform op kúnnen bouwen. Dus wachten ze met een e-business traject. Maar ze zien waar de markt naartoe gaat en weten dat ze niet lang meer kunnen aarzelen.

Als je nog niet al bezig bent moet je dus nu beginnen met e-commerce. Want binnen pakweg drie jaar heb je een veel te grote achterstand op je concurrenten opgebouwd. Dan nog uit de startblokken te schieten is veel te laat.

Wat heb ik nodig?
Elk bedrijf heeft unieke noden, maar in de regel moet je e-business oplossing drie dingen zeker hebben: Je platform moet ERP-onafhankelijk zijn. Je platform moet alle integratiemogelijkheden hebben, van moderne API’s tot .txt-bestanden. Je platform moet je klant meer bieden dan alleen een webshop.

Vooral dat laatste is in B2B heel belangrijk. Je klant wil meer dan gewoon Product A kopen. Het product moet soms aangepast worden, er is vaak sprake van klantspecifieke korting en je werkt met herhaalde aankopen van professionele klanten. Dat betekent dat je e-commerce platform data van verschillende bronnen moet kunnen incorporeren: CMS, WMS, PIM… Zo heeft je klant niet alleen verschillende mogelijkheden, maar ook toegang tot zijn eigen digitale dossier.

Zoals pgb-europe, een totaalleverancier met een breed en diep productassortiment. Klanten kunnen in de winkel producten scannen, eigen bestanden uploaden, hun eigen artikelcodering aanwenden, zelf artikellijsten bijhouden en traditioneel hun online winkelmandje vullen. Het platform haalt die informatie uit verschillende databronnen en integreert ze dan online. Een complex proces, maar transparant en uiterst makkelijk voor de klant.

Natch
“We komen vaak B2B producenten of distributeurs tegen die de volgende stap in e-commerce niet durven wagen omdat een standaardwebshop niet compatibel is met hun bedrijfssystemen. Maar de stap niet maken is gewoonweg geen optie meer,” vertelt Bries. “Bij het bouwen van onze e-business oplossingen analyseerden we een waaier aan ERP-systemen en ontwikkelden we de nodige integratieprocessen. Dat betekent dat je geen excuus meer hebt om niet nu met e-commerce van start te gaan. Of de volgende stap te wagen.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*