Maatwerk als succesfactor voor e-commerce platform

Marlon0518

 

Sinds de eerste editie in 2013 is Marlon een vaste waarde op de E-Commerce Xpo in Kortrijk. De afgelopen jaren zijn zij uitgegroeid tot een innovatief digital agency dat zijn klanten ondersteunt op vlak van business, design en technologie. Net die combinatie heeft ervoor gezorgd dat hun platform Fratello meer is geworden dan enkel en alleen een e-commerce framework. Fratello biedt vandaag alles om je e-commerce te boosten met relevante content en online marketing. Zaakvoerder Frederik Claerhout vertelt hoe dat precies werkt.    

In alles wat Marlon doet, staat maatwerk centraal. Hierdoor is Fratello opvallend flexibeler dan andere standaardplatformen. Frederik: “Van bij de start was Fratello méér dan een gewoon e-commerce framework. Het krachtige content management systeem (CMS) biedt namelijk alle tools om pagina’s, navigatie-elementen, blogposts en formulieren toe te voegen en te editeren. Je kunt zelfs relevante inhoud op systeempagina’s, zoals pagina’s binnen een klantenlogin, je online catalogus of de check-out procedure plaatsen en beheren. Dankzij deze uitbreiding pas je binnen hetzelfde systeem je contentmarketingstrategie rechtstreeks toe op je producten en productcatalogus. Vanuit Fratello beheer je dus alle content voor zowel een website als webshop. En die oplossing toont meteen de innovatieve aanpak van Marlon.

Maar, natuurlijk moet je je online producten tot bij de juiste mensen krijgen. En waarom zou je dit lostrekken van het hart van je e-commerce? Dus besloten we om binnen Fratello een oplossing hiervoor aan te bieden.”

Check Google Analytics binnen Fratello
Binnen iedere online marketingstrategie spelen analytics een grote rol. Via Google Analytics krijg je een dieper inzicht in hoe bezoekers door je webshop navigeren, waar ze afhaken, welke productpagina’s succesvol zijn … Maar voor veel webshopeigenaars blijft Google Analytics een kluwen aan data. Marlon brengt hier nu verandering in. Frederik: “We hebben de rechtstreekse koppeling met Google Analytics herwerkt zodat je voortaan binnen Fratello zicht hebt op de prestaties van je webshop en instant toegang hebt tot de belangrijkste data. Hoeveel unieke bezoekers telt mijn webshop? Wat is het conversiepercentage? Hoeveel bestellingen werden er reeds geplaatst? En wat is de gemiddelde waarde van een order? Per project en afhankelijk van de verschillende flows stellen we via Google Tag Manager meetpunten in, waarvan de resultaten binnen Fratello getoond worden.”

Promoot je producten bijna volledig automatisch
Maar ook het promoten van je producten wordt nu deels automatisch gestuurd vanuit Fratello. Frederik: “Wil je je producten aanbieden via bijvoorbeeld Google Shopping en bol.com? Dan zorgen wij voor de koppeling met je webshop zodat je productinformatie slechts op één plaats moet ingeven, namelijk Fratello. Google Shopping en bol.com halen vervolgens automatisch de juiste informatie binnen. Maar ook affiliate marketing wordt zo een pak eenvoudiger én beter te controleren. We zorgen voor de koppelingen met je social media kanalen en marketing automation tools zoals Copernica. Zo kun je vanuit Fratello e-mails met gepersonaliseerde content automatisch laten versturen naar mensen met een bepaalde interesse en hen vervolgens leiden naar je webshop. Ook kun je perfect mensen vriendelijk herinneren aan dat winkelmandje dat ze nog niet hebben afgerekend.”

Scoor hoger met een sterke SEO-basis
Naast mond-aan-mond reclame is een hoge organische ranking in de zoekresultaten natuurlijk de beste gratis reclame. En ook hier heeft Marlon veel aandacht aan besteed. Frederik: “Alles staat klaar in Fratello zodat je zelf de inhoudelijk kant van SEO – zoals headings, meta-titles, meta-descriptions en seo-vriendelijke urls – kunt instellen en beheren. Wij dragen dan weer zorg voor de technische SEO-aanpassingen. We zorgen onder andere dat de hreflangs, url-structuren, canonicals, robots.txt en meta-robots in orde zijn en staan in voor de nodige updates in functie van veranderingen binnen het Google Algoritme. Dankzij continue updates is ons CMS technisch top notch en zorgt het als vanzelf voor een hogere performantie en score in Google. Natuurlijk kunnen we ook hier zaken op maat ontwikkelen. Onze krachtige CMS-motor is zo gebouwd dat uitbreidingen altijd kunnen.”

Behaal je doelstellingen met een concreet plan
Marlon vertrekt steeds vanuit een grondige analyse en die aanpak werkt. Frederik: “We doen zowel een zoekwoordanalyse als een top tasks analyse. We willen weten waar mensen naar op zoek zijn, welke woorden ze gebruiken in hun zoektocht, welke acties ze ondernemen en hoe ze deze acties benoemen. Op basis hiervan tekenen we de boomstructuur of navigatie uit. Met andere woorden: we gaan de acties die de consument wíl doen uitwerken. Vervolgens bouwen we op basis van persona’s een prototype waarin alle content tot haar recht komt. Doordat we de CMS-motor – waarmee we werken – zelf hebben gebouwd, kunnen we flows en functionaliteiten aanpassen aan de noden die we blootleggen en niet omgekeerd. Hierdoor zijn we complexe business logica de baas en kunnen we efficiënte koppelingen met ERP- en CRM-systemen garanderen. We leggen de KPI’s op voorhand vast zodat we weten wat we exact moeten meten om de doelstellingen te monitoren én te behalen.”

De flexibiliteit waarmee we Fratello hebben gebouwd en onze open blik zorgen ervoor dat wij complexe business uitdagingen doordacht aanpakken, resumeert Frederik. “Maar ook snel reageren op noden die veranderen en wensen die je misschien niet vandaag, maar wel over enkele jaren hebt. Door onze diepgaande business aanpak, sterke technische kennis en onderbouwde designs weten we hoe we online sales moeten boosten én maken we het werk achter een online shop een pak efficiënter.”

Wil je je webshop professioneel en futureproof aanpakken?
Bezoek Marlon op stand 245 tijdens de E-Commerce Xpo in Kortrijk op 12 en 13 november 2018. Frederik en zijn team geven je graag meer uitleg.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*