Domeinnaam is fundament voor online succes

DNS

Gelijk op welke manier je ook online actief bent – privé of professioneel – je digitale identiteit is uiterst waardevol. “Een eigen domeinnaam speelt daar een bijzondere rol in,” meent Philip Du Bois van DNS Belgium. Hij geeft aan de hand van voorbeelden tips and tricks om een goede domeinnaam te registreren, die niet alleen de bedrijfsactiviteiten ‘covert’ maar ook goed vindbaar is. Ook zoomt hij in op de veiligheid die je moet inbouwen en welke stappen je moet ondernemen wanneer het misloopt.

Een eigen domeinnaam verhoogt de credibiliteit en wekt vertrouwen, begint Du Bois. “Want philip@schrijfgerief.be komt nu eenmaal professioneler over dan philip.schrijfgerief@hotmail.com. Als je een domeinnaam kiest, zoals schrijfgerief.be, bepaal je twee zaken: het deel voor de ‘dot’ (schrijfgerief) en het deel erna, de extensie (.be). Geruime tijd was de extensiekeuze een automatisme en .be of .com een evidentie. Met de komst van meer dan 500 nieuwe extensies zijn er nu veel meer mogelijkheden. Het is slim om verschillende opties te overwegen.”

Twee groepen extensies
Er bestaan twee groepen extensies: landextensies (zoals .be voor België, .fr voor Frankrijk enz.) en generieke extensies (zoals .com, .org, enz). Er zijn sinds kort bijzonder veel nieuwe generieke extensies bijgekomen. Omdat er meer keuzemogelijkheid is, is het belangrijk om stil te staan bij je keuze van extensie. De extensie is volgens Du Bois – ten onrechte – een miskend onderdeel van een domeinnaam. “Tot 2012 was de extensiekeuze vrij beperkt en ook voor de hand liggend: de meeste mensen opteerden voor een ‘.be’, ‘.com’ of een andere traditionele extensie. Vanaf 2012-2013 (en verder) zijn er echter véél meer nieuwe extensies bijgekomen waardoor je ondertussen uit meer dan 1.300 domeinextensies kan kiezen. Van .ads tot .zip. Van 2 of 3 letters (.ca en .bio) tot 12 of 13 letters (.versicherung en .international). Er zijn veel meer mogelijkheden bijgekomen waardoor de keuze op het eerste zicht misschien moeilijker wordt. Je kan die extra keuze echter ombuigen in een voordeel en nieuwe extensies gebruiken om je online naam te verrijken en duidelijker te maken. Zo gebruik je een nieuwe extensie om iets relevant te vertellen over je zaak, product, dienst, sector of jezelf waardoor je je duidelijker online positioneert.”

Differentiëren
Laat een extensiekeuze dus geen automatisme zijn. Nieuwe extensies laten toe om je te differentiëren en iets extra toe te voegen aan je online identiteit. Philip Du Bois verduidelijkt het met een voorbeeld. “Stel, ik heb een webwinkeltje waarin ik papier- en schrijfwaren verkoop. Als ik een website wil (en dus een domeinnaam kies) kan ik bijvoorbeeld papier.vlaanderen registreren, want in tegenstelling tot papier.be, is deze domeinnaam wél vrij. Papier.be is jammer genoeg al in 2000 door iemand anders geregistreerd. Ik werk vanuit Leuven, mijn klanten zijn hoofdzakelijk Vlaams en ik verzend enkel binnen België dus zo’n .vlaanderen is een optie. Ik zou ook kunnen kiezen voor papier.shop, papier.club, papier.center, papier.design of papier.expert. Al die verschillende extensies dragen bij aan mijn imago en vertellen iets meer over mijzelf.”

Domeinnaam bezet. Wat nu?
De kans bestaat dat je een goed idee hebt voor een domeinnaam, maar dat deze al bezet is (en dus door iemand anders geregistreerd werd). Du Bois: “Op dat ogenblik heb je verschillende opties. Je gaat op zoek naar een nieuwe (vrije) domeinnaam. Of, je contacteert de ‘eigenaar’ van de domeinnaam en vraagt of je deze kan overkopen. De contactgegevens van .be-, .brussels- of .vlaanderen-‘eigenaars’, vind je via een ‘WHOIS-aanvraag’ op www.dnsbelgium.be. Een WHOIS-aanvraag is een opzoeking waarbij je de gegevens van een domeinnaam achterhaalt. Via zo’n aanvraag krijg je onder andere de contactgegevens van de domeinnaamhouder, de partij die de domeinnaam registreerde en de nameservers van de DNS-server. Tot slot, je overweegt juridische stappen omdat je recht denkt te hebben op de domeinnaam in kwestie. Merk op dat je deze zaak enkel kan winnen als je onder andere kan aantonen dat de domeinnaam in kwestie te kwader trouw gebruikt wordt.”

Registrar
Wanneer je zeker van je stuk bent en weet welke domeinnaam je wil, ga je over tot registratie, zegt De Bois. “Vergelijk en kies een geschikte registrar. Want, het registreren van een domeinnaam gebeurt bij een partij die webadressen verdeelt, een registrar genoemd. Je doet er goed aan om die partijen onderling te vergelijken, prijs en service kunnen sterk verschillen. Bezorg de nodige info aan de registrar zodat hij de registratie kan doen. Het is belangrijk dat de registratie op naam van je bedrijf of de zaakvoerder gebeurt. Zo behoud je altijd zelf controle over je domein. Zorg ervoor dat je juiste contactgegevens opgeeft en houd deze up-to-date. Bekijk na de registratie of al je gegevens kloppen via de eerder genoemde online WHOIS-aanvraag. Ook niet onbelangrijk, kijk na wat de voorwaarden zijn van de gekozen registrar rond de verlenging van je domeinnaam.”

Online veiligheid
Het is verstandig om enkele veiligheidsmaatregelen te treffen zodat je veilig online zaken doet, meent Du Bois. “Een SSL certificaat is zo’n mogelijkheid. Dat gebruik je in het geval je een webshop hebt of wanneer je met een klantenlogin werkt. Zowel voor financiële transacties als voor het versturen van persoonsgegevens is het verstandig om met SSL te werken. Zo verloopt het contact tussen jouw klant en je website via een versleutelde internetverbinding. Derden kunnen deze informatie niet lezen. Banken gebruiken dit certificaat ook, je herkent het aan de vermelding ‘https’ in de adresbalk en het groene slotje.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*