Een goede hostingpartij maakt het verschil

Nucleus0517

Nucleus en Data News deden onderzoek naar de stand van zaken op vlak van hosting, colocation, business continuity en disaster recovery in België. Samen met Nucleus CEO David Geens bespreken we de belangrijkste en meest opmerkelijke resultaten van dit unieke onderzoek. De meeste resultaten stemmen hem tevreden, maar er zijn toch ook nog wat aandachtspuntjes, onder andere met het oog op de GDPR-wetgeving in mei 2018. Daarnaast heeft David nog een bijzondere primeur met Nucleus Connect.

Uit het onderzoek blijkt dat bij meer dan 90% van de respondenten security, technische expertise, support & services en prijs doorslaggevende elementen zijn bij de keuze van een hosting partner. “De eerste drie elementen worden bijna in één adem genoemd,” zegt David. “Het is goed om te constateren dat bedrijven steeds meer belang hechten aan security in plaats van hun keuze alleen op prijs te baseren. Men beseft dat een goede hostingpartij het verschil kan maken.”

Waar staat mijn data?
Door de GDPR-wetgeving, die actief wordt op 25 mei 2018, gaan bedrijven veel bewuster om met data. Ze moeten immers te allen tijde weten waar hun gegevens zich bevinden. Het is volgens David aan te raden om de gegevens in ieder geval binnen de EU op te slaan, maar het liefst nog op Belgische bodem. Bijna 75 procent van onze respondenten geeft aan dat er zich data van hun bedrijf in een eigen datacenter of in een datacenter op Belgische bodem bevindt. 42 procent heeft ook data binnen de EU. Slechts 11% host zijn data momenteel buiten de EU. Dat lijkt niet veel, maar is toch een puntje van zorg. Ons advies aan retailers is om uit te zoeken waar de data staat en deze bij voorkeur onder te brengen in België of in ieder geval binnen de EU.”

Business continuity
Hoe ver staan ondernemingen in België met business continuity? Bijna 12% van de respondenten zegt geen idee te hebben of hun bedrijf de afgelopen maanden geconfronteerd werd met dataverlies. Bij de respondenten die wel op de hoogte zijn, raakte 22% effectief in de afgelopen maanden data kwijt. Bij grote bedrijven (meer dan 500 werknemers) loopt dat zelfs op tot 28%. “De nood aan een efficiënt business continuity plan lijkt dan ook duidelijk,” meent David. “Nochtans maakt 79% van alle organisaties minstens één keer per dag een back-up. 40% doet dat zelfs meerdere keren per dag. Amper 1% doet dit minder dan 1 keer per week. Het is wel belangrijk om back-ups ook regelmatig te testen; hier ligt ook een mogelijk probleem van het dataverlies. Een back-up hoeft niet altijd geslaagd te zijn in de zin van dat alle gegevens kunnen worden teruggeplaatst. Door een hostingpartij te kiezen die back-ups voor je test en de mogelijkheid biedt om regelmatig ook zelf back-ups te testen, voorkom je deze problemen.”

Downtime
Op vlak van downtime ziet David een aantal opmerkelijke zaken. “Van de respondenten werd één op de twee bedrijven de afgelopen twaalf maanden geconfronteerd met downtime. Dat baart me zorgen. Zeker als je bedenkt dat veel bedrijven geen idee hebben wat downtime kost. Heel opvallend: 14,6 procent van de respondenten vindt een halve dag downtime aanvaardbaar, 5,8 procent zelfs een hele dag. De grootste groep respondenten (45,2 procent) legt de grens op een downtime van 15 minuten tot een uur. En dat is nog veel te lang. Downtime kan grote gevolgen hebben, ook op de lange termijn met reputatieschade, klanten die weglopen, et cetera. Op onze website stellen wij een downtime calculator ter beschikking (www.nucleus.be/downtimecalculator) die voor ieder bedrijf berekent wat de kosten zijn van een uur downtime. De resultaten zijn vaak schokkend. We geven vervolgens een advies over de mogelijkheden om dat uur downtime niet te hebben, door te zorgen voor een hosting oplossing op maat.”

Nucleus Connect
Sinds 1 september is Nucleus gestart met een nieuw dochterbedrijf: Nucleus Connect (www.nucleus-connect.be) “Met Nucleus Connect combineren we onze cloud infrastructuur en managed services met een nieuwe service: access,” legt David uit. “Daarbij zorgen we ervoor dat klanten kunnen beschikken over een snel en performant netwerk tussen verschillende vestigingen, met de buitenwereld en met de cloud. We bieden een redundant glasvezelnetwerk met hoge bandbreedtes en sterke SLA’s tegen een betaalbare prijs.”

“Met die combinatie van cloud-infrastructuur, managed services en access zijn we momenteel uniek op de markt. Vooral voor grote spelers is het feit dat we als Single Point of Contact kunnen fungeren een belangrijk pluspunt. De eerste contracten zijn dan ook al binnen. En we verwachten dat we op korte termijn flink wat klanten zullen overtuigen van ons verhaal,” besluit David Geens.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*