Hosting in context plaatsen

Combel0217

Hosting is eigenlijk een enorm vage term, een containerbegrip dat afhankelijk van de context moet worden gezien, meent Thijs Feryn van Combell. De rol van de hostingprovider is met name de laatste jaren enorm veranderd en kan meer gezien worden als een partner dan alleen een partij die de infrastructuur verzorgt. Thijs neemt ons mee in de wereld van hostingoplossingen, geeft tekst en uitleg over de verschillende producten en bespreekt de laatste trends en ontwikkelingen.

Shared hosting en Platform As A Service varianten, zitten volgens Thijs nog steeds in de lift. “Het is wel veel meer geprofessionaliseerd, zowel langs onze kant als aan de kant van de klant. De verwachtingen zijn immers hoger. Door steeds meer opties te bieden, kunnen we klanten zo lang mogelijk op hetzelfde platform houden. Ze hoeven niet meer te verhuizen. Het Shared Hosting platform kunnen we zelfs zodanig uitbouwen met een eigen server; het biedt klanten de flexibiliteit en kracht zonder dat ze de vertrouwde omgeving hoeven te verlaten. Mede dankzij de caching opties die we aanbieden. We kunnen een schaalbaarheid voorzien op gedeelde platformen en enkele honderdtallen bezoekers ondersteunen, maar als gevolg van bijvoorbeeld een bepaalde actie periodiek ook enkele duizenden bezoekers probleemloos laten verlopen.”

Groene balkje
Een andere tendens die Thijs ziet is die van de SSL certificaten. “SSL is niet meer weg te denken, alles gebeurt tegenwoordig encrypted (versleuteld). Met dank aan de inspanningen van Let’s Encrypt, een gratis Certificate Authority, om de drempel te verlagen en zoveel mogelijk sites https ondersteuning te geven door gratis SSL certificaten te verstrekken en de implementatie makkelijker te maken.

Het imago kan nog verder opgevijzeld worden met een zogenaamde Extended Validation, waarvoor je beloond wordt met het inmiddels bekende groene balkje. Hoewel de technologie achter gratis Let’s Encrypt certificaten en Extended Validation certificaten dezelfde is, zorgt het verschil in garanties van de Certificate Authority er nog steeds voor dat betalende certificaten relevant zijn. Wist je dat bij de uitgifte van een Extended Validation certificaat er een uitgebreide identiteitscontrole plaatsvindt van het bedrijf die het certificaat aanvraagt? Op die manier garandeert het certificaat aan de bezoeker dat de uitbater van een site wel degelijk is wie hij pretendeert te zijn. Wanneer een dergelijke site gebruikt wordt om gevoelige gegevens te verwerken, is dit geen overbodige luxe.”

De drive achter die certificaten is het besef dat internetveiligheid een prioriteit is. “Dit wordt heel hard gepusht vanuit de browser community, met name Google Chrome en Firefox,” zegt Thijs. “Met de komst van http 2 en de vereiste van browsers om hierbij een beveiligde verbinding te hebben, is (gratis) SSL meer dan ooit relevant. Het http 1.1 protocol dat we momenteel nog gebruiken, dateert namelijk al van 1997. De laatste jaren is druk gewerkt aan een nieuwe versie van het protocol met als resultaat http 2.0. Dit protocol hebben we recent uitgerold op onze hosting omgeving en dankzij Let’s Encrypt kunnen we zonder meerprijs voldoen aan de SSL vereiste.”

Http 2.0 is een binair protocol en biedt volgens Thijs een veel betere performance. “Websites bevatten tegenwoordig veel meer images, video’s,…. Het laden van grote hoeveelheden kleine en middelgrote mediabestanden kost enorm veel tijd. Http 2.0 daarentegen zorgt ervoor dat sites over één connectie meerdere resources tegelijk kunnen binnenladen. De netto performance winst met dezelfde servers kan maar liefst 40% bedragen.”

De cloud
Behalve Shared Hosting is het ook de cloud die constant evolueert, merkt Thijs terecht op. “Als hostingprovider zien we het cloudaanbod op de markt zeker niet als een bedreiging, maar als een kans. Door gebruik te maken van de cloudtechnologie kan nog abstracter en elastischer met de dynamische behoefte worden omgegaan, afgestemd op wat de markt vereist en wat de media doet. Plots op een dag kan men zonder problemen een aantal servers bijschakelen om de webshop in de lucht te houden. Dat is ondenkbaar met een traditionele hosting, maar vraagt wel kennis, ervaring en een andere aanpak. En dat mist bij de (r)etailer over het algemeen. Ze zoeken naar een stukje begeleiding in het hele cloud verhaal. Infrastructuur is immers een commodity en ligt de uitdaging veeleer bij het schaalbaar maken van de klant z’n codebase. Wij zijn als hostingprovider geëvolueerd van puur het aanbieden van een hostinginfrastructuur naar een partij die meedenkt en adviseert hoe de klant zijn applicatie het beste gehost kan worden. De transitie van infrastructuur richting de codebase van de klant zien wij absoluut als een opportuniteit.”

De hostingmarkt verandert voortdurend als gevolg van steeds nieuwe ontwikkelingen. Thijs: “Retailers hebben nood aan een partij die ze wegwijs kunnen maken in deze voor hen vaak onbekende wereld met kennis en service. Bij ons zijn ze dan aan het goede adres. Vertrouwen is key, zeker als het gaat om domeinnamen, hostingoplossingen en het dichten van de kloof tussen code en infrastructuur.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*