‘Nadenken over business continuïteit’

nucleus0516

Tijdens Ecommerce Xpo in Kortrijk vestigde Nucleus, een van Belgisch’ grootste hostingproviders, de aandacht op de business continuïteit van e-tailers. Volgens David Geens van Nucleus laten veel e-tailers op dat vlak steken vallen omdat ze geen of te weinig aandacht hebben voor software updates, verkoopspieken en security. “We geven zowel de startende als de meer ervaren e-tailers op onze stand tips om een maximale uptime te garanderen.”

Volgens David Geens ligt de focus van startende e-tailers vooral op het design en de inhoud van het e-commerce platform zelf en sneeuwt de IT erachter wat onder. “We wijzen bezoekers van de beurs ook op die back end, het maken van back-ups en de business continuïteit. Om de webshop permanent bereikbaar te houden, moeten ook al deze onderdelen optimaal in orde zijn. Dat wordt vaak vergeten, zeker in een opstartfase. Stel, een startende e-tailer is volledig afhankelijk van de eigen laptop. Wat gebeurt er dan bij een crash? We willen bezoekers wijzen op risico’s, want die bezorgdheid leeft namelijk nog niet bij starters. We proberen hen mee te geven dat ze niet moeten wachten met degelijke IT tot wanneer ze groot zijn.”

Disaster recovery
Vanaf middelgroot tot enterpriseniveau is er steeds meer aandacht voor business continuïteit. Volgens David Geens is het belangrijk dat ook de kleine en startende e-tailers nadenken over disaster recovery. “Wij hebben een aantal producten op de markt om daar goed mee om te gaan. Nieuw is de technologie van Veeam Cloud Connect Replication (VCC-R) die we dit najaar hebben gelanceerd. Het geeft bedrijven die niet volledig naar de cloud zijn gegaan toch de mogelijkheid om een lokale virtuele machine te bewaren in ons datacenter. Als er zich dan een serieuze ramp voltrekt, een brand, een overstroming, diefstal, enz., dan hebben wij die server binnen een uur terug online en is de klant gered. We rekenen een bepaalde fee voor opslag en reservatie, maar voor de disaster recovery gaat de e-tailer pas effectief betalen als we in disaster mode gaan.”

Omgaan met verkoopspieken
Nucleus heeft daarnaast ook veel aandacht voor security. David Geens: “We merken dat e-tailers gaten laten vallen op dit vlak. Dat begint met het niet updaten van webshopsoftware. Als ze bijvoorbeeld een update van Magento vergeten, kan dat tot grote veiligheidsproblemen leiden. Daarom geven we altijd als tip om ook met webshopbouwers een servicecontract af te sluiten, zodanig dat die updates altijd worden doorgevoerd.

Een ander aandachtspunt is het omgaan met verkoopspieken. Seizoensacties of bepaalde marketingactiviteiten kunnen – nee, moeten – leiden tot pieken in de verkoop. Je zal als e-tailer er dan wel voor moeten zorgen dat de webshop deze geweldige marketingacties ook kan volgen. Ook daar bieden wij allerlei tools voor.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*