Niet al te gek doen met je domeinnaam

bNamed0218

 

Een ‘flashy’ domeinnaam lijkt misschien in eerste instantie heel hip, maar het blijft wel de online wegwijzer naar je webshop of website. “Als je snel online gevonden wilt worden, doe je dus beter niet al te gek en kies je best geen al te moeilijke domeinnaam,” adviseert Bart Mortelmans van bNamed. Hij vertelt ons meer over het kiezen van een goede domeinnaam, de new gTLDs, het nut van een SSL certificaat en het belang van nameservers.

Houd rekening met je publiek
Waar moet je op letten bij het kiezen van een domeinnaam? Bart: “Zorg voor een duidelijke, liefst korte naam die mensen bij het horen ook makkelijk kunnen onthouden. Kies een domeinnaam die je eenvoudig kunt spellen en die past bij wat je verkoopt. Bevindt je doelpubliek zich vooral in België, dan is een .be beter dan bijvoorbeeld een .net. Klanten hebben nu eenmaal de gewoonte de eigen landcode achter een domeinnaam te kleven. Belgen verwachten .be, Nederlanders typen .nl in en Duitsers gaan dan weer voor .de. Speel dus best in op deze gewoonte en zorg ervoor dat je domeinnaam met die landcode gewoon werkt. Anders bestaat de kans dat je klanten je website helemaal niet vinden of terecht komen bij één van je concurrenten.

New gTLDs
Landcodes blijven belangrijk maar de new gTLDs kunnen een leuk alternatief bieden. Deze new gTLDs, zoals .vlaanderen, .hosting, .bike, .computer,… werden enkele jaren geleden gelanceerd en de meesten zijn ondertussen helemaal uitgerold. We moeten ook eerlijk zijn dat de meeste gTLDs maar een beperkte populariteit kennen. Zoals gezegd een .be werkt het beste voor België maar als je hoofdkantoor in Brussel zit, kan een domeinnaam onder .brussels een leuke extra zijn. Andere new gTLDs hebben dan wel weer hun weg naar het grote publiek gevonden. Het .shop domein is hier een goed voorbeeld van. De volgende, mogelijk populaire gTLD die er zit aan te komen is .app. Hiervoor bestaat al redelijk wat interesse maar het blijft natuurlijk altijd even afwachten.

SSL certificaat: ga voor een Extended Validation
“Een SSL certificaat is tegenwoordig per definitie een noodzaak,” aldus Bart. De new gTLD .app kan je zelfs niet meer bekomen zonder een SSL certificaat. Wij adviseren dan ook aan elke retailer om een SSL certificaat te nemen. Een webhoster die er technisch klaar voor is kan zo’n certificaat zelfs gratis aanbieden via Let’s Encrypt. Daar is op zich niks mis mee, maar het is wel belangrijk dat de webhoster het technisch goed uitgewerkt heeft. De certificaten van Let’s Encrypt zijn van korte duur. Je zal dus telkens een nieuwe moeten aanvragen. Dat kan automatisch, maar moet wel goed gebeuren.”

“Wij raden echter aan onze klanten een Extended Validation SSL certificaat (EV certificaat) aan,” gaat Bart verder. “De grootste toegevoegde waarde van zo’n certificaat is de groene adresbalk. Het geeft aan dat je te vertrouwen bent en dat je firma echt bestaat. Dat extra vertrouwen dat je uitstraalt met een groene adresbalk is meestal de prijs wel waard. Een EV certificaat wordt doorgaans besteld door de IT afdeling maar zou eigenlijk op het budget van de marketing afdeling moeten komen. De perceptie van extra veiligheid geeft namelijk vertrouwen en stimuleert om een aankoop te gaan doen. Ten opzichte van een paar jaar geleden is het veel makkelijker om een EV certificaat te verkrijgen. Er zijn minder hinderpalen, zo voert de partner waar wij mee samenwerken de validatie bijvoorbeeld uit in het Nederlands. De validatie is zeker niet minder streng, want gebeurt volledig accuraat.”

Uptime en nameservers
“Het lijkt vaak iets vanzelfsprekend maar voor je website is het ook cruciaal dat de nameservers waaraan hij gekoppeld is correct werken,” aldus Bart. “Het zijn de wegwijzers naar je mail- en webserver. bNamed beschikt zelf over een uitgebreide setup om de nameservers zo betrouwbaar mogelijk te maken. Maar we weten ook dat 99,99% uptime eigenlijk nog beter kan. Uiteindelijk wil je natuurlijk 100% uptime. Voor extreme uptime bieden we onze klanten de mogelijkheid om naast onze eigen nameservers voor minder dan 10 euro per jaar ook die van Google erbij te nemen. Ze worden beheerd door Google en staan ook in het netwerk van techgigant. Als Google down is, staat het morgen in de krant. En zo bieden we onze klanten altijd mogelijkheden om het net iets beter te doen.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*