Laden...

100% succesvolle first delivery

bpost0118

 

Alsmaar meer consumenten kiezen voor online shopping omwille van het gemak. De last mile delivery mag daarbij geen rem zijn. Reden voor bpost om in te zetten op een 100% succesvolle first delivery, dus 100% convenience voor de consument. En dat alles met de bedoeling om e-commerce nog attractiever te maken. Erica Verzelen, director Project & Product Development bij bpost, vertelt over de middelen die bpost inzet om die 100% succesvolle first delivery waar te maken.

Consumenten, maar ook bedrijven zouden volgens Erica Verzelen eigenlijk geen pakje meer moeten missen. “Om een succesvolle eerste levering te kunnen realiseren, is het in de eerste plaats belangrijk dat er keuze is in de afleveropties, zoals een thuislevering, levering in een pakjesautomaat of levering in een afhaalpunt naar keuze. We merken dat thuislevering het meest verkozen wordt. Als de ontvanger op moment van levering toch niet thuis blijkt te zijn, zorgt dat voor ergernis. Die ergernis gaan wij te lijf met onze nieuwe service MijnVoorkeuren.”

MijnVoorkeuren
bpost heeft gedurende de afgelopen periode alle Belgische consumenten proactief bevraagd naar hun leveringsvoorkeuren. Erica Verzelen: “In tegenstelling tot veel van onze collega’s gaan wij een pakje niet ongevraagd bij de buur afleveren of achter de poort zetten. De consument kan in het MijnVoorkeuren platform online aangeven welke optie hij verkiest op moment dat hij toch niet thuis blijkt te zijn. Hij kan een bepaalde buur opgeven, een pakketbrievenbus of een veilige plaats, zoals een carport, tuinhuis, fietsenberging, kinderspeelhuisje. Omdat niet iedereen de beschikking heeft over een veilige plaats, kan de consument ook zelf een afhaalpunt of Cubee pakjesautomaat in zijn buurt selecteren. Kiest de consument zelf geen specifiek afhaalpunt, dan kiezen wij het operationeel meest efficiënte afhaalpunt.”

Leveringsvoorkeuren
Inmiddels heeft bpost de voorkeuren van ruim 300.000 consumenten genoteerd. Ruim 25% kiest voor het afleveren bij de buur, 25% op een veilige plaats, 40% een afhaalpunt en 10% heeft geen voorkeur. Binnen de afhaalpunten verkiezen 27% van de consumenten een postkantoor, 42% een postpunt,12% Cubee en 19% verkiest geen bepaald afhaalpunt. Erica Verzelen merkt dat het pakje laten bezorgen in een Cubee pakjesautomaat steeds meer interesse gaat wegdragen op moment de consument er gekend mee is. Juist daar zetten wij als bpost op in, door meer bekendheid te geven aan de pakjesautomaten. Ze bevinden zich op drukke knooppunten, in stations en winkelcentra verspreid over heel België. En hebben uitgebreide openingsuren, vaak tot wel 24/7. Bovendien zijn de pakjesautomaten op een veilige manier te bereiken en is er altijd voldoende parkeergelegenheid in de buurt.”

Rerouting
bpost zal het aantal leveringsopties in de toekomst nog verder gaan uitbreiden. Volgens Erica Verzelen is er straks zelfs een volledige rerouting mogelijk. “Stel, een klant weet dat hij vandaag zijn pakje zal ontvangen, maar blijkt toch niet thuis. Dan kan hij ingrijpen en het pakje bijvoorbeeld direct in het afhaalpunt van zijn voorkeur laten bezorgen. Zo hoeft hij niet nog een dag extra te gaan wachten.”

Sinds kort zijn ook de 1000 Kariboo!-spots aan het bestaande bpost netwerk toegevoegd. Met een totaal van 2.300 afhaalpunten biedt bpost hiermee het grootste afhaalnetwerk in België om online bestelde pakjes af te halen of terug te sturen. “Binnenkort zullen we bovendien ook meer betalende opties aanbieden, zoals ’s avonds nog eens terugkeren of alle pakjes verzamelen en gezamenlijk leveren op de woensdagen.”

Wie nog geen leveringsvoorkeuren heeft doorgegeven aan bpost kan dat uiteraard nog altijd doen op www.bpost.be/mijnvoorkeuren. “Klanten kunnen ook altijd proactief ingrijpen,” zegt Erica Verzelen. “Ze kunnen ons online via ons track ’n trace platform op voorhand al bijvoorbeeld verwittigen dat ze niet thuis zijn op moment van de geplande levering of voor een pakje een afwijkende voorkeur aangeven. Een dure smartphone wil je misschien niet op een veilige plaats laten afleveren, maar liever bij een gekende buur. En zo doen we er alles aan om te komen tot een 100% succesvolle eerste levering en 100% convenience voor de consument.”

  • DELEN