2019, het jaar van de ‘extra’ mile

P 12 13 Fotomateriaal Postnl3

 

“Klant is koning”, een principe dat – ook in tijden waarin steeds vaker online geshopt wordt – nog steeds overeind blijft. Of moeten we zeggen: nu zelfs meer dan ooit!  Webshops, groot en klein, vechten voor een plaatsje in het e-commerce landschap. De laatste schakel in het logistieke traject van online shoppen, namelijk het bezorgen van de bestelde pakjes, biedt ruimte tot meer. Richard Klomp, Business Development Manager bij PostNL, geeft ons een blik op de toekomst.

Uit PostNL onderzoeken blijkt dat 78% van de consumenten verkiest om bestelde pakketten thuis geleverd te krijgen. “Het probleem is echter dat mensen steeds minder vaak thuis zijn op vaste tijden,” gaat Richard Klomp van start.  Sinds anderhalf jaar ontwikkelt hij bij PostNL Pakketten innovatieve ‘last-mile’oplossingen.

“Het is net die last-mile die een cruciaal element vormt in de beleving van de consument. Het moment waarop je pakje geleverd wordt en je het open kan maken, zorgt vaak voor Wow-gevoel. Eindelijk kan je je nieuwe sneakers proberen of kan je zien of die vaas écht in je interieur past,” vertelt Richard Klomp. “De manier waarop de bestelling tot bij de consument komt en waar hij zijn pakje kan ontvangen, is dus zeer belangrijk.”

Als marktleider in de Benelux is PostNL dagelijks bezig met het optimaliseren van de logistieke afhandeling van online bestellingen. Hierbij komen alle aspecten aan bod, van sortering tot retourzending, van de fameuze ‘last-mile’ tot de levering.

Richard Klomp verwijst graag naar de hotelbranche waar hij jarenlang ervaring op deed.  “De hotelsector staat eigenlijk al een stukje verder in de klantbeleving. In een hotel vraagt men ‘Wat vindt u prettig?’ Men is er bereid om net dat stukje verder te gaan, ‘going the extra mile’ zoals dat heet. Roomservice kent geen tijdvensters, terwijl je als klant in e-commerce slechts de keuze krijgt uit een beperkt aantal opties. Daar valt wat uit te leren, denk ik.”

Op technologisch vlak werden, en worden, tal van oplossingen ontwikkeld. Een mooi voorbeeld hiervan zijn ‘Smart locks’ waarbij pakketbezorgers gecontroleerde toegang tot je huis krijgen. Het is een concept dat perfect kan werken, dat reeds getest werd, maar dat op het vlak van privacy gevoelig ligt. Ook leveringen in de kofferbak van auto’s worden getest.  De vraag is niet óf, maar wanneer de technologie – én wij zelf – er klaar voor zijn.

“Het is een grote uitdaging om oplossingen te ontwikkelen die niet te duur of te complex zijn. Daarom kijken we bijvoorbeeld naar ‘neerzet-toestemming’, vooral voor consumenten die buiten de stad wonen. Heb je een schuurtje of een afdakje, dan kunnen we binnenkort je bestelling daar veilig achterlaten als je het ons laat weten,” gaat Richard verder.

Als logistieke partner betrekt PostNL uiteraard haar klanten mee in het denkproces. Werkbare oplossingen kunnen er immers alleen maar komen door nauwe samenwerking tussen alle betrokken partners.

“Bovendien is er niet één standaard ‘last-mile’ oplossing: het zal altijd gaan om een combinatie van oplossingen. Elke zending is immers verschillend. De consument ziet een pak sokken liever op een andere manier geleverd dan de nieuwste iPhone,” besluit Richard Klomp.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*