Laden...

Betaalbaar verzenden naar het buitenland

Sendcloud0517

De Belgische e-commerce groeit harder dan ooit tevoren. Zelfs sneller dan in de ons omringende landen. Niets te vroeg, want we hebben nog een grote achterstand in te halen. Zo stelt Kris Cuypers, Marketing en Communicatie Specialist bij SendCloud. Bovendien zien we dat er voor Belgische online retailers nog een hele hoop kansen liggen over de grenzen heen.

Wil je als webwinkel echt groeien en schalen dan is het onvermijdelijk om cross border te gaan. De Belgische markt is immers beperkt. Voordeel hierbij is dat we als Belgen tweetalig zijn, en hierdoor makkelijk kunnen schalen naar zowel Frankrijk en Nederland, zonder dat er een taalbarrière is. Echter zien we dat vooral het logistieke proces een groot struikelblok blijft als het gaat om cross border e-commerce. Niet geheel verrassend als je weet dat logistiek al snel 20 tot 40% van de kosten vertegenwoordigt en de consument steeds veeleisender wordt omtrent de levering van hun bestellingen.

Europese retouren
Belangrijk onderdeel van dat logistieke proces zijn de retourzendingen. Deze zijn namelijk onvermijdelijk binnen de e-commerce sector. Ongeveer 10% van alle bestellingen komt namelijk retour. Een cijfer dat in de fashion branche zelfs kan oplopen tot 25%. De manier waarop je als webwinkelier die retouren afhandelt, beïnvloedt in grote mate de conversie van je webshop. 67% van de online shoppers bekijkt immers eerst het retourbeleid van een webwinkel vooraleer ze overgaan tot een aankoop. Iets wat we bij SendCloud maar al te goed weten, daarom dat we sinds kort ook Europese retourzendingen ondersteunen via ons retourportaal.
In eerste instantie zullen we deze service beschikbaar stellen in twaalf Europese landen. Hierdoor kan je als Belgische webshop ook buitenlandse shoppers een eenvoudig retourproces aanbieden. Zo kan een Duitse consument die een product bestelt bij een Belgische etailer, via het retourportaal van SendCloud eenvoudig z’n retourzending aanmelden en het bijhorende verzendlabel afprinten. Waarna hij het naar een lokaal servicepunt brengt, vergelijkbaar aan een retour bij een Duitse webshop.

Ambities
SendCloud heeft de afgelopen jaren een mooie naam opgebouwd en is inmiddels actief in vijf landen: België, Nederland, Duitsland, Oostenrijk en sinds kort in Frankrijk met een eigen kantoor in Parijs. We zijn inmiddels marktleider in de Benelux, maar onze ambitie is om op termijn Europees marktleider te worden. Via investeerders hebben we vorige maand vijf miljoen euro aan kapitaal opgehaald om onze ambitie en groei in zowel Europa als de Benelux verder door te zetten.
We blijven dan ook hard verder werken aan onze tool, om online retailers nog meer tijd te helpen besparen op hun logistieke proces. Zodat zij zich kunnen focussen op dat wat er het meest toe doet, het succesvol runnen van hun online business. Eind deze maand komen we daarom met nieuwe features, die ook de iets grotere webwinkeliers in staat moet stellen om tijd te besparen op hun logistieke workflow.

  • DELEN