Laden...

bpost en DHL bieden ‘combined offering’ in BeNeLux

bpost0517

 

Sinds 2017 verzorgt bpost de last mile levering van DHL Parcel bij de consumenten aan huis in België. Die samenwerking wordt nu uitgebreid. Vanaf deze zomer bieden bpost en DHL een combined offering aan voor pakjes leveringen in de hele BeNeLux. Kathleen Van Beveren, Senior Vice President Parcels Benelux bij bpost, legt uit wat die intensieve samenwerking betekent voor retailers en hun klanten.

Vanuit de reeds bestaande samenwerking met DHL Parcel zijn we geïnspireerd geraakt om die coöperatie breder te trekken en een combined offering te gaan realiseren, zegt Kathleen. “We voelen de trend in de markt dat retailers steeds meer wensen te integreren met één partij voor al hun zendingen. De nieuwe samenwerking tussen bpost en DHL geeft retailers een one stop shop met één aanspreekpunt voor al hun zendingen in de BeNeLux. Daarbij maken we gebruik van de sterkte en het uitgebreide leveringsnetwerk van bpost in België en de sterkte en kwaliteiten van DHL in Nederland. We combineren het beste van twee werelden.”

De BeNeLux Bezorgers
Ondanks de intensieve samenwerking blijven beide bedrijven gewoon onder de eigen naam actief. “Ons doel is om ons samen te profileren als dé BeNeLux Bezorgers door samen onze sterke troeven in de BeNeLux uit te spelen,” aldus Kathleen. “Voor de retailer verandert er eigenlijk weinig, al kunnen we in veel gevallen voor Nederlandse webshops onder gunstigere condities gaan leveren in België en andersom voor Belgische webshops in Nederland. De uitvoering van de last mile gebeurt in Nederland altijd door DHL en in België altijd door bpost. Voor de combined offering in de BeNeLux kunnen retailers zich zowel bij bpost als bij DHL melden. We maken dan een gezamenlijke aanbieding voor pakjes in Nederland en pakjes in België. De retailer heeft dus maar één aanspreekpunt voor al zijn BeNeLux zendingen en hoeft ook maar met één partij te integreren.”

Verschillend verwachtingspatroon
De Belgische en Nederlandse consumenten hebben volgens Kathleen een verschillend verwachtingspatroon. “Om de consument optimaal van dienst te zijn, kun je niet met één visie beide landen bedienen. De Belgische consument vindt het bijvoorbeeld niet wenselijk dat zijn pakje automatisch bij de buren wordt afgeleverd als hij niet thuis is en de Nederlandse consument is intussen gewend aan de mogelijkheid om een avondlevering te selecteren. Onze combined offering laat toe om daar perfect op in te spelen. Als Belgische partij kent bpost de wensen van de Belgische consument zeer goed. Sterker nog, we beschikken zelfs over een zeer uitgebreide preferentielijst van vele honderdduizenden Belgische consumenten. DHL kent op zijn beurt de Nederlandse consument weer beter. Samen beantwoorden we aan de vragen van de lokale consument.”

Vooral ook de kleinere retailers zijn gebaat bij één aanspreekpunt, meent Kathleen. “Door onze combined offering kunnen ze transport en pick-up optimaliseren wat resulteert in een voordelige prijsstelling, zeker als producten crossborder worden gestuurd. Producten hoeven niet onnodig extra opgehaald te worden. Door onze samenwerking zullen we deze inefficiëntie wegwerken en zal de klantervaring verbeteren. Zo staan we onze klanten bij in het groeiproces.”

 

Verschillen in leveringsvoorkeuren
bpost onderzocht de verschillen in online shopping en leveringsvoorkeuren tussen de Belgen en de Nederlanders. Deze resultaten worden gepresenteerd in een whitepaper die u helpt om als Nederlandse webshop de Belgische markt te veroveren. Vraag deze whitepaper aan via ecommerce@bpost.be.

  • DELEN