Laden...

E-commerce logistiek vraagt om industriële aanpak

Hardis0418

 

Logistiek speelt vandaag de dag een steeds grotere rol binnen het e-commerce landschap. Met een efficiënte logistiek kun je je als retailer onderscheiden van de rest van het speelveld. Een minima aan mechanisering is dan ook niet langer meer weg te denken. We gaan in gesprek met Ronald Schepers – Reflex Business Development Partner. Hij deelt met ons vijf belangrijke aandachtspunten om productiviteit en servicekwaliteit in een e-commerce-magazijn samen te laten te laten komen.

“De klant van vandaag wil snel bediend worden via diverse kanalen: ‘vandaag besteld morgen geleverd’ is voor vele consumenten de standaard geworden en retailers zijn genoodzaakt hun logistiek op een zodanige manier te organiseren dat zij hieraan kunnen voldoen. Klanttevredenheid gaat tezamen met garanties op levertijden en de mogelijkheid om zendingen te personaliseren en bestellingen online te kunnen volgen. Het retourneren van bestellingen dient gemakkelijk te verlopen. Een ontevreden klant weet de weg naar social media kanalen snel te vinden,” stelt Ronald Schepers.

Ordermanagement, retourmanagement, mechanisatie en robotisering zijn dan ook belangrijke thema’s binnen e-commerce logistiek om aan de eisen van de klant te voldoen. E-commerce logistiek vraagt om een industriële aanpak. Ronald Schepers, Reflex Business Development Partner, deelt de volgende vijf aandachtspunten om productiviteit en servicekwaliteit in een e-commerce-magazijn samen te laten komen.

1 – Orderpicking
Het brede scala aan artikelen en de relatief kleine bestellingen van individuele klanten vereisen een goede organisatie van het pickingproces. Een analyse van de bestellingen die zijn binnengekomen en het hergroeperen van orders zorgen voor meer efficiëntie. “Het werken met uiterst flexibele systemen zorgt ervoor dat je de performance van het magazijn niet onderuithaalt en je in staat bent het ‘stukspicken’ zo efficiënt mogelijk te organiseren. Reflex WMS biedt gebruikers de mogelijkheid verschillende methodes van picking toe te passen. Orders kunnen waar nodig worden gesplitst en er kan bijvoorbeeld gebruik worden gemaakt van voice picking of gepickt worden op volle pallets, volumegoederen of transporteur. Voor een retailer is dit laatste van groot belang, aangezien er vaak met een netwerk van transporteurs wordt samengewerkt,” aldus Schepers.

2 – Ordervoorbereiding, verzending en bezorging
Ronald stelt dat het proces van ordervoorbereiding tot bezorging tot in de kleinste details doordacht dient te worden. E-commerce logistiek vraagt om een georganiseerde aanpak. “De taak van de operator moet zo eenvoudig mogelijk worden gemaakt. Door te werken met de juiste systemen kan hij bijvoorbeeld via een WMS direct alle informatie ontvangen die hij nodig heeft om de order voor te bereiden en klaar te maken voor transport. Hierbij valt binnen e-commerce logistiek met name ook te denken aan een stukje personalisatie, het toevoegen van bijvoorbeeld een handgeschreven bedankje aan de verpakking.”

Schepers ziet retailers vaak met een netwerk van partners samenwerken voor de verzending en bezorging van orders, op basis van de geografische locatie van de klant, de grootte van de pakketten etc. “Het is van groot belang dat men binnen het magazijn in staat is in te spelen op de specifieke kenmerken van iedere transporteur, hierbij valt te denken aan het transportlabel en de bijbehorende transportdocumenten. Een warehouse management systeem kan hierin een oplossing bieden. Reflex WMS geeft bij iedere order aan welke specifieke ordervoorbereidingen gewenst zijn. Door zulke informatie-uitwisselingen te automatiseren, win je aan efficiëntie en kun je de kosten laag houden.”

3 – Ordertracking
“Nadat de klant zijn order online heeft geplaatst, is het belangrijk dat hij zijn bestelling in real-time kan volgen. Als retailer moet je daarom alles in het werk stellen de communicatie tussen de verschillende systemen zo goed mogelijk te laten verlopen. Denk hierbij aan de communicatie van de software in je magazijn met de webshop,” zo geeft Schepers als voorbeeld. Hij vervolgt: “Reflex WMS biedt vele interface mogelijkheden met complementaire oplossingen aan. De software is door gebruikers heel eenvoudig aan te passen aan de eigen processen via zogenaamde exit-functionaliteiten. Sommige bedrijven kiezen ervoor om dat door middel van een IT-afdeling te doen. De mogelijkheid bestaat echter ook dat onze Reflex experts de klant hierin begeleiden.”

4 – Retourmanagement
Ronald onderstreept het belang van retourmanagement binnen e-commerce logistiek. “Bedrijven onderschatten vaak de complexiteit van retourmanagement, al kan het retourpercentage wel oplopen tot 30% van alle bestellingen, afhankelijk van het type product. Het is daarom zaak hier voldoende aandacht aan te besteden, ook aangezien het inefficiënt managen van retouren tot hoge kosten kan leiden. Als onderdeel van de kwaliteitscontrole moet de WMS-software processen ondersteunen zoals de mogelijkheid om foto’s van geretourneerde artikelen te integreren om zo bijvoorbeeld de redenen voor de retourzending in kaart te brengen. Uiteindelijk moet daarna zo snel mogelijk de vervolgstap in werking treden. Hierbij kan gedacht worden aan het hergroeperen en opnieuw bevoorraden van de producten die erg populair zijn.”

5 – Mechanisering en robotisering
Tot slot zien we vandaag de dag vele trends op de markt kijkende naar vergaande vormen van mechanisatie en robotisering binnen het magazijn. Schepers: “De markt is voortdurend aan verandering onderhevig en blijft zich flink doorontwikkelen. Het gebruik van robots, drones en andere vormen van mechanisatie is bijna onontkoombaar om aan de klantbelofte te kunnen blijven voldoen. Deze nieuwe technologieën kunnen enorm helpen de kosten te drukken en efficiënter te werken. Het blijft echter wel belangrijk met goede KPI’s te werken.” Ronald concludeert dat Reflex WMS al bij tal van partners is geïmplementeerd die vergaande mechanisatie hebben doorgevoerd, zoals bol.com en La Redoute.

  • DELEN