Een flexibele warehouse partner is goud waard

Heylen0418

 

Bleckmann, specialist in logistieke dienstverlening in de fashion & lifestyle wereld, ging in Grobbendonk in zee met Heylen Warehouses voor de uitbouw van een groot distributiecentrum. “In de snel evoluerende wereld van de e-commerce wordt snel en betrouwbaar (bij)bouwen steeds belangrijker,” weet Business Unit Directeur Reinardt Van Oel. “In Grobbendonk vonden we daarvoor bij Heylen Warehouses een uitstekende partner.”

Wie langs de E313 richting Antwerpen rijdt, kan voorbij de afrit Grobbendonk moeilijk naast de grote logistieke campus van Bleckmann, gerealiseerd door Heylen Warehouses kijken. In opvallende kleuren en een strak design vormt deze site een blikvanger tussen de vele bedrijven op de as Hasselt-Antwerpen.

Toen Bleckmann vier jaar geleden voor Grobbendonk en Heylen Warehouses koos, speelden meerdere factoren een rol. “Het multimodale karakter van de locatie was een heel sterk element in het dossier,” weet Van Oel. “Met de containerterminal ‘Antwerp East by DP world’ Port om de hoek, komt vandaag bijna alle instroom aan goederen via het Albertkanaal. Daarmee halen we een massa vrachtwagens van de weg. We zitten ook voorbij de Antwerpse verkeerscongestie, waardoor ons achterland steeds vlot bereikbaar is.”

Tijd en ruimte
Een andere belangrijke factor om voor Heylen Warehouses te kiezen was de flexibiliteit. “Bij tenders zoals dit project wordt de beslissingsdatum vaak opgeschoven, terwijl de uitvoeringsdatum blijft staan,” schetst David Batens van Heylen Warehouses. “Wij kunnen die spanning aan zonder aan flexibiliteit qua invulling in te boeten. Reinardt Van Oel bevestigt. “Doorheen dat proces, maar ook tijdens de effectieve werking van de site, verandert je behoefte als logistiek bedrijf. Flexibiliteit is in die context van cruciaal belang. In de samenwerking met Heylen Warehouses is die er altijd. Zowel in de tijd als qua invulling van onze ruimte.”

Campusmodel
De omvang van de operaties van Bleckmann in Grobbendonk kende mede dankzij een lange termijn opdracht van Superdry een extreme groei. “Dankzij het unieke campusmodel van Heylen Warehouses is hier meermaals heel snel geschakeld met de bouw van steeds nieuwe units. Waar we bij onze start op deze locatie geen engagementen hadden qua groei en noodzaak aan extra ruimte, was die er dankzij dat campusmodel vanuit de eigenaarszijde wel.”

Omnichannel
Niet alleen beschikbare ruimte en snelheid zijn belangrijk voor Bleckmann, maar ook het meedenken. “Voor onze omnichannel aanpak is creativiteit nodig om alle goederenstromen plaats te geven,” stelt Van Oel. “De snelle groei van de e-commerce met de veeleisende beloftes rond levering en retourzendingen, maakt een goede inrichting cruciaal. Er komen ook steeds nieuwe inzichten over automatisering. Een partner die meedenkt en snel schakelt levert hier grote meerwaarde.”

Second life
“Die flexibiliteit op alle niveaus vormt de basis van onze filosofie,” bevestigt David Batens. “We willen niet alleen flexibel zijn in tijd en beschikbare ruimte. Wat we bouwen moet op zichzelf flexibel zijn. We hebben een uitgesproken mening over een ‘second life’ voor onze gebouwen. De structuur moet het toelaten om soepel een nieuwe klant te bedienen waar nodig. Dat houdt in dat de gebouwen op zichzelf al flexibel moeten zijn. Dat heeft dus ook voordelen in het ‘eerste leven’ van een gebouw. Wij kunnen bijvoorbeeld snel mezzanines inbouwen of de structuur aanpassen waar dat nodig blijkt.”

Kantine
Een mooi voorbeeld vormt de nieuwe kantine van Bleckmann. “Met de groei van onze activiteiten is ook onze personeelsbezetting enorm gegroeid,” vertelt Reinardt Van Oel. “De kantine was te klein. Daardoor moesten we snel een nieuwe inrichten. Dankzij onze partner ging dit snel met een resultaat waar we mee kunnen uitpakken.”

Employer branding
David Batens is ervan overtuigd dat het gebouw en de werkomgeving een kapitale rol spelen in ‘the war for talent’. Reinardt Van Oel bevestigt dit: “Je gebouw is een stuk van je employer branding. Het is niet evident om medewerkers te vinden voor onze activiteiten. Dit gebouw is een troefkaart, zowel door het exterieur als het interieur. De potentiële werknemer ziet hier een trendy en tijdloos gebouw dat er echt uit springt. Wie binnenkomt ziet een lichte frisse aankleding waar het aangenaam werken is. De positieve uitstraling is overigens ook een commerciële troef. Zeker in de fashionwereld waar looks toch belangrijk zijn. Bezoekers zijn altijd onder de indruk.”

DNA
Voor Reinardt Van Oel is de samenwerking met Heylen Warehouses in Grobbendonk een uiterst positieve ervaring. “We zijn gelukkig hier omdat in elke fase van onze ontwikkelingen op deze campus bleek dat we veel DNA gemeenschappelijk hebben. Wij streven beiden naar snelheid, kwaliteit en meerwaarde voor onze mensen én onze klanten. We denken op lange termijn en we delen ook onze inzichten rond ondernemerschap, maatwerk en efficiëntie. In onze snel evoluerende logistieke wereld zijn dit soort inzichten een noodzaak.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*