Een vlotte logistieke afhandeling

PostNL0217

Steeds meer Belgen vinden hun weg naar het online winkelaanbod: meer dan 7 Belgen op 10 hebben vorig jaar minstens één keer iets online besteld. Eens de online bestelling geplaatst, begint voor de consument een cruciale fase: het wachten op zijn pakje. Webshops worden vaak beoordeeld op basis van de snelheid en het gemak waarmee dat pakje geleverd wordt. Een vlekkeloze logistieke afhandeling is dan ook ontzettend belangrijk.    

Of het nu gaat om de nieuwste smartphone, een houten tuinset of een fris zomerjurkje – de online shopper wil zijn pakje zo snel mogelijk in huis. Voor webshops soms een hele klus, net omwille van de verscheidenheid aan pakjes die ze moeten versturen. Als logistieke dienstverlener volgt PostNL de wensen en behoeften van zijn klanten op de voet. Dat vertaalt zich onder meer door nieuwe producten en door de uitbreiding van het bestaande aanbod.

Extra@Home vanaf nu ook op zaterdag
“Steeds vaker vroegen onze klanten ons om grotere producten zoals televisies, wasmachines, fietsen of tuinmeubels op zaterdag te leveren,” vertelt Rudy van Rillaer, Managing Director PostNL in België. “Deze feedback hebben we omgezet in een uitbreiding van het Extra@Home aanbod waarbij onze teams bij de consument thuis leveren en er meteen voor zorgen dat alles op de juiste plaats staat én zelfs geïnstalleerd wordt. Dat doen zij vanaf nu ook op zaterdag.”

Extra@Home zorgt – naast de levering, plaatsing en eventuele installatie of montage – er eveneens voor dat het verpakkingsmateriaal en/of oude apparaten in één moeite mee wordt teruggenomen. Om de klant optimaal te bedienen, heeft hij bovendien de mogelijkheid om te kiezen voor één- of tweemanslevering.

Innovaties afgestemd op retailers
Klanten verwachten van u als handelaar dat hun bestelling feilloos geleverd wordt. Er zijn echter tal van factoren die dat kunnen beïnvloeden waar u dan ook rekening mee moet houden. Uiteraard de grootte en de aard van het pak dat u moet verzenden, de snelheid waarmee het moet geleverd worden, binnen- of buitenlandse verzending, enz.

Het belang om steeds over de juiste informatie te beschikken, is in het verzendingstraject niet te onderschatten. Het is namelijk onder meer dankzij deze informatie dat retailers kunnen weten of alle etappes in het verzendproces vlot doorlopen worden. Zeker bij internationale zendingen is dit cruciale info. Het is ook dankzij deze data dat online handelaars hun klanten op de hoogte kunnen houden van wanneer hun pakket zal geleverd worden.

“Voor een online handelaar is het bijzonder belangrijk om altijd te weten waar een pakket zich bevindt, ongeacht de waarde van de goederen,” gaat Rudy van Rillaer verder. “Een pakket met een waarde van slechts enkele euro’s uitrusten met een track & trace systeem, is economisch niet verantwoord. Voor dat soort pakketten heeft PostNL International de unieke Tag & Trace** service gelanceerd.”

Onmiddellijk zélf een verzendlabel printen
Uit een gfk-onderzoek, in opdracht van PostNL België, blijkt dat het merendeel van de Belgische pakketten (78%) nog steeds naar een adres in België wordt verstuurd. Vervolgens komen buurlanden Frankrijk (6%) en Nederland (5%) aan bod. Pakjes die niet bestemd zijn voor België of de buurlanden, vertrekken richting Spanje, Italië, Canada en de USA.

“E-commerce kent geen grenzen. Online shoppers bestellen net zo makkelijk iets in Frankrijk of Amerika, dan in eigen land. Belgische webshops versturen in België, maar ook naar Nederland. Ook onze Online Verzend Service kent geen grenzen. Dankzij ons wereldwijde netwerk kunnen wij bovendien scherpe tarieven aanbieden, die vaak veel lager liggen dan gedacht,” gaat Rudy Van Rillaer verder.

Met de Online Verzendservice kunnen zowel ondernemingen als particulieren zelf eenvoudig wereldwijd pakketten versturen. Op de website dienen enkel de bestemming en het gewicht (en afmetingen) van het pakket ingegeven te worden. Na de online betaling kan dan onmiddellijk het verzendlabel afgeprint worden. Het enige dat dan nog moet gebeuren, is het pakket afgeven in één van de 750 PostNL locaties.

“Als logistieke dienstverlener met jarenlange ervaring heeft PostNL de nodige expertise in huis om elk pakket te leveren,” besluit Rudy Van Rillaer. “Klein of groot, nationaal of internationaal, met of zonder installatie, PostNL heeft een logistieke oplossing voor elk soort levering ontwikkeld. Grote of kleine retailers, iedereen kan bij ons terecht.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*