Laden...

Efficiënt verpakken, stapelen én laden

FPC0418

 

Een product in perfecte staat op de bestemming laten aankomen, dat is het doel van iedere retailer. Daarvoor is niet alleen een functionele verpakking noodzakelijk, maar ook een goede keten. Niet de verpakking, maar juist het verpakkingsproces is cruciaal. FPC beyond packaging helpt onder meer retailers en fulfilmentbedrijven in het efficiënt verpakken, stapelen en laden. Daarvoor heeft de firma uit Reusel een aantal unieke applicaties ontwikkeld, waaronder StackAssist.

FPC beyond packaging is onderdeel van de Faes Group, bestaande uit nog twee andere business units: Faes Cases en SKB Europe. “Onze oorsprong ligt in de productie van flightcases en koffers voor de muziekindustrie,” zegt Bart van Dijck van FPC beyond packaging. “Door de jaren heen hebben we onze horizon verbreed.”

Ergernissen
Een interessante applicatie die FPC beyond packaging in eigen huis heeft ontwikkeld, is StackAssist. Van Dijck: “De belangrijkste logistieke uitdagingen in e-commerce zijn een snelle en betrouwbare levering en klanttevredenheid. Vaak is het inpakproces hierin de bottleneck. Pas nadat het picken en inpakken is voltooid kan de zending worden aangemeld voor transport. Dit zorgt ervoor dat de lead time onder druk komt te staan. Daarnaast kiezen inpakkers op eigen inzicht een doos die zelden precies past. Het gevolg is een te grote doos met veel opvulmateriaal of een te kleine doos waardoor er omgepakt moet worden. Beiden zijn kostbaar en het ontvangen van een veel te grote doos is misschien wel de grootste ergernis van e-commerce klanten. StackAssist lost deze problemen op.”

StackAssist
StackAssist ondersteunt bij de efficiënte planning en uitvoer van de order picking, het stapelen en het laden. Van Dijck: “In aanvang dient het complete productassortiment ingeladen te worden. Het gaat dan om afmetingen en gewicht, maar ook informatie over productrestricties, zoals ‘altijd rechtop vervoeren’ of ‘let op: fragiel’ en restricties / voorwaarden van bepaalde klanten. Het systeem levert vervolgens duidelijke en betrouwbare instructies aan de werkvloer waardoor correcties en handmatig passen en meten tot het verleden behoren. Omdat op voorhand al bekend is welke doos nodig is voor een bepaalde order, kunnen medewerkers direct in de juiste doos picken en kunnen transportlabels al direct op de doos geplakt worden. Er hoeft niet meer te worden overgeladen, orders gaan altijd in de best passende doos naar buiten en de order kan al voor het picken aangemeld worden bij de transporteur. Ook dat scheelt weer tijd en onnodige, extra handelingen. Ons partnership met Transparix zorgt ervoor dat we zelfs in staat zijn om direct bij het plaatsen van de order automatisch pakketten aan te melden tegen de beste mogelijk stapelwijze, gebaseerd op de transportafspraken die de klant heeft.”

Aanvulling op WMS
Het integreren van StackAssist in de bestaande supply chain gaat volgens Van Dijck kinderlijk eenvoudig via een automatische koppeling (API). “Door middel van de API komen geplaatste orders automatisch in StackAssist. Het systeem draait volledig in de cloud.  Zo profiteren klanten automatisch van onze maandelijkse updates en kunnen ze desgewenst snel opschalen in capaciteit. Het stapelalgoritme vormt een ideale aanvulling op het warehousemanagementsysteem (WMS), garandeert een optimale ruimtebenutting in de doos en genereert daarmee een volumereductie tot wel 40%. Dat laatste wordt nog eens extra versterkt door de mogelijkheid te bieden om meerdere producten te ‘nesten’ ofwel in elkaar te schuiven. Zodra een offerte of order bekend is, kunnen het exact aantal dozen, pallets, volume, gewicht en transportkosten berekend worden. Daarbij gaan we uit van meerdere scenario’s voor elke order en wordt het beste resultaat getoond. Alle ladingdata komt bovendien beschikbaar (welke artikelen in welke doos, pallet, container; gebruikte volumes; loze ruimte, etc.) voor rapportage, analyse en optimalisaties.”

Voorspelbaarheid
“Een ander groot voordeel van StackAssist, vooral interessant voor B2B e-commerce, is de extra verkoop. Met het stapelalgoritme maken we visueel hoeveel ruimte nog beschikbaar is in een doos of op een pallet. Of juist niet. Zo moedigen we de klant aan om iets extra’s te kopen of juist één product minder te laten bestellen om te voorkomen dat een extra pallet ingezet moet worden. Die voorspelbaarheid maakt StackAssist uniek.”

Huidige gebruikers zijn enthousiast over StackAssist, met name vanwege het feit dat StackAssist een aantal stappen in het proces elimineert. Een aantal quotes van klanten: ‘Het aantal transportschades is aanzienlijk verminderd sinds we StackAssist gebruiken om producten op ‘mixed pallets’ te laden. Producten liggen nu altijd op de beste plek’. Of: ‘Door middel van de visuele instructie uit StackAssist zijn mijn mensen geen tijd kwijt met nadenken over hoe ze de goederen op de pallets moeten stapelen. Ook herstapelen behoort tot het verleden. Dit zorgt samen met de beladingsinstructie voor de vrachtwagens voor een enorme tijdswinst’.

  • DELEN