Excelleren in de supply chain met slimme logistieke oplossingen

Descartes0219

 

E-commerce ontwikkelt zich in een razend tempo. Ook het gedrag van de consument evolueert en is aan verandering onderhevig. Een consument baseert zijn keuze voor een bepaalde retailer steeds meer op de dienstverlening die de betreffende partij kan bieden. Maakt u een fout of komt u uw afspraken niet na, dan wordt u direct afgerekend door de consument. Excelleren in de supply chain is anno 2019 essentieel. Fred van der Heide van Descartes geeft zijn visie op de e-commerce markt en legt uit hoe slimme logistieke oplossingen van grote meerwaarde kunnen zijn.

Wereld op z’n kop
E-commerce heeft de traditionele logistieke wereld feitelijk op zijn kop gezet, begint Van der Heide. “In plaats van grote containers van A naar B vervoeren worden tegenwoordig producten per stuk besteld en dienen ze ook individueel afgeleverd te worden. Dat resulteert vanzelfsprekend in een enorme data-explosie. Descartes levert software om die informatiestromen te managen en te vertalen naar bruikbare data voor alle partijen, ook om de consument bijvoorbeeld te berichten over de status van de bezorging. Al onze IT-oplossingen zijn erop gericht om de supply chain zo efficiënt mogelijk te kunnen inrichten en beslaan het hele aspect van de supply chain, van warehouse management systemen, oplossingen voor transportmanagement en rittenplanning tot software voor het inklaren van goederen via wegtransport of de Belgische havens.”

Waardevolle supply chain
De transportsector is volgens Van der Heide veel te conservatief en hiërarchisch georganiseerd. “Het is ieder voor zich in plaats van met ons allen. Dat gaat ten koste van transparantie en snelheid. De consument verwacht juist het tegenovergestelde en gaat dat langzaam maar zeker ook eisen. Ikzelf merk ook aan mijn koopgedrag dat ik graag bij een partij koop waarbij de berichtgeving over de bestelling goed georganiseerd is, dat ik kan kiezen op welke dag het geleverd wordt, dat ik mogelijk bestellingen kan combineren, etc. De bekende bezorgdiensten rijden op en af door onze straten, vaak ook nog achter elkaar aan. Dat moet toch efficiënter kunnen, zou men denken. En dat kan ook, maar vereist partnerships in combinatie met slimme software om tot een meer waardevolle supply chain te komen. Het is de enige manier om succesvol te kunnen zijn en blijven in de keten.”

Nieuwe spelers in de supply chain
Van der Heide constateert dat er steeds meer partijen een rol gaan spelen in de supply chain. “Nieuwe partijen in de supply chain zijn bijvoorbeeld retourspecialisten die het retourproces uit handen nemen, partijen die markt zien in tweede-kans producten ofwel gebruikte producten opkopen en opnieuw aanbieden, marktplaatsen, enz. Het zijn allemaal extra partijen in de keten die we ook moeten kunnen aansluiten, waarbij we data uitwisselen en vertalen naar herbruikbare informatie voor meerdere partijen.” Volgens Van der Heide worden die retourstromen naar een warehouse vaak ernstig onderschat. “Deze stromen zijn vaak groter dan de stromen vanuit de leveranciers naar een warehouse.”

Grenzen vervagen online, we kopen steeds meer internationaal. “Als het gaat om aankopen buiten de Europese Unie geldt er een douaneverplichting. Dat brengt de nodige complexiteit met zich mee. Onze softwareoplossinghelpt de informatiekloof tussen handelspartners en regelgevende instanties te overbruggen om veiligheidscontroles, douaneaangiften en naleving van de regelgeving efficiënter te maken. Kortom, ook over de grens moet je kunnen excelleren in de supply chain.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*