Laden...

Hét automatiseringsconcept voor e-commerce logistiek

Hardis0418

 

Bedrijven moeten in het warehouse de stap maken naar automatisering en mechanisering. Daar is volgens Ronald Schepers van Logaps geen ontkomen meer aan. “Wij helpen bedrijven die business case te maken en de oplossing  te implementeren met behulp van ‘smart logistics’.” Schepers vertelt over hoe robotics met goods-to-person technologie de manier verandert waarop logistiek en supply chains worden aangestuurd en geoptimaliseerd. En dat blijkt bereikbaarder dan ooit, ook voor relatief kleine partijen.

 

B2B logistiek neigt steeds meer naar B2C, stelt Schepers. “De vraag wordt steeds diverser, steeds minder repetitief. Werd vroeger in een warehouse nog met dozen verschoven, vandaag de dag is het ook in een B2B omgeving vooral stukspicking. Daarop zal je moeten anticiperen door de traditionele supply chain en de processen anders te gaan inrichten. Dat begint met een professioneel Warehouse Management Systeem (WMS). Daarvoor adviseren wij in veel gevallen Reflex WMS van Hardis Group, een flexibel en schaalbaar WMS, dat ongeacht de omvang van het magazijn, snel, efficiënt en kosteneffectief kan inspelen op de noodzakelijke veranderingen. En eenmaal een WMS geïmplementeerd, zullen de taken ook uitgevoerd moeten worden. Aangezien arbeid een heikel punt is, zal de oplossing moeten komen in de vorm van automatisering.”

GreyOrange Butler
Logaps gelooft in een toekomst van robotisering in het warehouse. “Robots kun je inzetten op twee niveaus,” zegt Schepers. “Enerzijds om de voorraad beheersbaar te maken en anderzijds om het volledige orderfulfilment te verzorgen.” Logaps houdt er met de GreyOrange Butler een geheel eigen robotlogica op na. “Wij gaan uit van een robot goods-to-person technologie voor geautomatiseerde opslag. De robot tilt een hele stelling uit het magazijn en brengt het naar de operator op het Pick-Put station. De operator hoeft dus niet het hele magazijn door te lopen op zoek naar producten, want de producten komen gewoon naar hem toe in verplaatsbare stellingen. Eenmaal een product uit de stelling gepickt, rijdt de robot de stelling weer terug het magazijn in. Dat maakt dat er minder robots nodig zijn, dat operators nóg efficiënter kunnen werken en korter op de bal kunnen spelen. De flexibiliteit in het afhandelen van producten is enorm. De robots hebben een ingebouwde AI intelligentie om zo efficiënt mogelijk door het magazijn te navigeren en alle orders te verzamelen. ”

Snel up and running
Het systeem past zich eenvoudig aan veranderende voorraadprofielen, orderpatronen of piekbelasting aan. “Het zijn juist de bouwstenen die het concept uniek maken,” aldus Schepers. “De modulaire systeemarchitectuur zorgt voor meerdere mogelijkheden om te kunnen opschalen. Dit kan onafhankelijk van elkaar op opslag- of fulfilmentcapaciteit door het toevoegen van meer opslagrekken of robots naar gelang de behoefte. De aansturing wordt volledig afgestemd op de behoefte van de klant. Ook is er geen jaren voor nodig om het systeem te implementeren, het is heel snel up and running. De flexibiliteit en schaalbaarheid is ontzettend groot. De robots kunnen ook ingezet worden voor meerdere taken en ook de Pick-Put stations zijn modulair en schaalbaar met de mogelijkheid om tot 48 orders gelijktijdig af te handelen door de GreyOrange eigen ‘Pick-Put-To-Light’ (PPTL) technologie.”

Volgens Schepers is de GreyOrange Butler technologie niet alleen weggelegd voor grote spelers. “We zien dat de prijzen van robots serieus dalen, omdat ze steeds meer seriematig geproduceerd worden. De business case voor veel partijen wordt dus steeds interessanter met een ROI van in veel gevallen slechts drie tot vier jaar. Ook voor de kleinere partijen. De GreyOrange Butler technologie is hét automatiseringsconcept voor e-commerce,” verwacht Schepers. “Wij helpen bedrijven die klaar zijn om deze stap te maken met het gehele proces. Van een eerste kennismaking tot uiteindelijk de implementatie en inbedrijfstelling, gekoppeld aan het WMS.”

  • DELEN