Laden...

Heuse OmniChannel logistiek

Promese0418

 

De komende jaren zal het aantal zendingen en dus het aantal logistieke bewegingen alleen maar blijven toenemen. Daarnaast bestaan die zendingen uit orders naar consumenten, retailers en wholesale klanten. Eén voorraad en van daaruit meerdere soorten orderprofielen, orders met één stuk, met meerdere stuks, grote collectieverdelingen tot wel duizenden stuks en dat alles vanuit één voorraad en dus door één logistiek dienstverlener….. Michael Cremers, van Promese Logistics, vertelt hoe zij dit hebben verwezenlijkt in de afgelopen jaren en hoe zij steeds verder de ideale OmniChannel logistiek willen vormgeven en aanbieden.

Promese onderscheidt zich als ‘omnichannel fulfilment provider’ door zowel de Business2Business (B2B) als de Business2Consumer (B2C) markt te bedienen. Vanuit één magazijn en met één logistiek systeem, een systeem dat in eigen huis is ontwikkeld en waar ook van buitenaf met ontzettend veel belangstelling naar wordt gekeken.

Promese is bijna 35 jaar geleden opgericht als Europees distributiekanaal voor de distributie van cd’s, video’s en games van bedrijven als Warner Home en Universal Pictures. “Als gevolg van de ontwikkelingen in die markt, zijn we een jaar of zeven geleden onze scope gaan verbreden,” zegt Cremers. “De kennis en ervaring, opgedaan gedurende die jaren, konden we zeer succesvol toepassen binnen allerlei nieuwe marktsegmenten.Zo bieden wij al jaren totaaloplossingen als het gaat over e-fulfilment, wholesale, retail en omnichannel, oftewel specialist in B2B alsmede B2C fulfilment. Daarin zijn wij toch wel uniek. Wij geloven heilig in de combinatie van fysieke en online winkels en houden ons dagelijks bezig met de distributie van Fashion, Home Entertainment, Sport, Shoes, Leisure & Outdoor en sinds kort ook Healthcare en Dierbenodigdheden.”

Vooruitstrevend in IT
Volgens Cremers is Promese niet de grootste in de genoemde sectoren, maar wel de meest vooruitstrevende op het gebied van IT. “Dat vertaalt zich in een op iOS (Apple) gebaseerd logistiek systeem (Probis) waarop onze klanten worden aangehaakt. Wij faciliteren onze klanten dusdanig dat zij hun klanten de beste service kunnen bieden. Maar ook in ons warehouse bewijst het iOS systeem zijn meerwaarde. Het systeem is mega gebruiksvriendelijk en laat zich intuïtief bedienen. Het is door onze eigen developers ontwikkeld die het ook hebben laten testen door hun eigen kinderen. Kortom, kind kan de was doen,” lacht Cremers. “Het fundament staat nu als een huis en dat is ook ‘collega’s’ niet onopgemerkt gebleven. We krijgen regelmatig de vraag of we onze software beschikbaar willen stellen aan andere partijen. Op dit moment is dat zeker nog niet aan de orde, maar wie weet wat de toekomst zal brengen.”

Toegevoegde waarde
IT vormt de rode draad binnen Promese: ‘Logistics is IT’. “Wij nemen de zorg van de logistiek, maar ook eventueel alle bijkomende e-services uit handen (customer service, product fotografie, etc), zodat onze klant zich volledig kan focussen op haar productontwikkeling, sales en branding. Alle data die we verzamelen is van grote waarde voor onze klanten. We presenteren die informatie in overzichtelijke rapportages (doorverkoopcijfers, retouranalyses, etc.) waarmee ze de business kunnen aansturen.”

Was Promese tot voor kort zowel in Eindhoven als Breda actief, inmiddels is alles verhuisd naar het nieuwe warehouse op het Flight Forum bij Eindhoven Airport. “We beschikken over een vloeroppervlakte van 22.500 m2 en zijn nu in de afrondende bouwfase van een nieuw vloeroppervlak van 7.000 m2, vanwege de groei in OmniChannel fulfilment. Hierna kunnen we nogmaals het oppervlak uitbreiden met 7.000 m2, maar vraag ons niet wanneer, want deze eerste uitbreiding komt ook al twee jaar eerder dan verwacht,” zegt Cremers. “Onze focus ligt overigens niet op de grootste binnen één segment te worden, nee, de meest vooruitstrevende en daarmee wel een professionele (potentieel grote) partij voor de gehele markt. Wij gaan graag in zee met klanten die echt OmniChannel willen en kunnen doorvoeren. Dan voelen wij ons als een vis in het water.”

Uniek is dat we specialist zijn in zowel B2B- alsmede de B2C stromen en deze door elkaar heen kunnen verwerken. Wij doen niet het een of het ander erbij, wij doen beiden net zo graag en kwalitatief. Onze sorteermachines draaien tegelijkertijd B2B orders alsook consumentorders. We verzorgen dus de gehele OmniChannel logistiek voor een merk of retailketen vanuit één voorraad indien gewenst.”

  • DELEN