Hybride locaties verlagen logistieke kost

distrimedia0616

Al vanaf 1994 is DistriMedia de logistieke business unit van Uitgeverij Lannoo Groep. Sinds 2013 heeft de firma zijn deuren ook geopend voor derden. “E-commerce logistics beschouwen wij als een makkelijke opdracht die een logische uitbreiding is van onze taken,” zegt Frank de Wulf van DistriMedia. “We willen dat ook webshops deze eenvoud kunnen ervaren.” DistriMedia is voortdurend bezig met innovatieve zaken om uiteindelijk de logistieke kost voor een webshop zo laag mogelijk te houden.

Binnen de logistieke e-ketting starten wij vanaf de webshop en sluiten hierop onze interface aan met een eigen IT-team, zegt de Wulf. “Onze logistieke e-poot neemt het dan over en zal bestellingen verzamelen, verpakken, specifiek maken en versturen tot aan de consument met een tijdige en correcte levering als eindresultaat. Eenvoudige en heldere cost-drivers gecombineerd met een klare rapportage zorgen voor inzicht en sturing. Starten met 100 pakjes per maand of meer dan 100 per dag, we werken samen aan de oplossing die past voor de business van onze klanten.”

Uitgebreide backoffice
DistriMedia is zowel thuis in B2C als B2B zendingen. “Ook een combinatie van beide is geen enkel probleem, zodanig dat de voorraad heel efficiënt op één locatie beheerd kan worden,” aldus de Wulf. “De klantorders van onze klanten zijn onze eerste zorg. Deze worden aangeleverd via alle mogelijke wegen, zoals internet, EDI, excel, e-mail, … en daarna gestandaardiseerd ingeladen in ons administratief pakket. De backoffice kan speciale wensen en aandachtspunten toevoegen en opvolgen of een spoedbestelling vakkundig door het logistiek proces loodsen. Eventuele specifieke eisen zoals aflevertijdstip, (elektronische) vooraanmelding of gebruik van eigen transport wordt ook met de backoffice geregeld. Tenslotte zal ook het assortiment aan producten op een vlotte manier beheerd worden met het inbrengen van alle nodige kenmerken, het doorsturen naar retail, webshops en andere logistieke partners. Indien gewenst kunnen wij ook de aankoop van artikelen bij leveranciers overnemen en administratief afhandelen.”

Warehousing
De klassieke magazijn operaties zijn de basis van DistriMedia. “De goederen worden aangeleverd en zijn vanaf dat ogenblik, tot aan de levering bij de eindklant (B2C of B2B), onze zorg,” herhaalt de Wulf nog eens. “Want ook het transport staat onder ons beheer en wordt via gestructureerde keuzes uitbesteed aan onze partners, zoals Bpost, PostNL, TNT, … Wij zetten onze flexibiliteit in om artikelen te herverpakken, sealen, stickeren, in displays te plaatsen en te versturen naar wens van de klant. Ook het toevoegen van extra documenten, promomateriaal of gadgets is geen probleem.”

Waterval principe
DistriMedia volgt een uniek principe in zijn warehousing. Frank de Wulf licht het zogenaamde waterval principe graag toe. “Het waterval principe gaat actief zoeken naar artikelen die bij nalevering of retour volgens de aangegeven spelregels naar de kleinste locatie kunnen of door bijstapeling zelfs geen extra locatie, dus ook geen extra kost vragen. Ook bekijken we of de bulkvoorraad kan samengelegd worden. Bijvoorbeeld door retour of verschillende pickprocessen zijn er meerdere bulkpallets aangesproken, maar de som kan gezamenlijk op één nieuwe bulkpallet. Of artikelen die op een kleinere locatie gelegd kunnen worden. Bijvoorbeeld alle restvoorraad kan naar de picklocatie of de bulkvoorraad ligt op een palletlocatie, maar de aanwezige aantallen kunnen naar een legbordstelling (long tail). Kortom, de klant krijgt de garantie dat continu de kleinste locatie gebruikt wordt en als dienstverlener benut DistriMedia maximaal de beschikbare ruimte en houdt voldoende flexibiliteit voor plotse wijzigingen.”

 

Over DistriMedia
DistriMedia werd opgericht eind 1994 als logistieke business unit van de Uitgeverij Lannoo Groep. Op een terrein van 3 hectare werd een modern distributiecentrum gebouwd van 5000 m² dat in 2001 en 2005 werd uitgebreid tot meer dan 12.500 m². Het aantal medewerkers verdubbelde tot dertig. In 2005 werd een samenwerking aangegaan met Michelin Travel Partner voor de Benelux. Alle kaarten en gidsen van Michelin vinden nu vanuit Tielt hun weg naar de consumenten. Vanaf 1997 beschikt DistriMedia continu over een ISO 9001 certificaat en in 2014 en 2015 werd het Charter Duurzaam Ondernemen behaald. De fulfillment business unit DistriX die de logistiek van webshops verzorgt is het speerpunt dat onder het motto ‘u runt uw webshop, wij doen de logistiek’ sinds 2014 een steeds belangrijker stuk van de activiteiten inneemt.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*