Innovaties in last mile cross border delivery’

Asendia0418

 

De bezorgwereld is volop in beweging; aan wat we vandaag implementeren, wordt morgen alweer iets verbeterd en toegevoegd. Het afgelopen jaar heeft Asendia met haar moeders SwissPost voor Zwitserland en La Poste voor Frankrijk innovaties weten door te voeren voor een nog betere shopping ervaring. Ellen Kop van Asendia vertelt over deze belangrijke innovaties aan de hand van een aantal voorbeelden.

Delivery +
Hoewel ophaalpunten zowel in Zwitserland als Frankrijk groeiende zijn – tussen de 15 en 20% van de consumenten haalt op bij een pick-up punt – heeft toch echt thuislevering zonder handtekening nog steeds verreweg de voorkeur van de consument, zegt Ellen. “Het palet aan keuzes dat wordt aangeboden was er altijd al en is voor een Franse consument een voorwaarde; we voegen daar steeds services aan toe.” Ze geeft een voorbeeld: “Met Delivery + bieden we in Frankrijk een nieuwe service binnen Colissimo, ons B2C netwerk voor pakjes. Een dag voor de levering krijgt de consument een berichtje (email of sms) waarin de levering voor de volgende dag wordt aangekondigd. Indien het pakje niet in de brievenbus past of met een handtekening bezorgd moet worden, wordt een tijdvak van twee uur voorgesteld. De consument kan op dat moment nog – door op een link te klikken- zijn levering veranderen naar een andere dag in de week of de levering laten plaatsvinden op een postkantoor (netwerk van 10.000 postkantoren).”

Retouren via brievenbus
De machines van Asendia kennen van elk Frans adres de grootte van de brievenbus. Ellen: “Tijdens de eerste scan in ons sorteercentrum kunnen we de boodschap naar de consument aanpassen aan de maat van de brievenbus en hier intelligent mee omgaan; dat is voor ons netwerk een optimalisering maar ook voor de consument een enorme plus! Indien het pakje in de brievenbus is afgeleverd ontvangt de consument een mailtje dat de aflevering is voltooid. De grote brievenbus (70% van de Fransen heeft zo’n brievenbus) maakt het ook mogelijk retouren via de eigen brievenbus te laten plaatsvinden. De consument hoeft het pakje dan niet meer naar een postkantoor of convenience store te brengen. Indien de retouren via de eigen brievenbus wordt aangeboden, maakt de consument de retour bekend op Laposte.fr vóór 00.00 uur. Het pakje wordt vervolgens de volgende dag in de ochtend uit de brievenbus gehaald en wordt meegenomen in het netwerk om binnen 48 uur weer op het eerste platform terug te zijn.”

Colissimo Pass
Met Colissimo Pass heeft de Franse retailer de mogelijkheid om aan branding te gaan doen in Frankrijk. “De consument maakt een eigen account aan met zijn/haar persoonlijke gegevens,” legt Ellen uit. “Door in de checkout van de webshop aan te klikken ‘ik ben een klant van Colissimo’ hoeft hij geen verzendkosten te betalen maar worden ook zijn gegevens automatisch en correct doorgevoerd voor de verzending; een grote optimalisering want foute adressen komen nog steeds veel voor. De retailer betaalt wel voor zijn distributie maar komt in een pool terecht met andere retailers die Colissimo Pass hebben gekozen. Het doel is de brand / het merk te versterken, de shoppers van andere brands erop attent te maken dat zij elders ook met hun account gratis kunnen shoppen, meer te laten besteden per jaar en vaker terug te laten komen. De Franse markt staat al in de top 3 van de Europese Ecommerce maar heeft nog veel groeipotentieel,” benadrukt Ellen.

Zwitserland biedt kansen
Ook Zwitserland heeft het afgelopen jaar een enorme boost gehad, constateert Ellen. “De Zwitserse markt is een markt waar retailers een beetje tegenop zien; vooral fashion retailers die te maken hebben met een hoog retourpercentage. Immers, je moet hier je retourenstroom opnieuw uitvoeren om de goederen terug in de EU te brengen. Asendia verzorgt zowel outbound als inbound de transporten en de customs clearance en helpt tevens de Benelux-retailer om duties en taxes terug te vorderen als er sprake is van fiscale representatie. Het klinkt ingewikkelder dan het is,” weet Ellen. “Eenmaal een werkend proces in gang gezet, biedt deze markt grote kansen. Zwitserland heeft behoefte aan brands en de Zwitsers hebben in verhouding tot andere landen in Europa veel meer te besteden.”

My Consignment
Om in Zwitserland succesvol te zijn, moet je volgens Ellen wel goed voorbereid zijn en je data op orde hebben. “Elk pakje is gelinkt aan data: welke goederen zitten erin? Deze data worden gekoppeld aan de retourdata en zo kunnen we – door een goed retourmanagamenthandlingproces te voeren – de outbound data aan de inbounddata koppelen. Door deze data aan de douane voor te leggen is het mogelijk VAT en duties op de retouren terug te vorderen. Zonder fiscale representatie kan Asendia optreden als invoerende partij en de kosten betalen voor rekening van de retailer.”

Ook Zwitserland kent een abonnement voor de koper: ‘My Consignment’. Ellen: Hierin zijn de gegevens van de shopper opgeslagen, inclusief bezorgpreferenties. Opnieuw wordt het pakje herkend bij de eerste scan en afgeleverd op bijvoorbeeld de zaterdag, bij de geprefereerde buurman of in het fietsenhok. Retouren worden opgehaald door de postbode, ‘gewoon’ aan huis. Ook in Zwitserland is thuislevering de geprefereerde optie; liefst zonder handtekening.”

Veel grotere retailers kennen Asendia van Frankrijk en Zwitserland, meent Ellen. “Echter, met ons nieuwe shipping- en trackingplatform sluiten wij retailers aan op een groot netwerk van allerlei leveranciers, variërend van postale leveranciers en netwerken van andere lokale- en internationale bezorgers. Ook retourlabels kunnen via dit platform eenvoudig worden aangemaakt en pakjes getraceerd. Zo probeert Asendia voor de retailers een one stop shop te creëren: voor sokken het postkanaal (lage waarde) en voor de duurdere of tijdsgevoeliger producten een lokale premiumservice om de conversie te verhogen.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*