Internationale expansie via geharmoniseerd Europees netwerk

dhl0516

DHL Parcel moedigt Belgische en Luxemburgse webshops aan om hun kansen in het buitenland te gaan benutten. Volgens Geert Verbelen van DHL is het de hoogste tijd voor deze shops om zich in het buitenland te laten zien. “Wij bieden een geharmoniseerd Europees netwerk om de pakjes bij de eindklant af te leveren. Het gaat om een naadloze end-to-end oplossing. Versturen naar het buitenland was nog nooit zo makkelijk.”

De afgelopen jaren heeft DHL stevig ingezet op de uitbouw van een Europese e-commerce netwerk. “Vooral dit jaar zijn er door diverse nieuwe samenwerkingen heel wat landen bijgekomen, zoals bijvoorbeeld in Scandinavië en de Baltische Staten,” zegt Verbelen. “We zijn nu actief in achttien Europese landen die allemaal in één netwerk worden geïntegreerd. Daarnaast heeft DHL ook nog de intentie om UK Mail over te nemen. Dat kadert in ons streven naar de aanwezigheid op de e-commerce markt in Groot-Brittannië. Ook zullen we blijven investeren in de verdere uitrol van het Parcelshop – en Parcelstation netwerk in alle landen.”

Naadloos Europa in
Gezien de vertegenwoordiging van DHL Parcel in ruim 75 procent van de e-commerce markt in Europa, wordt ook in België het internationale productaanbod onder de aandacht gebracht. Verbelen: “Vanaf nu kunnen we een naadloze Europese end-to-end oplossing aanbieden aan Belgische en Luxemburgse webshops. Vanuit België kan men heel makkelijk de Europese markt bereiken. Ons geharmoniseerde netwerk bevat standaard features voor alle landen, waarbij de last mile specifiek is aangepast aan de noden van een bepaald land. Zo werken we in Zweden bijvoorbeeld veel via Parcelshops. In België gaat de voorkeur hoofdzakelijk naar thuisleveringen, al winnen de Parcelshops hier wel aan populariteit. We breiden het aanbod dan ook steeds verder uit. Begin dit jaar hadden we 1.100 DHL Parcelshops, maar inmiddels beschikken we al over een netwerk van 1.500 shops in België. Eigen DHL Parcelstations ofwel pakketautomaten hebben we niet in België. Hier nemen we deel aan multi-carrier projecten.”

Verbeterde verzendapplicatie
DHL Parcel lanceert ook meteen een nieuwe verzendapplicatie. Verbelen: “Onze nieuwe applicatie ondersteunt webshops die klanten hebben binnen de Benelux en in de rest van Europa en vertrekt vanuit de gedachte dat klanten oplossingen zoeken in plaats van producten. Dat maakt het gebruiksvriendelijk voor zowel de webshop als de consument.”

Volgens Verbelen zal crossborder e-commerce verder blijven groeien. “De Europese Commissie is bezig met het versoepelen van de wet- en regelgeving. Hierdoor zal de markt volledig openbloeien. Wij zijn er al helemaal klaar voor. Vele webshops werken momenteel nog met gefragmenteerde oplossingen voor Europese zendingen; via DHL verloopt het volledig geharmoniseerd in één netwerk, inclusief een uitgebreide track & trace. We ondersteunen de webshops op die manier in hun internationale expansie.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*