Inzicht in het logistieke proces

Descartes0417

 

(R)etailers, groot en klein, zoeken naar manieren om het transport van leverancier tot eindgebruiker te optimaliseren. In een wereld die continue verandert, is het van belang om flexibel te kunnen acteren op nieuwe uitdagen. Of die nu liggen op het gebied van thuisleveringen, winkeldistributie, omnichannel retail of inbound logistiek. Elektronische communicatie (EDI) is daarbij steeds meer een vereiste om de foutkans te verkleinen, een papieren rompslomp te voorkomen en kostbare tijd te besparen. Roy van Aalst van Descartes maakt ons wegwijs in de mogelijkheden van het optimaliseren van de volledige retail supply chain door EDI-communicatie en oplossingen op het gebied van rittenplanning en eWMS met elkaar te verbinden.

“De wereld van vandaag is interactiever en dynamischer dan ooit tevoren,” begint Van Aalst. “Bedrijven communiceren op alle mogelijke momenten met al hun partners en contacten, waar ter wereld die zich ook bevinden. Descartes is marktleider op het gebied van EDI-oplossingen in de levensmiddelen- en doe-het-zelf branche. Door de complexiteit en de omvang van het assortiment afkomstig van honderden leveranciers is EDI hiervan oudsher belangrijk. Inmiddels gaat dat veel verder dan het order-to-cash proces en is (dynamische) VMI toegevoegd. Doordat leveranciers verantwoordelijk zijn voor de voorraad is dit met name bij virtuele warenhuizen onmisbaar.”

Winstgevend én keuzemogelijkheden in leveringen
Naast communicatie met leveranciers wordt er ook veel informatie uitgewisseld met logistieke service providers in het geval van winkeldistributie en met eindklanten over thuisleveringen. Leveringen aan de eindgebruiker worden steeds vaker gezien als concurrentievoordeel richting klanten in plaats van een kostenpost door het bieden van keuzes. Van Aalst: “Descartes kan helpen om deze transitie te maken waarbij klanten extra service geboden krijgen door keuzemogelijkheden voor aflevering, inclusief die van same day/next day delivery, en geautomatiseerde statusberichten erover. Tegelijkertijd kunnen additionele inkomsten gegenereerd worden voor de retailer door het bieden van extra services of premium tijdvakken en de levering zelf optimaal uitgevoerd kan worden met proof of deliveries. Het gaat namelijk steeds meer om winstgevende keuzes te bieden.” Daarnaast biedt Descartes oplossingen om omnichannel retailers de gedifferentieerde leveringen via verschillende channels een uniform gezicht te geven door een geïntegreerde aanpak.

Optimale winkeldistributie houdt in dat de samenwerking tussen retailers en logistiek dienstverleners real-time is en dat er gezamenlijk inzicht is in de goederen die door de supply chain stromen naar de winkels waar consumenten ze kunnen kopen. “Kortom, transport van goederen naar de juiste locatie op het meest geschikte moment tegen de laagste kosten,” aldus Van Aalst.

Ook bij inbound logistiek is optimaliseren van de goederenstroom vaak gewenst om lead times te verlagen. Door retailers inzicht en controle te bieden op de goederenstroom is het mogelijk het proces te stroomlijnen, ongeacht of het transport door de leverancier of de retailer verzorgd wordt.

Totaalconcept e-commerce
Door de recente overname van Pixi* biedt Descartes een totaalconcept voor e-commerce. “Descartes pixi* is leidend in een betrouwbaar WMS voor e-commerce en omnichannel retailing. Hierdoor kunnen interne processen zoals Pick & Pack eenvoudig en schaalbaar geautomatiseerd worden waarbij ook met seizoensinvloeden rekening kan worden gehouden. Tel daar de expertise van het team, de vele services, het uitgebreide partnernetwerk en de lange lijst van interfaces die wij ondersteunen bij op, dan bieden we retailers optimaal inzicht in het logistieke proces,” zegt Van Aalst tot besluit.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*