Laden...

Logistiek anticiperen als antwoord op booming e-commerce

PostNL0617

Online handel zit nog steeds in een opwaartse beweging. De meest recente cijfers van BeShopping100 tonen dat de omzet van de Top 100 van webwinkels een stijging vertoont van 13,5%*. Een cruciale schakel in het e-commerce traject is de logistieke afhandeling. Hoe ziet PostNL, belangrijke speler in de sector, de verdere ontwikkeling van e-commerce? En vooral: hoe speel je daar als logistieke partner op in? Tijd voor een gesprek met Rudy Van Rillaer, Managing Director PostNL in België.

E-commerce is duidelijk nog steeds booming business in België. Hoe zit het in de logistieke sector?
Wij staan ook niet stil. Bij PostNL spelen wij in op wat er zich in de markt afspeelt, wij zitten in een constante stroom van ontwikkeling. Daarbij hebben we één centrale focus: de klant. Onze klanten zijn online en offline handelaren, maar ook de klant van onze klanten; de eindconsument. Ons hoofddoel is om de verwachtingen van de kopende consument zoveel mogelijk waar te maken.

 Jullie strategie is dus gebaseerd op een klantgerichte aanpak. Wat doen jullie om die klant tevreden te stellen?
Tot een paar jaar geleden ging je naar de winkel, keek je rond en kocht dan wat je wilde. Door de komst van e-commerce zitten mensen nu thuis vanuit de zetel te shoppen bij winkels over de hele wereld. Toch willen mensen wat ze gekocht hebben zo snel mogelijk in huis. Die ontwikkeling ondersteunen wij met snelle levering. Naast snelheid is accuraatheid en volledigheid uiterst belangrijk.
Handelaars moeten hun verschillende verkoopskanalen naadloos in elkaar laten overvloeien om succesvol te zijn en blijven. Omnichannel is het nieuwe buzzword. Wij staan onze klanten met raad en daad bij in hun transformatie naar omnichannel op logistiek vlak. Zo kunnen zij zich concentreren op hun hoofdactiviteit.

Meedenken met de klant. Hoe moeten we ons dat voorstellen?
We werken in partnership met onze klanten voortdurend aan de ontwikkeling van nieuwe diensten. Zo ontwikkelden we extra services die consumenten verwachten zoals avondbezorging, levering op zaterdag of Extra@Home dat bijvoorbeeld de installatie van een nieuwe wasmachine verzorgt. We gaan echter nog een stapje verder en ontwikkelen totaal nieuwe oplossingen. Ik denk hier bv. aan de lancering van ons foodnetwerk, eerder dit jaar waardoor consumenten hun boodschappen, waaronder ook verse producten, thuis geleverd krijgen. Een ander mooi staaltje van innovatie is het Flora@Home platform. Elke webshop kan zijn klanten verse bloemen en planten aanbieden, rechtstreeks van de kweker bij de consument geleverd. Op die manier kunnen webshops extra omzet realiseren en hun klanten iets bieden waardoor ze een verschil maken.

Je moet als logistieke speler dus voortdurend bezig zijn met innovatie?
Klopt. We hebben alle barrières voor online kopen in kaart gebracht en systematisch aangepakt door er logistieke diensten voor te ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan het terugsturen. We werken samen met retailpunten waardoor pakjes die niet voldoen aan de verwachtingen teruggebracht kunnen worden. We ontwikkelen ook data gedreven diensten waardoor onze klanten het logistieke traject kunnen optimaliseren.

Hoe ziet de toekomst eruit?
De consument wil steeds meer keuzemogelijkheden en een snellere dienstverlening tegen een zo laag mogelijke prijs. Onze innovaties zijn dan ook gericht op betere bezorgopties, performantere diensten en kostenbeheer. Robotisering is daarbij een belangrijke driver. We hebben oog en oor voor wat de klant wil en gebruiken dat als basis om vandaaruit verbeteringen te realiseren. Als een klant snelle service wil, moeten we onze trajecten voor productontwikkeling zo wendbaar en flexibel mogelijk zien te maken. Onze gespecialiseerde teams bedenken oplossingen voor alle onderdelen van de ‘customer journey’ en voor alle stappen van de klant doorheen ons bedrijf.

Ook met de opening van onze twee nieuwe depots in Wommelgem en Namen spelen we in op wat klanten van ons verwachten. Het is een antwoord op de behoefte om het groeiend volume op de pakkettenmarkt en de toenemende expansie in Wallonië efficiënt aan te pakken.

Het is onze ambitie om dé aanbieder van logistieke diensten te zijn in de Benelux. Online handel wacht nog een mooie toekomst en wij werken daar graag aan mee.

*BeCommerce

  • DELEN