Laden...

Logistieke sector zal zich opnieuw moeten heruitvinden

KN0417

De wereld om ons heen verandert, de wereld van retail verandert en als gevolg daarvan ziet ook de logistieke sector zich genoodzaakt te veranderen. Volgens Tom Leys van Kuehne + Nagel gaan de veranderingen met een snelheid die nog nooit is gezien in de industriële geschiedenis. “De hele logistieke sector zal zich opnieuw moeten heruitvinden.” Tom Leys geeft alvast een voorpoefje van de hervormingen die zullen gaan plaatsvinden.

De dynamiek van retail vraagt om nieuwe oplossingen met een snellere time to market en een verregaande digitalisatie en inzichtelijkheid over de locatie en beheer van de voorraden, meent Tom Leys. “Op basis van de huidige relaties met retailers is het in de 3PL wereld moeilijk om dat soort oplossingen in de markt te zetten, zeker als het gaat om ROI en risicoafdekking. Om toch antwoord te bieden op die veranderende markt zullen we naar andere soort relaties met klanten moeten gaan. Onze branche wordt absoluut gedwongen in die nieuwe richting te denken.”

Flexibeler en schaalbaar
Veel retailers vinden het volgens Tom Leys vandaag nog lastig om de logistieke noden te benoemen. “In de tijd dat we gehoor geven aan een aanvraag op ons bureel zijn de noden alweer opnieuw veranderd. Datzelfde geldt voor een implementatieproject. De mogelijkheden van vandaag zijn ook anders dan die van tien jaar geleden. We hebben allemaal de evolutie gezien van het simpele pick- en packen naar de toevoeging van value added services. De technische evolutie maakt nieuwe oplossingen toegankelijker, flexibeler en schaalbaar. Dat biedt een compleet nieuw speelveld. Maar de investeringen die erachter liggen zijn nog altijd aanzienlijk en vragen een terugverdientijd van tenminste zes of zeven jaar. Met klassiek contracten van drie of vijf jaar kunnen we geen gunstige business case meer leveren. Hierin zal dus ook een evolutie plaats moeten vinden. Gelukkig gebeurt dat ook al. We praten vandaag al met klanten over contracten van negen tot zelfs vijftien jaar. Iets wat ik me tot vijf jaar geleden nog bijna niet kon voorstellen.”

Cobots
De hele sector zal zich opnieuw moeten heruitvinden, benadrukt Tom Leys nogmaals. “Kuehne + Nagel heeft het geluk onderdeel te zijn van een groot familiebedrijf die de evolutie onderkent. We zijn financieel gezond en in staat om de volgende jaren een traject te volgen van een verregaande digitalisatie en automatisatie. In verschillende landen, zoals Nederland, Duitsland en Frankrijk hebben we al op corporate niveau verschillende voorbereidingen getroffen en wordt het ook actief uitgerold. Zo staat in deze landen al een aantal performante en zeer efficiënte installaties, al dan niet in combinatie met cobots. De volgende stap is het vinden van gekwalificeerde medewerkers. We zien namelijk een verschuiving in de competenties van medewerkers. Het vraagt om bijscholing om bijvoorbeeld met cobots om te gaan.”

Kuehne + Nagel zet overduidelijk in op het concept met cobots. “Deze meewerkende robots nemen niet de plaats in van operators, maar nemen juist de ondankbare, zware taken uit handen en werken altijd samen met operators,” verduidelijkt Tom Leys. “Op dit moment hebben we drie cobots operationeel en tegen het einde van dit jaar moeten dat er twintig zijn. Voor 2018 staan er maar liefst honderd op de planning. Deze nieuwe oplossingen zijn geënt op de steeds snellere time to market waar de markt om vraagt, zowel voor e-commerce als B2B modellen. Door continu te blijven investeren, ook in onderwijs en opleiding van medewerkers, willen we ook over tien jaar nog altijd de gangmaker zijn in de Benelux.”

  • DELEN