Laden...

Machine Learning: een belangrijke trend in retail

ST0119

 

Artificial Intelligence en Machine Learning zijn geen onbekende begrippen meer in retail om een 360 graden klantbeeld te krijgen. Door de groei in het aantal verkoopkanalen – online, offline, marktplaatsen, via derde partijen, enz. – is het steeds lastiger om voorraad en assortiment op elkaar af te stemmen. Slimstock helpt bedrijven op basis van slimme algoritmen om met minder voorraad een hoger rendement en een betere servicegraad te behalen.

Ruim één op de drie retailers is vandaag al bezig met waar kan Artificial Intelligence en Machine Learning ons helpen, zegt Wim Van Loo van Slimstock. “Of ze daarin steeds succesvol zijn, laat ik nog even in het midden. Waar ze absoluut belangstelling voor hebben is inderdaad een 360 graden beeld op de klant. Omdat retailers met steeds meer kanalen rekening moeten houden, is slim voorraadbeheer de sleutel om minder ‘nee’ te hoeven verkopen. En wel door op basis van data vraagpatronen te herkennen en te voorspellen om zo tot een betere beschikbaarheid en een hoger rendement te komen.”

Verfijnde voorraadstrategie
De toenemende complexiteit maakt het voor een retailer zeker de moeite om te investeren in slim voorraadbeheer, meent Van Loo. “Op basis van data en intelligente algoritmen kunnen we met onze software vraagpatronen gaan voorspellen. Belangrijk, want levenscycli van producten worden steeds korter, wat vraagt om een veel hogere verwerkingssnelheid in de supply chain. Wij vertalen dat concreet naar welke artikelen een retailer op voorraad moet nemen, waar ze die voorraad moeten aanleggen en hoeveel stuks. Kortom, een verfijnde voorraadstrategie bepalen. Dat doen we overigens al jaren met veel succes voor een groot aantal klanten.”

Promotiebeleid
Slimstock is volop bezig met het inzetten van Artificial Intelligence en Machine Learning. “Voorwaarde is wel dat we deze technologieën alleen maar goed kunnen inzetten als er veel data beschikbaar is,” zegt Steven Pauly van Slimstock. “Met Machine Learning kunnen we patronen herkennen en inzichten verschaffen die voorheen niet mogelijk waren. Zo kunnen we met Machine Learning het promotiebeleid bij retailers helpen bepalen op basis van analyses welke producten een boost nodig hebben. Veel retailers hebben vandaag nog een standaard strategie om promotie te voeren dat mogelijk ten koste gaat van het rendement. Op basis van inzichten kunnen we bepalen welke combinatie van producten in promotie gezet worden (omwille van teveel voorraad of bederfbaarheid), over welke termijn de promotie gevoerd moet worden, enz. Inzichten en acties die retailers een concurrentievoordeel geven.”

Raakvlakken
Door data en patronen goed te analyseren kunnen we samen met een retailer effectief beslisregels maken en een groot deel automatiseren, zegt Van Loo. “Voorspellingen in de toekomst kunnen nog meer nauwkeurig gebeuren door gebruik te maken van Machine Learning. Algoritmes worden almaar beter naarmate meer data beschikbaar is. Vanuit de gedane voorspellingen en analyses kunnen we steeds accurater de voorraadstrategieën bepalen. Daarmee kan een retailer ook accurater zijn marketingbudgetten inzetten en marge op producten verhogen of verlagen als gevolg van de actuele voorraad. Zo zie je dat voorraadbeheer, marketing en sales ook steeds meer met elkaar te maken krijgen.”

Slimstock Kijkdagen
Om retailers meer feeling te geven met Machine Learning en slim voorraadbeheer organiseert Slimstock elke derde donderdag van de maand een kijkdag. “Tijdens een Slimstock Kijkdag krijgen retailers een demonstratie van Slim4, onze software voor voorraadoptimalisatie die in België door veel bedrijven succesvol wordt gebruikt. Men kanvragen stellen aan onze experts en wordt bijgepraat over wat wij voor de retailer kunnen betekenen. Desgewenst geven we uitleg over de Slimstock Academy en de mogelijkheden die wij bieden op het gebied van trainingen en opleidingen. De Slimstock Kijkdag is een ideale eerste kennismaking met ons bedrijf, onze software, onze diensten, onze mensen en onze cultuur.”

Workshops
En buiten de Kijkdagen organiseert Slimstock de komende maanden enkele workshops om in te gaan op de steeds stijgende behoefte bij bedrijven aan kennis over het vrijmaken van werkkapitaal uit voorraad, gekoppeld aan een optimale servicegraad. “Met deze workshops willen we productie- en groothandelsbedrijven stapsgewijs helpen met het structureel aanpakken van deze issues, om waar mogelijk met minder voorraad een hoger rendement en een betere servicegraad te bekomen. Op 9 mei vindt er een workshop plaats bij onze klant Brouwland te Beverlo – Beringen. Europa’s meest gespecialiseerde groot- en detailhandel voor het zelf maken van kaas, bier, wijn en likeur groeit jaarlijks met zo’n 20 procent. Zij wisten hun groeiend assortiment efficiënt te beheren, servicelevels te verbeteren en de beschikbaarheid te verhogen. De voorraadwaarde werd gereduceerd met 15 procent.”

  • DELEN