Laden...

Met beter voorraadbeheer uw rendement verhogen

SlimStock0218

 

De omzet van webwinkels in België groeit jaarlijks met tien tot twintig procent. In veel gevallen groeit ook de voorraad als kool. Heeft u ondanks al die voorraad wel de juiste spullen op voorraad? Door goed voorraadbeheer kunt u de beschikbaarheid van artikelen en daarmee uw omzet flink verbeteren. Tegelijkertijd kunt u uw totale voorraadkosten verlagen waardoor u onderaan de streep meer geld overhoudt. Wim van Loo van Slimstock, Europees marktleider in voorraadoptimalisatie, vertelt hoe een etailer de juiste voorraad op het juiste moment op de juiste locatie kan leggen.

Klanten die online winkelen, eisen korte levertijden. Vandaag besteld, morgen in huis. “Als etailer moet u razendsnel kunnen leveren,” zegt Van Loo. “Een webwinkel heeft een aantal typische kenmerken die het voorraadbeheer complexer maken dan voor een fysieke winkel. Allereerst is er de kritische relatie tussen servicegraad en omzet. Heeft u een artikel niet op voorraad, dan zit uw klant met één muisklik op de website van uw concurrent en bestelt hij het artikel daar. Weg omzet, weg klant. Een ander kenmerk is het grote assortiment. Wordt in een fysieke winkel het assortiment automatisch getemperd door ruimtegebrek, in een webwinkel kunt u elke variant of kleur aanbieden die u maar wilt.”

Grillig
Het online gedrag van consumenten is grillig, vervolgt Van Loo. “Besluit een concurrerende webwinkel de prijs van een artikel te verlagen of gaat hij extra adverteren op Google, dan kan de vraag van dat product in uw webwinkel van de ene op de andere dag volledig in elkaar zakken. Toch vervelend als dit juist één van u best verkopende artikelen is waarvoor u net een nieuwe container uit China hebt laten komen. De hoge druk op beschikbaarheid, grote assortimenten en een volatiele vraag; het is een giftige cocktail van factoren die zomaar kan leiden tot een ongecontroleerde en zeer kostbare voorraad.” Wim van Loo geeft een aantal tips om de eerste stappen naar een gezonde voorraad te zetten met als resultaat een hoger rendement van uw webwinkel.

To stock or not to stock
De belangrijkste keuze voor een webshop is niet om te bepalen of er 2 of 3 stuks ingekocht moeten worden, maar of een artikel überhaupt op voorraad moet worden gehouden, meent Van Loo. “Op het juiste moment de juiste spullen inkopen, dat is het werk van voorraadplanners. Met behulp van goede beheersoftware moeten zij zorgen voor een optimale beschikbaarheid met zo min mogelijk voorraad. Weegt de extra marge van snel kunnen leveren op tegen het extra voorraadrisico? Hierbij zijn twee facetten van belang: is de klant bereid te wachten en kan een leverancier op een nette wijze back to back aan de eindklant leveren. Slim4 automatiseert dit proces volledig door de juiste business rules die deze keuze ondersteunen.”

Kies de juiste voorraadstrategie
Met een ABC-indeling kunt u differentiëren in voorraadstrategie, zegt Van Loo. “Als u over goede voorraadbeheersoftware beschikt, kunt u instellen dat A-artikelen een hogere servicegraad moeten krijgen dan B- of C-artikelen. U kunt ook besluiten artikelen met een groot risico op incourantheid of waar klanten bereid zijn om langer op te wachten, juist een lagere servicegraad te geven. Door goed na te denken over een gedifferentieerde voorraadstrategie en deze slim te implementeren in uw software, is voor veel webwinkels enorm veel winst behalen. Slim4 helpt het kapitaal zo efficiënt mogelijk in te zetten.”

Sturen op marge
In een online omgeving zijn er veel mogelijkheden om de vraag in de gewenste richting te sturen, zegt Van Loo. “Google Adwords, positionering op uw eigen website, content, reviews, prijs; het zijn de instrumenten waarmee marketeers snel kunnen inspelen op ontwikkelingen. Deze zijn vooral effectief als dit in nauwe samenhang gaat met voorraadbeheer en product lifecycle management. Stel dat een artikel het einde van zijn levenscyclus nadert en u heeft nog veel voorraad, dan kan het verstandig zijn om snel de prijs te verlagen en aan extra promoties te doen. Beter nu 10% of 20% van de marge inleveren dan later helemaal niets meer krijgen. Voorraadplanners moeten de data aanleveren op basis waarvan marketing de optimale inzet van Google-budget kan bepalen. Een succesvolle webwinkel stuurt op marge en is hier 24/7 mee bezig. Dat vergt een alerte houding en een continu samenspel tussen voorraadplanners, data-analisten en marketeers.”

Anticiperen op retouren
Retouren zijn voor etailers een fact-of-life. “De consument wil artikelen kosteloos kunnen terugsturen en gebruikt zijn huiskamer als pashokje. De retourenstroom is zo groot dat hier op een slimme manier rekening mee gehouden moet worden in het voorraadbeheer. U zult moeten uitgaan van gemiddelde retourpercentages per artikel of artikelcategorie en een verdeling in de tijd. Slim4 kan per artikelgroep voorspellen wanneer artikelen retour komen. Dit wordt vervolgens meegenomen in de calculatie van nieuwe leveranciersorders, zodat er niet teveel besteld wordt.”

Voorraadoptimalisatie voor webshops draait om data en vergt een slim samenspel van voorraadbeheer en commercie. De experts van Slimstock hebben veel ervaring met online retail en het optimaliseren van voorraad. “Wij helpen onze klanten met de laatste inzichten, trends en praktijkvoorbeelden op het gebied van voorraad. Met onze software Slim4 zorgen we voor een balans tussen het servicelevel en de voorraadhoogte,” besluit Wim van Loo.

  • DELEN