Op naar een volledige omni-channel logistiek

pwc0416

Retailers staan de komende jaren voor een enorme logistieke uitdaging, meent Kristof De Coster van PricewaterhouseCoopers (PwC). Volgens hem zullen ze slimmer moeten omgaan met hun logistiek door over te schakelen naar een volledige omni-channel logistieke benadering. “Het is een moeilijke oefening, maar een evolutie die gezet moet worden om de verschillende modellen rendabel te laten zijn naar de toekomst toe,” zegt hij.

De logistieke uitdaging waarmee retailers te maken krijgen heeft meerdere oorzaken, begint Kristof de Coster. “Zo is er meer en meer diversiteit van logistieke diensten die een enorme wildgroei kent. Grote e-commerce spelers, zoals Amazon en eBay, hebben de kracht en de power om nieuwe diensten in de markt te zetten. Een deel van de klantperceptie wordt dus door deze partijen gezet. Kleinere e-commerce spelers proberen deze tendens te volgen. Dat heeft tot gevolg dat de snelheid van levering, het retourproces en het aantal logistieke keuzemogelijkheden sterk groeit om alle mogelijke verwachtingen van de klant te kunnen invullen. Elk van deze diensten zetten druk op het logistieke kostenplaatje.”

Niet alles is en kan gratis
Tot enkele jaren geleden waren bedrijven volgens De Coster enkel gefocust op het binden van de klant. “Eigenlijk ten koste van alles,” meent hij. “Dat heeft geresulteerd in gratis verzendkosten, onbeperkt retour zenden, en ga zo maar door. Bedrijven evolueren nu stillaan naar een standaard gratis dienstenpakket en extra’s, zoals levering in de avonduren, in het weekend of op een afhaalpunt, waar extra kosten voor in rekening worden gebracht. Dat zorgt ervoor dat retailers intern meer gaan nadenken over hoe ze hun supply chain efficiënter kunnen gaan inrichten zonder in te boeten aan serviceperceptie bij de consument. Vooral bij de fysieke retailers was er weinig kennis rond het web, laat staan over de specifieke organisatie van de logistieke processen erachter. Veel retailers zijn daarom de logistiek voor hun online activiteiten gaan outsourcen of hebben het als een apart apparaat opgezet, naast de herbevoorrading van de fysieke winkel(s). Inmiddels is die kennis er wel en wordt gekeken naar het efficiënter inrichten van het totale logistieke netwerk. Ook om de totale kost naar beneden te krijgen. En daar kunnen wij de retailer bij ondersteunen.”

Keuzes maken
Om het logistieke netwerk efficiënter te kunnen inrichten, zal de retailer volgens De Coster online een aantal keuzes moeten maken. “Eerst en vooral is het belangrijk welk type consument de retailer via het e-commerce platform wil benaderen. Daaraan gekoppeld moet hij een keuze maken welke producten online bestelbaar komen. Ga je enkel voor longtail (producten met een lange omloopsnelheid), enkel voor commodity producten of voor een combinatie van beide? Daarnaast moet men ook kiezen welke customer journey men aan de consument wil voorleggen. Aan de hand van die keuzes bekijken we de impact op de totale supply chain en bekijken we bijvoorbeeld in welke mate de logistieke afhandeling ‘opgenomen’ kan worden in de bevoorrading van de fysieke winkel. Wordt bijvoorbeeld gewerkt met click en collect, waarbij producten kosteloos opgehaald kunnen worden in de winkel, dan kan de logistiek prima gecombineerd worden. Toch gaan retailers daar nog voorzichtig mee om; het bestaande logistieke netwerk met de herbevoorrading van de winkel(s) mag natuurlijk niet verstoord worden. Daarnaast willen ze de (online) boot niet missen.”

Volgens Kristof De Coster zal iedere retailer in beginsel moeten nadenken over een omni-channel organisatie. “De toekomst is niet alleen bricks, maar ook online. En dat heeft een grote impact op het logistieke netwerk. De online omzet voor retailers is vandaag gemiddeld tussen de tien tot twintig procent tegenoverstaand de omzet die in een fysieke winkel gegenereerd wordt,” zegt De Coster. “Online gaat offline zeker niet overnemen, althans niet op de korte termijn. Er zijn nog veel consumenten die belang hechten aan aankopen doen in de fysieke winkel. Afhankelijk van de gekozen strategie denk ik dat de verhouding online versus offline zal stijgen richting de 30 : 70. Een omni-channel benadering, ook voor de logistiek, wordt dus steeds belangrijker.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*