Laden...

PostNL en webshops zetten samen in op bezorgkwaliteit

PostNL0217

 

Als logistieke speler maakt PostNL in België elke dag duizenden mensen blij. Een standaard profiel van die mensen bestaat niet. Het is de jongedame die nog snel een feestjurk bestelt voor oudejaarsavond, de oudere heer die bloemen aan huis laat leveren voor zijn echtgenote, of de groep fanatieke voetbalfans die een groot TV-scherm bestellen om samen naar de komende matchen te kijken. Ze kennen elkaar niet, maar hebben één ding gemeen; ze willen hun pakje tijdig, veilig en correct geleverd hebben op het gewenste adres.

De eigenaars van webshops weten dat en kloppen dan ook dagelijks aan bij PostNL met vragen en eisen over bezorgmogelijkheden. Zij willen dat de bestelde pakketjes efficiënt en op de manier dat hun klanten het graag hebben geleverd worden. Allemaal unieke mensen en unieke klanten met eigen wensen, maar een grote verwachting; namelijk optimale dienstverlening. En daar heeft PostNL maar één standaard voor: 100% kwaliteit.

Voor de online winkelende consument betekent e-commerce dat hij toegang heeft tot een wereldwijde markt, zonder grenzen. Eens de winkelkar gevuld, willen mensen alles zo snel mogelijk in huis hebben. Snelheid is een cruciale factor in de online beleving. “Bij PostNL zetten we écht alles in het werk om de eindklant op een efficiënte, gemakkelijke en veilige manier zijn pakket te bezorgen. Met ook leveringen ’s avonds en op zaterdag slagen we erin om mensen te bereiken wanneer ze thuis zijn. Op die manier zorgen we voor die snelheid van levering,” vertelt Rudy Van Rillaer, Managing Director van PostNL in België. “Daarnaast willen we de kwalitatieve invulling heel goed afstemmen op de keuze van de klant, met extra mogelijkheden zoals leveren over de drempel en installatie van meubels bijvoorbeeld.”

Want dat kwaliteit bij de levering de hoogste prioriteit krijgt, wordt onder andere weerspiegeld door het groeiende succes van Extra@Home. Een nieuwe wasmachine of TV gekocht? Medewerkers van Extra@Home zorgen voor alles: de levering, de installatie, het meenemen van de verpakking én zelfs van het oude toestel dat vervangen wordt. “Deze dienstverlening wordt erg gesmaakt door de eindklant die meteen van zijn nieuwe aankoop kan genieten,” zegt Van Rillaer. “Daarenboven stemt de ontwikkeling van deze service ook de handelaars zeer tevreden. Extra@Home is namelijk één van de diensten waardoor hij zijn klanten optimaal kan bedienen én zich van zijn concurrenten kan onderscheiden.”

“Wij zijn partners voor onze klanten, ongeacht of het webshops of offline handelaren zijn. We denken met hen mee en ontwikkelen samen met hen de oplossing die hen logistiek alle zorgen wegneemt,” bevestigt Van Rillaer. “We gaan echter nog een stapje verder en ontwikkelen totaal nieuwe oplossingen waardoor zij op hun beurt het verschil kunnen maken. Dat zijn de zaken waar onze klanten naar op zoek zijn.”

PostNL ontwikkelde een foodnetwerk, waardoor klanten van onder meer Carrefour hun boodschappen thuis geleverd krijgen. De speciaal ontwikkelde foodboxen die PostNL hiervoor inzet zorgen ervoor dat verse producten ook vers blijven en dat diepgevroren etenswaren ook besteld en geleverd kunnen worden.

Meedenken met de klant betekent ook dat PostNL voortdurend inzet op nieuwe ontwikkelingen waardoor handelaren extra omzet kunnen realiseren. Een mooi voorbeeld daarvan is het Flora@home platform. Elke webshop of online verkoper kan zijn klanten verse bloemen en planten aanbieden, zonder investeringen of extra inspanningen. Van zodra de API plug-in van Flora@Home geïmplementeerd is in de webshop kunnen klanten een boeket bloemen of kamerplant bestellen die dan rechtstreeks van bij de kweker wordt geleverd. Webshops realiseren extra omzet zonder extra werk en bieden hun klanten net iets meer.

“Het streven naar optimale kwaliteit in alle aspecten van het logistieke proces is de rode draad doorheen al onze activiteiten. Ook de opening van onze twee nieuwe depots in Wommelgem en Namen, eind vorig jaar, bevestigen dat. Zij bieden een antwoord op de behoefte om het groeiend volume op de pakkettenmarkt en de toenemende expansie in Wallonië efficiënt aan te pakken. Hierdoor kunnen we dus onze zakelijke klanten verzekeren van een kwalitatieve opslag en afhandeling van hun pakketten,” besluit Rudy Van Rillaer.

  • DELEN