PostNL wil verder groeien in België

PostNL België is verhuisd en heeft nu alle staffuncties, die voordien nog verspreid zaten over verschillende locaties, gecentraliseerd in het nieuwe hoofdkantoor in Mechelen. De logistiek dienstverlener groeit volgens Managing Director Rudy van Rillaer met 36% harder dan de markt zelf, die een groei van 17% noteerde. Vanuit Mechelen wil PostNL België zijn voorname positie verder uitbouwen. “Tussen nu en 2020 zullen we in België twee hoogtechnologische sorteercentra bouwen.”

Gouden driehoek

De activiteiten van PostNL in België groeien aanzienlijk en PostNL heeft vertrouwen in de markt. PostNL heeft een duidelijke focus op kwaliteit en tijdige bezorging en werkt verder aan de uitbouw van de logistiek infrastructuur en aan het uitwerken van een divers dienstenaanbod om een verdere groei te bestendigen. “De groei van PostNL in België vertaalt zich niet alleen in een verhoogd aantal geleverde pakketten, maar ook in een stijgend aantal jobs,” zegt Rudy van Rillaer, tijdens de officiële opening van het nieuwe hoofdkantoor van PostNL België.

De locatie van het nieuwe hoofdkantoor lag voor de hand. “Mechelen ligt tussen Brussel en Antwerpen in wat wij de gouden driehoek noemen,” zegt Van Rillaer. “De mobiliteit is er nog haalbaar, terwijl de grootsteden hun problematieken kennen.” Bart Somers, burgemeester van de stad Mechelen, opende het nieuwe kantoor aan de Blarenberglaan. “Deze investering van PostNL bewijst eens te meer het vertrouwen in Mechelen als strategische locatie en ondernemingsvriendelijke stad. Zowel met het oog op de stijgende werkgelegenheid alsook op het belang van technologische ontwikkeling en innovatie kan het belang van PostNL in Mechelen én België niet onderschat worden.”

Werkgelegenheid

De Belgische markt heeft volgens Van Rillaer nog heel wat potentie in zich. “We groeien nu al twee keer harder dan de markt en willen dit verder zetten. Bijvoorbeeld door te investeren in twee hoogtechnologische sorteercentra en nieuwe, lokale mensen aan te nemen met lokale kennis. De vormgeving van de nieuwe sorteercentra is gebaseerd op de blauwdruk van de negentien (!) innovatieve sorteercentra in Nederland, waar nog eens gebouwd wordt aan negen nieuwe centra. De twee nieuwe sorteercentra komen boven de huidige zeven depots in België en zullen straks een gezamenlijke capaciteit van 175.000 pakjes per dag hebben. Pakjes die variëren in afmetingen en inhoud; een karton met zes flessen wijn of een barbecue, alle producten kunnen gesorteerd worden. Concreet zijn de twee nieuwe sorteercentra straks alleen al goed voor elk 180 nieuwe jobs. Samen met de huidige 550 medewerkers, exclusief de 800 pakketbezorgers, bouwen we aan een serieuze organisatie.”

Logistiek totaalpakket

Om de groei te bestendigen, wil PostNL België uniek zijn in het aanbod op de Belgische markt van diverse logistieke diensten. Naast de gespecialiseerde proposities Pharma & Care voor geconditioneerd transport van gezondheidsoplossingen en Mikropakket voor vervoer van waardevolle goederen, heeft PostNL nog andere diensten. Zo bezorgt Flora@Home verse bloemen recht van de veiling en installeert Extra@Home witgoed of meubels bij de klant thuis. “Wij zijn het eerste netwerk in de Benelux dat zich helemaal richt op foodbelevering, een enorme groeimarkt,” zegt Van Rillaer. “Klanten zoals Carrefour maken gebruik van het PostNL Foodnetwerk voor de bezorging van onder andere verse voedingswaren. Hier kent iedereen ons voornamelijk van de pakketbezorgers die aan de deur komen, maar wij beschikken over een mix van innovatieve oplossingen voor verschillende sectoren, zowel voor B2B- als B2C-klanten. We doen daarnaast XL goederen, leveringen op zaterdag, in de avond, en zo verder. Uiteindelijk luisteren wij en gaan we in België meegroeien met de e-commerce markt van zowel de verzender als de ontvanger. Het is dat logistiek totaalaanbod dat de kracht van PostNL maakt en vertrouwen geeft in een verdere uitbouw van ons bedrijf in België.”

De ambities van PostNL liegen er niet om. “We willen de beste pakketbezorger worden in België en zorgen voor een glimlach aan de deur bij de ontvanger,” zegt Van Rillaer trots. “Die beleving gaan wij in België brengen,” belooft hij. “Het diverse aanbod van logistieke diensten maakt PostNL dé logistieke partner voor online winkels.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*