Laden...

Speelt u al in op de leveringsvoorkeuren van uw Belgische of Nederlandse klant?

bpost0518

 

Hoewel Belgen en Nederlanders erg op elkaar lijken, zijn er wel degelijk verschillen tussen de twee landen. Op vlak van taal en cultuur, uiteraard, maar ook als het op online shoppen en de bezorging van hun pakje aankomt. Zowel Belgen als Nederlanders hebben hun specifieke wensen en voorkeuren. Dat blijkt uit het onderzoek dat bpost heeft laten uitvoeren in het kader van Dé Benelux Bezorgers, de ‘combined offering’ tussen bpost en DHL. Dennis Raadschelders, Business Development Manager Parcels & Logistics bij bpost, zet de belangrijkste e-commercevoorkeuren van de Belgen en de Nederlanders op een rijtje.

Tussen Belgen en Nederlanders zitten meer verschillen dan je in eerste instantie zou verwachten, begint Dennis. “Ze denken niet hetzelfde en verwachten ook niet hetzelfde als het om levering van hun pakjes gaat. Het grootste verschil zit hem in de burenlevering. Daar is men in België bepaald niet van gecharmeerd. Ze willen niet iemand anders opzadelen met hun pakje. Wat we wel merken is dat als ze een voorkeur kunnen aangeven voor een buur naar keuze, dat ze er wél meer voor open staan.”

Voorkeuren
Voor het afleveren van een pakje kiest een Belgische consument veel gerichter, meent Dennis. “In Nederland kiest 80% voor een levering aan huis, in België gebeurt dat met 60% voor iets meer dan de helft. Een locker of afhaalpunt is in België ook veel populairder. De gemiddelde Belgische consument loopt graag in de middagpauze even langs die locker of het afhaalpunt om zijn pakje te gaan ophalen. bpost heeft ook een platform ontwikkeld waarop de Belgische consument zijn leveringsvoorkeuren kan aangeven. Via dit platform kan de Belgische consument zelf kiezen waar hij zijn pakje laat leveren als hij niet thuis is: bij een (zelf gekozen) buur, op een veilige plaats (bijvoorbeeld een carport), in een afhaalpunt of in een pakjesautomaat. Zodra de postbode voor de deur staat en de consument is niet thuis, dan krijgt hij op zijn tablet de voorkeursselectie te zien. Echt een unieke oplossing, zeker voor Nederlandse begrippen.”

Koopjesmaanden
Een ander verschil tussen Belgen en Nederlanders is volgens Dennis dat Belgen veel meer in de buurlanden kopen dan Nederlanders. “Hoewel het aantal Belgische webshops in 2017 met 26% toenam (tot meer dan 20.000), zwaaien buitenlandse webshops vooralsnog de scepter bij de Belgische consument. En Belgen kopen graag in webshops in de buurlanden. Dat blijkt niet alleen uit ons eigen onderzoek, het wordt ook weerspiegeld in de top 5 van populairste webshops in België. Met Coolblue, bol.com, Zalando en MediaMarkt zijn plaatsen 2 tot 5 voor webshops uit Nederland en Duitsland. Plaats 1 is voor Amazon, voornamelijk omdat veel Waalse consumenten via Amazon.fr shoppen. En als Belgen dan toch in eigen land kopen, gebeurt dat vooral in de koopjesmaanden: januari en juli. In Nederland zien we minder opvallende uitschieters tijdens koopjesperiodes. Dat komt omdat e-commerce in Nederland meer ingeburgerd is, maar ook omdat koopjes er niet aan wettelijke periodes gebonden zijn.”

Retouren
Opvallend is dat de Belgische consument minder producten retour stuurt. Dennis: “De Belg shopt gerichter online en maakt meer bewuste keuzes, terwijl de Nederlander eerder een product teveel bestelt (bijvoorbeeld een kledingstuk in meerdere maten) en het vervolgens retour stuurt. Vandaag bestellen en de volgende dag in huis is zowel voor Belgen als Nederlanders een must geworden bij het online shoppen en wordt ook als zodanig gewaardeerd.

Dé Benelux Bezorgers houden rekening met deze lokale verschillen en bezorgen de pakjes van uw klanten in België en Nederland zoals zij het écht willen. Dit door de sterke troeven uit te spelen van zowel bpost en DHL, die beiden dé specialist zijn in deze respectievelijke markten.

Meer weten over deze unieke samenwerking of over de verschillen tussen de Nederlandse en Belgische online consument? Surf naar www.debeneluxbezorgers.be en download gratis de whitepaper.

  • DELEN