De kracht van Direct Mail

Directmail

De Belg krijgt gemiddeld vier Direct Mails per week in de brievenbus. Ik krijg gemiddeld 150 e-mails per dag binnen. Als je als bedrijf of product wil opvallen, dan gebruik je dus Direct Mail. En niet onbelangrijk voor etailers: 53% Heavy Users van sociale netwerken zijn op de web geweest na het krijgen van een Direct Mail. Dat zegt Daniëlle Vanwesenbeeck van MasterMail.

De ROI bij een Direct Mail is nog steeds hoger dan bij andere mediakanalen; je kan het resultaat meten van een Direct Mail, je kan segmenteren en doelgericht communiceren,… én het is zo effectief omdat het tastbaar is. Direct Mail geniet bij de consument de meest voorkeur van alle mediakanalen, aldus Vanwesenbeeck. “Voor etailers is Direct Mail interessant om bijvoorbeeld nieuwe klanten naar je website te lokken. Je aanbod moet uiteraard wel voldoende aantrekkelijk zijn. Je bereikt dus een nieuwe groep mensen. Je kan Direct Mail evengoed gebruiken voor bestaande klanten die je, nadat je hun aankoopgedrag hebt geanalyseerd, een gepersonaliseerd aanbod doet. Je leidt dus prospecten of klanten naar je website om een verhoogde verkoop te bereiken. Ik raad aan eens een kijkje te nemen op www.letterboxconsumersurvey.be en eens te lezen hoe effectief Direct Mail in jouw sector werkt.”

Postaal of digitaal

Wanneer zet je postale campagnes in en wanneer digitaal? Daniëlle: “Ik denk dat je altijd moet vertrekken vanuit de vraag ‘wat geeft het meeste return op mijn marketinginvestering?’ En dan kom je toch wel uit bij Direct Mail. Digitale mailcampagnes werken ook, maar al niet voor prospectie. Onze mailboxen zijn overvol, dus bedrijven die ons mailen maar die we niet kennen, gaan onherroepelijk de trashfolder in. Digitale campagnes hebben wél hun effect als klantenbinding. Het allerbeste resultaat is bij een combinatie van postale Direct Mail, gevolgd door een e-mail.”

Marketing automatisatie

MasterMail faciliteert Direct Mail Communicatie door marketing automatisatie. “Een hele boterham, maar vele grote adverteerders gebruiken Direct Mail als recurrent communicatiemiddel,” zegt Vanwesenbeeck. “Recurrent communiceren laat toe om dit te automatiseren, waardoor er aan de adverteerderszijde nog weinig menselijke tussenkomst vereist is. MasterMail heeft softwareontwikkelaars die het ganse proces van data-ontvangst, dataverrijking, -segmentering en mailmerge realiseert tot een gepersonaliseerde pdf van een postkaart of brief die printklaar is. Dit kan gebruikt worden voor verjaardagsmailings, welkomstmailings, en zo verder. De klanten van onze klanten ontvangen hun brief of kaart, worden herinnerd aan je merk en gaan over tot een aankoop, zonder dat hier een specifieke actie wordt opgezet.”

Recurrente communicatie

Volgens Daniëlle Vanwesenbeeck wordt de investering in marketing automatisatie pas interessant in recurrente communicatie. Denk dan aan marketingacties die doorlopen. Ze geeft een voorbeeld. “Je klant is een jaar klant; feliciteer hem. Of: je klant is een maand niet op je website geweest; stuur hem een kaart. Of: je klant heeft twee keer uit hetzelfde gamma iets gekozen; stuur hem een mail met een promotie bij zijn derde aankoop uit dat gamma. Dit soort van voorbeelden zijn uitgelezen om te  automatiseren. Communiceer met je klant zonder dat dit tijdsintensief of moeilijk hoeft te zijn.”

Klassiek? Welnee!

Over Direct Mail zijn we nog niet uitgepraat, meent Vanwesenbeeck. “Al hoor ik maar al te vaak dat het een klassiek communicatiemiddel is. Klassiek, maar wel effectief. Als je weet dat bedrijven uit de digitale wereld, zoals Google, Zalando en Coolblue, papier gebruiken om consumenten naar hun website te trekken, dan ligt er een gans nieuwe markt voor ons open. Ik denk dat de uitdagingen vooral liggen in het creëren van een brug tussen het digitale en papier. Zoals het versturen van een postkaart met augmented reality, waarbij je bijvoorbeeld onmiddellijk je hotel kan boeken vanuit je postkaart; daar zijn we nu mee bezig. De online wereld laat daar nog héél wat kansen liggen. Wat je van MasterMail mag verwachten; meer ontwikkelingen rond de brug digitaal en print. We nemen ook meer en meer de rol van inspirator over Direct Mail over.”

Over MasterMail

MasterMail helpt je sales een boost te geven via Direct Marketing, met de focus op Direct Mail, de papieren Direct Mail. Direct Mail goed inzetten vergt een bepaalde kennis. Als de juiste regels worden gerespecteerd in het opzetten van de Direct Mail, zal ook de ROI stijgen, en dat doet MasterMail voor zijn klanten. We hebben ook een eigen grafische productie in huis zodat het ganse proces van ontwerp, copywriting tot het effectieve verzenden onder één dak wordt gerealiseerd.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*