Inzetten op loyale klanten door ultieme app ervaring

DTT0618

 

Virtual reality (VR) en augmented reality (AR) zijn sterk in opkomst. Het zijn technieken om de consument op velerlei manieren te vermaken, zeker in combinatie met een app. DTT weet dat als geen ander en heeft een groot aantal (retail)apps op zijn naam staan. Een gesprek met Jeffrey van Dijk van DTT over de meerwaarde van een app voor zowel B2B als B2C bedrijven. Een aantal mooie praktijkvoorbeelden passeren de revue.

DTT is gespecialiseerd in het conceptualiseren, vormgeven, positioneren en ontwikkelen van mobiele oplossingen, web oplossingen en games. “Wij maken maatwerk apps in alle soorten en maten en voor de meest uiteenlopende sectoren,” begint Van Dijk. “Het voordeel ten opzichte van een standaard app is dat een maatwerk app in aanvang misschien iets duurder is, maar op de lange termijn zich terugbetaalt omdat we geen licentiekosten rekenen, nog los van de efficiencyslagen die veelal worden geboekt. Onze dienstverlening is inclusief managed hosting, beveiliging, beheer en onderhoud.”

Loyalty app
Voor Farmiflora ontwikkelde DTT een loyalty app. “Het grootste tuin- en decoratiecentrum van België was klaar voor een volgende stap en wilde graag de klantloyaliteit verder vergroten. Gebruikers kunnen hun klantenkaart aan de applicatie koppelen of een nieuwe digitale kaart registreren. Bij iedere aankoop die gedaan wordt sparen de klanten punten. Zowel de fysieke als de digitale klantenkaart zijn aan de applicatie gekoppeld, waardoor de gespaarde punten automatisch worden geregistreerd. De app houdt bij hoeveel punten er gespaard zijn die door gebruikers kunnen worden ingeleverd voor leuke beloningen, zoals waardebonnen of kortingen. Als gebruikers meer informatie willen over een product uit de winkel, kunnen zij met behulp van de mobiele camera de barcode scannen. Al deze functies zorgen voor een optimale klantervaring tijdens het winkelen bij Famiflora.”

AR als verkooptechniek
Een ander mooi voorbeeld is de app van het Online Sterren Register (OSR), waarbij AR succesvol wordt ingezet om de verkoop van sterren te promoten. Van Dijk: “Het OSR verkoopt sterren aan particulieren. Bij de aankoop van een ster behoort tevens een unieke code. Door deze code in de app in te voeren wordt de gebruiker met behulp van AR naar de ster geleid. Elke ster heeft namelijk een vaste positie en vaste coördinaten in de hemel. De app blijkt een daverend succes want is inmiddels al meer dan een miljoen keer gedownload. Inmiddels werken we samen met OSR al aan de ontwikkeling van een nieuw project om met behulp van VR door de sterrenhemel te kunnen navigeren en op die manier het heelal te kunnen ontdekken. Deze case bewijst dat een app ook heel geschikt is om een product verder uit te diepen en de gebruikerservaring te versterken. Een interessante marketingtool.”

Interne app
Een app kan voor grote bedrijven ook intern interessant zijn. “Zo hebben we voor Randstad een app ontwikkeld om de nieuwe huisstijl over alle 4.000 kantoren wereldwijd op een uniforme wijze en efficiënt te kunnen uitrollen,” legt Van Dijk uit. “In de app kan de lay-out van het betreffende kantoor digitaal worden ingemeten en via Augmented Reality worden aangekleed met alle voorgeselecteerde producten uit de huisstijl van Randstad. Denk aan vloerbedekking, behang, meubilair, verf, etc. Bij groen licht is het een kwestie van een druk op de knop en alle producten en toebehoren worden rechtstreeks naar het kantoor verstuurd. Het biedt een enorme efficiencyslag voor de organisatie. Een dergelijke tool is natuurlijk ook uitermate geschikt voor bedrijven die zich richten op de verkoop van meubels. De AR app van Ikea werkt bijvoorbeeld volgens hetzelfde principe.”

Koning Pinguïn app
Voor Greenpeace ontwikkelde DTT de Koning Pinguïn AR appom extra aandacht te krijgen voor het beschermen van de Zuidpoolzee, het leefgebied van de pinguïns.Het concept is volgens Van Dijk vergelijkbaar met het populaire Pokémon GO, alleen gaan gebruikers nu op zoek naar pinguïns. “Pinguïn gevonden? Maak dan met behulp van augmented reality een foto van de pinguïn om zo de zoektocht naar de volgende pinguïn te starten. Naast de zoektocht kunnen gebruikers in de app ook de petitie tekenen voor het beschermen van de Zuidpoolzee en leuke feitjes tot zich nemen. En zo zijn er vele manieren om via gamification een doel te behalen of de klantloyaliteit te verhogen. Zo hebben we voor Vakantieveilingen een kras&win app ontwikkeld, die gebruikers dagelijks aanspoort te gaan krassen en dus de app te openen met kans op vele prijzen. Op die manier creëer je dagelijks retentie. Een relatief eenvoudige (en betaalbare) manier om van je klanten loyale klanten te maken.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*