Verpakkingen kunnen het verschil maken tussen winst en verlies

DS Smith-0518

 

E-commerce kent een explosieve groei. Nu de winkelstraten steeds vaker worden ingeruild voor online etalages, is een pakje ontvangen vaak nog het enige moment van fysiek contact tussen retailers en consumenten. Wat vinden e-shoppers nu echt belangrijk aan dat pakket? DS Smith, de grootse leverancier van e-commerce verpakkingen in Europa, zocht dat uit.

Om als specialist de beste verpakkingen te kunnen produceren, is het belangrijk om een diepgaand inzicht te krijgen in de wensen (en grillen) van de veeleisende e-consument, zegt Erik Meijer – Sales & Marketing Director Benelux – van DS Smith. DS Smith heeft daarom uitgebreid marktonderzoek gedaan naar die wensen en voorkeuren van in totaal 5.000 e-shoppers, verdeeld over negen verschillende landen. De resultaten voor België en Nederland zijn gevat in een whitepaper. Speciaal voor OnlineRetailer verklapt Erik alvast de eerste resultaten.

Gemak
Wat de consument het belangrijkst vindt wanneer hij een online aankoop doet? Daar is hij vrij duidelijk over. Zowel in België als in Nederland staan bestelgemak, productprijs en een korte levertijd in de top drie. Ons onderzoek ontkracht bovendien het cliché dat Nederlanders gierig zouden zijn. Het zijn juist de Belgen die prijs het belangrijkst vinden. De Nederlanders hechten net iets meer waarde aan bestelgemak. Gemak uit zich ook in de wijze van beleving; negen op de tien shoppers kiest voor een levering aan huis. Immers: wie de deur niet meer uitgaat om te shoppen, doet dat ook niet om zijn bestelling op te halen.

In zeven op de tien gevallen gebeurt die thuislevering in dozen. Een slimme verpakking, die rekening houdt met de wensen van de e-consument, is dus een absolute must. De studie van DS Smith toont tevens aan welke elementen van de verpakking het belangrijkst gevonden wordt én waar men zelfs bereid zou zijn om extra voor te betalen.

Beschadigingen
Verpakking stuk? Als het product maar heel is, toch? Mis!26% van de Benelux e-shoppers ontving in het afgelopen jaar een of meerdere keren een beschadigde verpakking en zelfs als het product heel is, blijkt dit in minstens 1 op de 5 gevallen reden genoeg te zijn om de webshop de rug toe te keren (en blijken Nederlandse shoppers veel minder vergevingsgezind dan Belgische).

Als het product vervolgens ook nog beschadigd is, sla je helemaal de plank mis. En ook dat gebeurt. Teveel. Eén op de tien consumenten ontving namelijk in de laatste twaalf maanden een beschadigd product. Erik vervolgt: Dit tast de loyaliteit van je klanten aan, overbelast het fulfilmentproces en doet je omzet krimpen. Bovendien heeft dit een negatieve invloed op vervolgorders. Uiteraard bestaan er genoeg slimme verpakkingsoplossingen, niet alleen design technisch, maar met ons gepatenteerde testlaboratorium DISCSTM kunnen we ook veel schade voorkomen.

Over-packaging
Een ander punt van aandacht is het zogenaamde ‘over-packaging’. Zes op de tien consumenten geven aan dat ze liever minder verpakking zouden zien. Een ingewikkelde verpakking, een veel te grote, of een teveel aan verpakkingsmateriaal schrikt consumenten af. Twaalf procent van de Nederlanders en 10% van de Belgen geeft aan te stoppen met bestellen als er te veel verpakkingsmateriaal wordt geleverd. Zonde, aldus Erik, omdat wanneer je in gesprek gaat met je verpakkingsleverancier dit in veel gevallen vermeden kan worden.

Datzelfde geldt voor een te moeilijke verpakking. Consumenten binnen de Benelux hechten het meeste belang aan een gebruiksvriendelijke verpakking ofwel een verpakking die gemakkelijk te openen is en even gemakkelijk weer te hersluiten als men de aankoop terug zou willen sturen. Hoe eenvoudiger het is om een product terug te sturen en hoe vlotter de terugbetaling verloopt, hoe lager de drempel om opnieuw te bestellen. Voldoe je hier niet aan? Dan loopt de shopper weg.

Verpakkingsstrategie
Je doet er dus goed aan een verpakkingsstrategie uit te dokteren die het e-shoppers gemakkelijk maakt. Bedenk daarbij dat jonge shoppers (16-24 jaar) van alle leeftijdsgroepen het vaakst bereid zijn extra te betalen voor bepaalde features. Daarbij ligt de nadruk vooral op personalisatie en de stevigheid van een verpakking. Een verpakking is niet langer iets om zomaar weg te gooien. Consumenten hergebruiken verpakkingen graag voor andere doeleinden: Zowel om thuis dingen op te bergen (52%) als om zelf pakketjes te verzenden (46%).

Wensen
Al die elementen hebben een belangrijke invloed, waardoor je met je verpakking het verschil kunt maken tussen winst en verlies. Erik vat het nog eens samen: Wees als retailer dus erop bedacht dat je klanten gemak voorop zetten en afknappen op een teveel aan verpakking, een verpakking die niet recyclebaar is of een verpakking die een product onvoldoende beschermt. Pak je dit goed aan en houd je rekening met de wensen van je klant? Dan stijgt jouw webshop erboven uit.

Benieuwd naar hoe je met je verpakking het onderscheid kunt maken? Vraag de whitepaper aan via www.strategic-packaging.com/nl/download-whitepaper-e-packaging

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*