Laden...

Verpakkingsproces optimaliseren

Moonen0218

 

Pakketten verzenden en tegelijk besparen op voorraadkosten, CO2 uitstoot en tijd. Het is een uitdaging waar menig bedrijf mee worstelt. Als verpakkingsgroothandel houdt Moonen Packaging er een unieke visie op na. Ze kijkt niet alleen naar de verzendverpakking, maar naar het gehele verpakkingsproces. “We helpen webwinkeliers hun complete verpakkingsproces optimaliseren en hanteren daarbij een aantal unieke concepten,” zegt Piet Vanoverbeke van Moonen Packaging Benelux.

Moonen Packaging is al meer dan dertig jaar actief op de Belgische markt. “Ruim 33 jaar geleden zijn we begonnen vanuit Hasselt, maar sinds enige tijd hebben we onze diensten gecentraliseerd net over de grens in Weert (Nederland). We beschouwen de Benelux als onze thuismarkt en bedienen onze Belgische klanten ook met Belgische accountmanagers, net zoals we de Nederlandse markt met Nederlandse accountmanagers bedienen. Onze visie is erop gericht om bij onze klanten een optimalisatie te bereiken in het verpakkingsproces waarbij we kijken naar de hele keten, van het beheer van verpakkingsmateriaal, het aantal m2 karton tot aan de verzendverpakking zelf.”

Customer Intimacy
In veel gevallen zijn onze relaties met klanten -(r)etailers – gebaseerd op een customer intimacy strategie, vervolgt Vanoverbeke. “We ontzorgen onze klanten van A tot Z op het gebied van verzendverpakkingen, kijken waar kostenreducties kunnen plaatsvinden in de verpakkingsprocessen, hoe het beheer van het verpakkingsmateriaal is georganiseerd, …. Kortom, het totaalplaatje rond verpakkingen. Het klinkt misschien gek voor een verpakkingsspecialist, maar ons streven is om in de toekomst steeds minder m2 verpakkingsmaterialen te verkopen en de afvalberg te verkleinen. Als we de trends in de logistieke wereld bekijken, wordt het volume van een verpakking steeds ook belangrijker. Minder lucht vervoeren is efficiënter en ook beter uit oogpunt voor het milieu. Ons Box on Demand concept is daar bijvoorbeeld volledig op ingericht. Overigens adviseren we (r)etailers ook graag bij de keuze in verpakkingsmaterialen en dragen waar mogelijk alternatieven aan in de vorm van bio kunststoffen op composteerbare materialen in plaats van de traditionele plastics gebaseerd op aardolie.”

Box on Demand
Door de opkomst van e-commerce en het belang van een goede logistiek heeft de markt volgens Vanoverbeke nood aan een verpakking op maat. “De vraag naar een doos op maat is de laatste jaren sterk toegenomen mede omdat transporteurs kosten gaan vertalen naar volumes. Box on Demand is een verpakkingsoplossing die de verzender in staat stelt om een doos steeds voor iedere zending op maat te kunnen maken. Daarmee kan de verzender besparen op transportkosten, opslagruimte (je hoeft niet meer verschillende formaten dozen op voorraad te houden) en het beheer van verpakkingsmaterialen. Ook wordt er inderdaad geen onnodig lucht meer verstuurd. Box on Demand maakt gebruik van één type verpakkingsmateriaal: eindloos golfkarton. Een zig-zag gestapeld karton dat uitermate geschikt is voor het creëren van een doos op maat. Je gebruikt dus alleen het materiaal wat je effectief op dat moment nodig hebt.”

De verpakkingsmachine voor het totaalconcept Box on Demand heeft een kleine footprint en een compacte indeling en brengt een aantal voordelen met zich mee. Vanoverbeke: “Met Box on Demand wordt tot 40% bespaard op verpakkingskosten, kunnen met hetzelfde aantal m2 karton tot twee keer meer producten worden verstuurd en nemen de logistieke kosten met 30% af. Ook wordt er tot 80% minder lucht en opvulmateriaal verstuurd en scheelt het aanzienlijk in de personeelskosten. De Box on Demand machine is er in vele soorten en maten, met manuele invoer of volledig geautomatiseerde invoer waarbij we het eindproduct, de verzendverpakking op maat zelfs kunnen bedrukken.”

  • DELEN