Laden...

Vind de juiste fulfilmentpartner

DistriMedia0417

Het uitbesteden van de logistiek is voor veel etailers in eerste instantie misschien even wennen. U geeft immers uw waar uit handen. Daarom is het belangrijk om voor een goede fulfilmentpartner te kiezen. Maar hoe doet u dat? Frank de Wulf van DistriMedia geeft een aantal tips voor het vinden van de juiste fulfilmentpartner.

Tip 1 – Reken een offerte samen door en simuleer verandering
U krijgt van uw toekomstige fulfilment partner een offerte in PDF formaat en maakt veronderstellingen over de kostdrivers (aantal items, aantal picks of orderlijnen, .). Begrijpt u echter deze termen en heeft u zicht op de totale logistieke kost? Vul samen een Excel file in met de aantallen en het tarief. Zo weet u of een ‘pick’ gelijk staat met een ‘orderlijn’ of een ‘order’. U ziet of er bij inslag een prijs per artikel of per pallet te betalen is (of beide) en begrijpt de impact op het totale budget. De zeer goedkope tarieven om een flyer toe te voegen of een sticker te kleven, blijken dan amper een paar procenten van de totale kost. Simuleer ook de impact van een omzetstijging of -daling. Worden de vaste kosten niet te hoog of profiteert u voldoende van extra volumes? Halveer of verdubbel eens uw aantallen in de simulatie van de webshop logistiek.

Tip 2 – Bespreek de inslag van goederen
De ontvangst in een warehouse is cruciaal. Slecht geïdentificeerde, beschadigde of verkeerd ingeslagen goederen, geven vroeg of laat problemen. Vraag door op de ingangscontrole en de bijhorende borging en informatiestroom. Is er bijvoorbeeld een quarantaine zone waar goederen wachten op uw goedkeuring vóór finale inslag? Maak een lijst met gewenste specifieke controles, zoals een geldige en scanbare barcode, een geldige houdbaarheidsdatum en een lijst met alle nodige attesten. Bespreek en onderhandel over de prijs van uw wensen. Vergelijk wel de directe inslagkost met mogelijke kosten en problemen die u later in het proces krijgt als de goederen foutief werden ingeslagen.

Tip 3 – Verpakking
Uw dienstverlener heeft goede prijzen bedongen bij zijn leveranciers voor ‘standaard’ verpakkingen, want hij bestelt in grote volumes. Maar misschien wenst u net geen standaardverpakking en wilt u liever uw logo of een andere personalisatie voorzien op de verzenddoos? Dit is eigenlijk een vorm van gratis reclame en uithangbord voor uw webshop.
Onderzoek verder de sterkte van uw verpakking, moet deze valbestendig zijn of verstuurt u breekbare goederen? Maar ook indien dit niet het geval is kan een goede verpakking het verschil betekenen dus een (lichte) beschadiging tijdens transport en dus een retour, of een tevreden klant. Test dus eens een val vanaf 1 meter en zie wat er gebeurt.
Kent u de ‘bus- en beltarieven’? Hierbij is niet alleen het gewicht maar ook de dikte van uw pakje belangrijk. Een slimme dienstverlener maakt hier een onderscheid. U kan samen met hem bespreken wanneer een dunne (bubbel)enveloppe de voorkeur geniet op een stevigere maar ook dikkere kartonnen flap. Een besparing van makkelijk 50 eurocent per pakje.
Tenslotte kan u zich de vraag stellen of uw artikelen überhaupt een extra verpakking behoeven? Misschien volstaat de doos waarin uw leverancier ze plaatst ook als verzenddoos. Natuurlijk leidt dit tot minder handling en zo automatisch ook tot lagere kosten.

Tip 4 – Het klaarmaken van een zending
Het lijkt alsof u hierop weinig invloed kan uitoefenen. Maar heeft u bijvoorbeeld flash sales? Voorverkoop? Of verkoopt u goederen die u niet op voorraad heeft? Het gemeenschappelijke kenmerk van deze zaken is dat u mogelijk producten naar uw dienstverlener brengt die (deels) al verkocht zijn en waarvoor de procedure ‘inslag – op stock nemen – picking – klaarmaken zending’ drastisch kan ingeperkt worden door zogenaamde cross-docking of een aanpak van ‘eerst verkopen en daarna op stock nemen’.
Het is evident dat u praat met de leverancier van uw artikelen voor een rechtstreekse levering naar uw eindklant.  Maar heeft deze laatste wel altijd het geschikte apparaat hiervoor? Misschien wenst u de zending van meerdere artikelen te consolideren of wilt u iets extra toevoegen aan de zending. In al deze gevallen kan uw logistieke partner u helpen.

Tip 5 – Bezoek het warehouse van uw toekomstige logistieke partner
Breng een bezoek aan het warehouse. Praat de dienstverlener over automatisatie of is hij geautomatiseerd? Droomt hij van business intelligence of heeft hij reeds de tools? Kan hij uw piekaantallen verwerken of heeft zijn de limieten in zicht?
Tijdens uw bezoek let u goed op het type locaties in het warehouse. Enkel legbordstellingen, enkel palletstellingen of een mix van beide? Vergeet daarbij niet dat een opslagkost rechtstreeks of onrechtstreeks terug te vinden is in de tarieven en deze kost dag op dag doorloopt, of u nu veel of weinig verkoopt. Zogenaamde hybride magazijnen hebben een mix van opslaglocaties en spelen in op uw groei.
Wellicht beschikt uw logistieke dienstverlener over een business intelligence programma waarmee hij het verband tussen verkoop en voorraad (periodiek) kan analyseren zodat u uw totale kost – die bestaat uit het de kost voor het op voorraad houden en de kost van het bestellen – kan minimaliseren. Deze zogenaamde zaagtand formule blijft een belangrijke basis voor uw voorraadkosten. Dit is geen artificiële intelligentie maar eerder welgekende standaard inzichten.
Kijk naar de orde en netheid. Slingert er vuil rond? Ligt er stof op de rekken? Een goede graadmeter blijkt een ‘sanitair bezoek’, want nette toiletten zijn een basisvereiste. Voelt u zich veilig in het magazijn? Rijden heftrucks en palletstapelaars voorzichtig of bevindt u zich op een Formule1 circuit? Dit zegt iets over de zorg voor uw goederen en de beheersing van de processen.

  • DELEN