Laden...

100% transparantie in de omnichannel markt

Daltix0118

Als retailer is het natuurlijk heel belangrijk om te weten wie je concurrenten zijn, welke promo’s er overal lopen en wat de prijszetting is van de producten die jij verkoopt. Daltix heeft een technologie ontwikkeld die deze data online capteert en real-time omzet naar waardevolle inzichten voor retailers om 100% controle te krijgen op de retailmarkt die steeds meer en meer dynamisch wordt onder andere door het groeiend belang van e-commerce.

Daltix focust zich op het real-time verzamelen van alle prijs- en promo-info van webshops in food, FMCG en de doe-het-zelf detailhandel. “Op dit moment volgen wij meer dan 3 miljoen webpagina’s van onze klanten en hun concurrenten in België en Nederland,” zegt Jonas Deprez, founder van Daltix. “Die datacollectie levert natuurlijk een enorme hoeveelheid aan ongestructureerde big data op. Wij verwerken dat tot kant-en-klare informatie dat we dagelijks op een simpele en inzichtelijke manier aan onze klanten rapporteren. Op basis van die informatie kan de retailer dagdagelijks bijvoorbeeld zijn prijsstrategie bijsturen.” Het geeft 100% controle op de markt, concludeert Caroline Vervaeke van Daltix. “Alle data zijn volledig en super-accuraat.”

Unieke analyses
De technologie is door Daltix volledig in eigen huis ontwikkeld en laat ook toe om zeer gericht te zoeken. Jonas geeft een voorbeeld: “We kunnen ook gericht op specificaties van producten gaan zoeken, bijvoorbeeld op caloriewaarde of suikerwaarde van producten. Of data per categorie, per product, winkel, per periode, het is allemaal mogelijk. Zo krijgt een retailer inzicht wie zijn concurrenten zijn op een bepaalde categorie en welk prijs- en promobeleid de concurrentie voert. Zeker met de populariteit van de marktplaatsen van vandaag is het soms onduidelijk welk assortiment wordt aangeboden op welk moment. Wij geven onze klanten dat inzicht. Daarnaast kan onze klant aangeven welke verschillen gerapporteerd moeten worden, bijvoorbeeld prijsverschillen vanaf 5% of enkel vanaf 10%. We kunnen echt alle kanten uit. Zo gedetailleerd zelfs dat we op basis van productdata bijvoorbeeld van alle koekjes die online worden verkocht het percentage suiker kunnen vergelijken en hoe dat percentage zich verhoudt ten opzichte van de prijs. We kunnen echt unieke analyses doen waarbij we prijs-, promo-, categorie- en productinformatie gaan combineren.”

De Daltons
Daltix is officieel nog een start-up en sinds augustus 2016 actief in de markt. Caroline: “De technologie staat als een huis. Nu werken we vooral aan de naamsbekendheid en gaan we de markt laten zien wat er vandaag mogelijk is met technologie. Dat gaat tot nu toe zeer succesvol. We hebben al een aantal mooie langetermijnrelaties opgebouwd met partijen als Makro, Intergamma, Lidl, Storesquare, Lotus, Vandemoortele. Op basis van de real-time en super-accurate inzichten die we genereren, zijn onze klanten in staat om meer de focus te leggen op het nemen van commerciële beslissingen en zo meer competitief te zijn in de markt. Niet zelden komen er ook fouten aan het licht op websites van retailers, zoals laatstleden bij Delhaize. Ze hadden een promo online staan van 0+1 gratis op de ajuinen. De Daltons – bestaande uit een core team van 3: Jonas Deprez, Stig Viaene en Simon Esprit – grepen die actie aan om Delhaize hierop te wijzen en hebben nadien ajuinsoep gemaakt voor de kansarmen uit het Gentse.”

De retailmarkt kent een sterkte e-commerce groei en wordt elke dag meer dynamisch. Het wordt steeds moeilijker om een goed overzicht te krijgen van wie je concurrenten zijn, laat staan wat de prijssetting is of promo’s die er lopen. Daltix brengt die inzichten terug bij de retailers en creëert voor hen meer ruimte om te focussen op het nemen van de juiste beslissingen. Dit via overzichtelijk dashboards die van toegevoegde waarde zijn bij het nemen van commerciële en strategische beslissingen.

  • DELEN