Laden...

Avontuurlijk online shoppen met VR en AR

TS0518

 

Aan het online shoppen zijn we intussen wel gewend. Om op te vallen tussen de andere online aanbieders, kun je als etailer op verschillende manieren het verschil maken. Augmented Reality (AR) en Virual Reality (VR) lijken misschien nog toekomstmuziek, maar zijn het al lang niet meer. De technieken worden steeds bereikbaarder. Albert Hoekstra van Twinsense360 legt uit wat de mogelijkheden zijn om het online shoppen opnieuw tot een avontuur te maken.

Allereerst is het belangrijk om het onderscheid te maken tussen AR en VR. Bij VR wordt een compleet andere werkelijkheid gecreëerd, terwijl AR nieuwe virtuele elementen aan de echte omgeving toevoegt. “AR wint dan ook aan populariteit, zeker in de retail,” zegt Albert. Met Twinsense360 creëert hij ultieme belevingen op basis van VR en AR. “Een voorbeeld van de toegevoegde waarde van AR bewijst Wehkamp en Ikea. Zo is het mogelijk om bijvoorbeeld te bekijken hoe een meubelstuk in de eigen woonkamer staat om deze vervolgens direct te kunnen bestellen online.” Twinsense360 maakt deze technologie voor een breed publiek beschikbaar.

Statische producten tot leven wekken
Twinsense360 heeft een eigen platform ontwikkeld voor AR, 360 video en –foto, genaamd Totalreality.nl. “Deze app kunnen we eenvoudig customizen naar de wensen van de klant,” zegt Albert. “Binnen de app is het mogelijk om 360 graden video te tonen, een fototour te maken of een stapje verder te gaan naar AR. In dat laatste geval kan de gebruiker een afbeelding scannen die vervolgens tot leven komt of producten 3D visualiseren voordat ze worden aangeschaft. Voor Warsteiner hebben we bijvoorbeeld een oplossing gerealiseerd waarbij na het scannen van het logo op een bierviltje een Warsteiner ober tot leven wordt gewekt die laat zien hoe je zelf thuis de perfecte Warsteiner inschenkt. Voor een andere organisatie die grote machines produceert en regelmatig op beurzen exposeert, hebben we een 3D visualisatie gemaakt. De machines zijn te groot voor de stand. Bezoekers op de beurs wordt daarom gevraagd de app te downloaden, zodat na het scannen van de vloer de machine op ware grootte wordt getoond en van alle kanten kan worden bekeken.”

Meer sales genereren
De applicatie van Twinsense360 kan volgens Albert ook in een bestaande app van een organisatie of retailer worden geïntegreerd. “Voorwaarde is wel dat het om een native app gaat,” zegt hij. “Bij een webbased app is het vaak lastiger. Negen van de tien keer gaat het om 3D objecten die getoond worden. Die objecten halen we uit een bestaande database, maar kunnen we ook in overleg zelf modelleren in 3D en opmaken. Vervolgens is het een kwestie van implementeren in de webshop, koppelingen maken en meer sales genereren. AR zorgt ervoor dat consumenten weloverwogen keuzes maken. Het helpt retouren te verlagen, omdat op voorhand heel duidelijk de verwachtingen worden geformuleerd; men kan het product immers zien in de eigen omgeving. En de mogelijkheden zijn eindeloos. Zo heeft een make-up producent bijvoorbeeld een applicatie, waarbij de consument in de selfie stand van de smartphone verschillende soorten make-up kan testen. Zo zou je ook schoenen kunnen ‘passen’. Ook biedt AR volop mogelijkheden voor de fysieke retailer die zijn aanbod bijvoorbeeld kan vergroten met een virtuele dressingroom.”

Ook benieuwd naar hoe AR of VR uw onderneming een boost kan geven? Albert en zijn team bekijken graag met u de mogelijkheden.

  • DELEN