Laden...

Data beter consumeren en analyseren

AtOnce0118

 

Bedrijven beschikken over een berg aan data, maar gebruiken vaak slechts 5 tot 10% van die data om analyses te doen. Dat komt volgens Neil Vets van At Once omdat ze door de bomen het bos niet meer zien. At Once helpt retailers om niet alleen meer data over alle afdelingen te kunnen consumeren, maar ook om er iets nuttigs mee te doen.

 

At Once is een Qlik Solution Provider die zich specifiek focust op supply chain management. “Met behulp van QlikView & Qlik Sense verbeteren we de planning, verhogen we de prestaties en verminderen we de risico’s,” zegt Vets. “Met Qlik Sense kunnen organisaties hun supply chain analyses optimaal inzetten en hun gegevens en processen uitgebreid onder de loep nemen. Dit leidt tot betere besluitvorming, operationele verbeteringen en optimalisering van de supply chain.”

Samenwerken
Terwijl het doel van de producent en de retailer vaak verschillen, is de niet aflatende focus op de klant iets wat hen toch steeds samenbrengt, meent Vets. “Beide komen terecht in een veel betere positie om aan de verwachtingen van de consument te voldoen, indien zij samen profiteren van hun respectievelijke inzichten en hun strategie beter op elkaar afgestemd zou zijn. Hierdoor kunnen beide partijen zich concentreren op het aanbieden van de juiste producten tegen de juiste prijs om een hogere ‘customer satisfaction’ en dus ook een hogere klantenbinding te bereiken. De consument zal steeds centraal staan in het hele fabricage- en supply chain proces. Het vergaren, analyseren en interpreteren van deze data is de sleutel hiertoe. Echter, de feitelijke waarde zit hem juist in het gebruiken van deze inzichten binnenin de organisatie om een betere prijszetting, betere promoties en een meer afgestemd assortiment te kunnen bekomen. Dit gebeurt helaas vaak nog veel te weinig. Wij zien veel bedrijven die op een berg data zitten zonder er actief iets mee te doen. Vaak komt dit omdat verschillende departementen geen data met elkaar delen of er op z’n minst niet efficiënt rond communiceren.”

Business Intelligence
Vets vervolgt: “Door middel van een Data Discovery platform zoals QlikView of Qlik Sense is het wél mogelijk om op een efficiënte manier aan gegevensdeling en gegevensontdekking te gaan doen. We vergemakkelijken de samenwerking tussen departementen en zorgen ervoor dat nooit eerder ontdekte associaties alsnog zichtbaar worden. Neem hier ook nog een tikkeltje Business Intelligence in mee en je hebt een perfecte mix om fabrikant en retailer een duidelijker beeld te schetsen van zijn consument en de daarbij horende voordelen voor het ganse supply chain proces.”

Wij merken dat 64% van het C-level management zijn tijdslijn om een beslissing te nemen zag dalen in de afgelopen twaalf maanden, zegt Vets. “42% van de huidige groep die bezig is met data analyse dient een beslissing te nemen binnen één dag. Business Intelligence is hiervoor te traag. Een gemiddelde BI implementatie neemt achttien maanden in beslag en het duurt 6,3 weken gemiddeld om één rapport te bouwen via een traditioneel Business Intelligence platform. We weten al dat de verkoop dalende is. We weten reeds dat er teveel producten zijn teruggestuurd. We weten ook dat de transportkosten veel te hoog zijn. Maar wat schuilt er dieper in de huidige berg aan data? At Once reikt dus met Qlik Sense en QlikView een Data Discovery platform aan waar het al lang niet meer draait rond het stellen van de eerste vragen, maar waar het draait om de diepgaandere vragen waar data reeds beschikbaar voor is, maar nog te weinig ontgonnen. En dit binnen enkele minuten tijd.”

Data is overal en neemt niet jaar na jaar, maar maand na maand exponentieel toe. “Wij geloven niet in een IT approach waarbij het systeem aan de hand van een berg data zelf gaat beslissen wat er moet gebeuren, zonder menselijke interactie. Nee, met Qlik Sense en QlikView gaan we data gemakkelijk voorkauwen, waarbij het altijd nog de mens is die de uiteindelijke beslissing neemt. Maar wel zo goed als instant.”

  • DELEN